Influencer som yrke

Min fantastiska vän och branschkollega Linda Hörnfeldt, som ni trogna följare säkert hört och sett ett flertal gånger i bloggen tidigare, har alldeles nyligen lanserat en bok som hon jobbat stenhårt med senaste tiden. Den heter Yrke: Influencer och handlar helt enkelt om vad det innebär att jobba som influencer och är en handbok för hur man gör karriär på nätet via sina sociala kanaler. Ett yrke som bara för några år sedan inte ens fanns, men som idag är ett yrke att ta på fullaste allvar, där människor genom sina sociala kanaler byggt upp stora följarskaror och blivit entrepenörer och företagare som når ut till en enorm räckvidd och som har stor möjligt till att påverka.

Den här boken tycker jag kommer precis rätt i tid. Dels för att jag tycker det verkar finnas väldigt mycket missförstånd och förutfattade meningar om vad det innebär att jobba som influencer. Och den här boken tar upp alla viktiga delar och ger en väldigt bra bild av vad det innebär på riktigt. Sen känns det också fantastiskt roligt att fler människor kan få upp ögonen och bli coachade till att våga se möjligheterna med att jobba som influencer. För enligt mig, så är det världens bästa jobb.
Jag tror ordet influencer idag har fått en ganska negativ klang, där det bäddas in mycket förutfattade meningar och där folk har en väldigt snäv bild av vad en influencer är. Och det hade jag också från början innan jag förstod vad det betydde, och tills jag insåg att jag själv är en influencer.

Ordet Influencer är ju egentligen ett samlingsord för en yrkesroll. En Influencer är seriös innehållskapare och kreatör som via sina sociala kanaler (t.ex blogg, Instagram, YouTube, Facebook) byggt upp en trogen och lojal följarskara och publik och därför anses ha påverkan på dessa människor.

Sen, vad en influencer gör och delar med sig av kan skilja sig enormt mycket. Om du jobbar som bilmekaniker och börjar dela videor och foton från när du meckar med bilar eller från när du lagar motorer i verkstaden och får en växande publik som troget följer dig på dina kanaler och du så småningom kan få in en inkomst på detta, ja då är du en influencer. Lika mycket som en livsstils-bloggare som dagligen delar glimtar från vardagslivet och inspirerar folk med ”dagens outfit”. Eller kanske är du en kock eller matkreatör som skapar recept och inspirerar folk till att laga vegansk mat? Eller brinner du för yoga och förmedlar detta i bild och text på Instagram? Eller kanske är du en fotograf eller musiker som når ut till helt nya följare tack vare sociala kanaler. Eller en konstnär som visar upp sina tavlor på Instagram och fått en växande publik. Allting ryms egentligen i Influencer-yrket. Det handlar inte om vad du gör egentligen. Det handlar om hur du gör det och hur du lyckas nå ut till människor och inspirera, beröra, påverka och engagera. Och att bygga sitt eget varumärke.

Jag har fått en uppfattning om att det fortfarande idag inte helt blivit accepterat att jobba som influencer, trots att det bakom varje influencer finns en enormt engagerad, driven, passionerad och hårt jobbande person. Det spelar ingen roll vilken typ av influencer man är. Det är ett yrke som   kräver väldigt mycket jobb på olika sätt. Men allra mest kräver det väldigt mycket passion för det man gör. En längtan efter att förmedla och berätta.

Jag tror definitivt att det beror på okunskap. Det är ju ett nytt yrke som i förra generationen inte ens fanns, och därför finns det ännu inte tillräckligt med kunskap om det yrket. Jag tror mycket sitter i det här skiftet nu när den digitala världen börjar ta över. Det tar lite tid innan det verkligen landar och blir helt accepterat. Lite som när internet först kom och folk bortförklarade det som en ”fluga”.
Att jobba som t.ex journalist eller skribent åt en tidning anses ju självklart vara ett riktigt yrke, medan influencer inte alltid får samma respekt. Trots att en influencer i många fall dagligen levererar välskrivna reportage på t.ex sin blogg. Och samtidigt också är fotograf, och videoskapare och redigerare. Webdesigner och säljare. Och ansiktet utåt, som ska sköta all inkommande mail och såklart ha god kontakt med sina följare på alla olika kanaler. Det kan handla om, som i mitt fall, att sammanlagt med alla kanaler hantera ca 500-800 kommentarer och meddelanden varje dag.
Sen ska man såklart också ha hand om ekonomin och se till att få in tillräckligt med jobb vid sidan om allt, eftersom i princip allting som leveras på nätet är gratis för andra att ta del av. Så då måste samarbeten in emellanåt. Vad det är för slags samarbeten beror helt på vilken typ av influencer man är. Det kan vara fotojobb eller samarbeten med andra företag.
Och den viktigaste punkten; att hålla uppe energin och inspirationen och glädjen för det man gör, trots mängden arbetsuppgifter.

Ändå tror jag att det fortfarande idag inte alltid anses vara ett ”riktigt” yrke och får inte samma respekt som t.ex journalister. Trots att man då samtidigt kan nå ut till fler människor varje dag än vad tidningen gör sammanlagt på en månad. Bara för att få lite perspektiv.
Men det beror som sagt på okunskap. Vi har inte riktigt hängt med i det här snabba skiftet och den här utvecklingen, och det är ganska förståeligt. Mycket har hänt på kort tid.

Så med det sagt, det är dags att ta fram den här yrkesrollen i ljuset och ge det mer respekt. Det är en del av framtiden, och jag tror väldigt mycket kommer att förändras på kort tid. Och jag tycker det är fantastiskt, för med internet och sociala kanaler så har det gett människor världen över chansen att göra ett yrke av det som de älskar allra mest.

Jag tycker det är fantastiskt att alla människor idag på något sätt har möjligheten att börja dela med sig av sin talang, eller sin passion. De flesta kan börja filma eller ta en bild eller skriva blogginlägg och börja nå ut, och på det sättet hitta människor på nätet som tycker om det man gör.
Vi är inte lika beroende idag av att bli godkända av andra människor eller organisationer eller företag eller chefer eller betygsystem!
Jag fick inte komma in på Fotografisk Bild A i gymnasiet, trots att jag bönade och bad, för det var redan fullt. Men det struntade jag fullständigt i. Jag fotade ändå och lärde mig själv, och jobbar idag bland annat som fotograf tack vare bloggen och sociala kanaler.

Jag kom inte in på Kulnings-utbildningen på Kungliga musikhögskolan i Stockholm för några år sedan. Mina gymnasiebetyg räckte inte. Det kändes som ett slag i magen. Men jag kulade och sjöng ändå, och gjorde filmer som sen spred sig och som nu sammanlagt nått ut till över 20 miljoner människor världen över.
Jag behöver inte bli godkänd av ett skivbolag för att göra min dröm om en egen skiva till verklighet. Jag gör en skiva ändå, och ger ut själv och säljer till min publik som älskar det jag gör.

Ser ni, vad fantastiskt! Vilka möjligheter vi människor får genom internet. Gränserna mellan oss försvinner. Tänk vad många som t.ex börjat dela med sig av maträtter och recept på Instagram och som sen gett ut ett flertal kokböcker tack var det. Det blir en dörr för alla människor med mycket passion och talang att ta sig fram och hitta nya vägar att göra karriär på. Vi får en helt annan makt att påverka. Plötsligt kan vem som helst, som har drivet och passionen, göra karriär på något som annars kanske behövde ett godkännande från en utbildning eller ett bokförlag eller…ja, ni förstår! Vi själva kan skapa mer fritt. Och DET är så underbart.
Vi behöver inte hoppas på att tidningen ska publicera våra debattartiklar om ämnet som vi brinner för. Vi kan publicera själva och nå ut till lika många eller många, många fler. Den biten, det är den stora fördelen med denna nya tiden med den digitala världen.
Sen finns det givetvis mycket nackdelar också. Men det är denna biten som gör att jag tycker jag har världens bästa jobb.

Jag är fri att skapa vad jag vill. Jag kan jobba vart som helst och bestämma över mig själv och samtidigt få chansen till att nå ut till väldigt många och inspirera och beröra.

Jag fick den stora äran att få vara med lite i boken, och prata om det som jag tycker är det allra viktigaste för att kunna jobba som influencer. Passion! Det har jag skrivit om många gånger. Men det är också för att det verkligen var det som gjorde att jag kunde börja jobba med det jag älskar. Att jag tillslut fick göra ett yrke av mitt skapande.

Om jag skulle tipsa någon om ett snabbt sätt att tjäna bra med pengar och få en stor publik, så skulle Influencer hamna på sista plats, haha. Om det är den utgångspunkten och det målet man har, så kommer det inte att hålla i längden, tror jag. Det skulle i alla fall aldrig hålla för mig.
Det tog tid. Mycket, mycket tid. Mycket svett, blod och tårar och många år innan jag ens kunde få en dräglig lön för dygnets alla timmar som jag la på att bygga upp min blogg och mina kanaler, mitt varumärke, och viktigast av allt, min relation till er.

Det enda jag hade ibland var min dröm om att få fortsätta på den kreativa vägen och få vara min egen chef. Det spelade ingen roll hur jävligt det ibland kändes och hur orolig jag varit många gånger för hur framtiden skulle bli och hur jag skulle klara mig i längden. Det fanns inget jag hellre ville göra.
Att skapa, fota och få skriva och beröra. Att få nå ut till människor och påverka och inspirera och ge en stund av stillhet och magi. Det har varit drivkraften hela tiden. 

Och i den här boken så finns ett helt kapitel om hur viktigt det är att ha just passionen som drivkraft, och hur man gör för att hitta den drivkraften. Jag önskar verkligen att den här boken fanns när jag började med bloggen och mina sociala kanaler. Det hade underlättat väldigt mycket att få lite mer koll på hur man kan tänka och göra. Vilka fällor man ska akta sig för och hur man ska våga ta steget att göra business av sitt skapande och inse sitt eget värde. Hur man ska handskas med företag och samarbeten, och hur man får en engagerad följarskara. Men när jag började så fanns inte ens ordet influencer. Då fanns faktiskt inte ens Instagram. Tänk vad mycket som har hänt på kort tid! Och tänk vad mycket som kommer att ske i utvecklingen framöver.

Om ni själva är i branschen och vill lära er mer eller om ni kanske drömmer om att börja med sociala kanaler och kunna jobba som influencer, eller kanske bara är nyfikna på vad yrket innebär, så rekommenderar jag boken starkt! Även om Linda är en nära vän till mig och jag är så stolt och glad över boken som hon skrivit, så menar jag det verkligen (utan att vara partiskt :D) Den tar upp allt som man behöver veta och ger en lite kött på benen och massvis med inspiration och tips! HÄR hittar ni boken!

Har ni några tankar om detta yrke? Kanske jobbar ni själva som influencer eller kanske jobbar ni hårt med att kunna göra det på heltid någon dag? Vad tycker ni är nackdelarna respektive fördelarna med den här nya tiden där vi kan göra karriär på nätet? Skulle vara intressant att höra era tankar.

STOR kram på er underbara ni! ♥

63 Kommentarer på “Influencer som yrke

  1. Dixi Wonderland

    Jag försöker alltid dela med mig av det positiva som det negativa med detta jobbet. Som när jag förra månaden fick veta att jag endast skulle få betalat för 1 av 4 jobb jag hade gjort på grund av väldigt dålig kommunikation. Där försvann enormt mycket pengar för mig och det var något som jag valde att skriva om för jag vill försöka ta bort folks åsikter om att detta skulle vara ett så enkelt jobb, när det inte är det.

    Jag önskar att fler som jobbade med detta valde att visa vad som händer bakom det man publicerar. Hur man blir lurad på pengar vilket händer många, hur många timmar det tar att skriva ett inlägg och få det klart. Hur det är att komma till jobbet och mötas av fruktansvärda kommentarer vilket tyvärr många bloggare än idag får göra. Genom att vara ärliga så tror jag att man kan ändra de negativa åsikterna om branschen. Sen måste folk förstå att alla influencers jobbar otroligt olika. Det finns dom som inte bryr sig, glider på en räkmacka, tar dåliga mobilbilder men ändå tjänar över 100.000 i månaden. Sen finns det dom som lägger ner flera timmar på ett blogginlägg och knappt får ut 6000 kronor.

    Reply
    • Julia

      Jag förstår vad du menar med att det är fantastiskt att kunna leva utifrån sin passion – och tjäna pengar på den – genom sociala medier, och jag förstår och accepterar att influencer är ett yrke idag. Vad som får det att knytas i magen på mig är den totala naivitet som många influencers utstrålar, när de pratar om att de gör ett viktigt jobb genom att inspirera och dela med sig av ”sitt budskap”, men vad de egentligen gör är att göra reklam på ett nytt sätt. Sen förstår jag såklart att pengarna måste komma någonstans ifrån, men här finns verkligen en stor skillnad mellan proffsiga och mindre influencers..

      Reply
    • Jonna Post author

      Jag tycker det är jättebra att du delar med dig av även den negativa biten. Jag tror att media fått oss influencers att verka som ytliga lyxsökare.
      Och såklart, det finns ju alla möjliga typer av influencers! Precis som det finns alla möjliga typer av människor i en annan yrkesroll.
      Men de flesta jobbar och sliter arslet av sig innan de når en dräglig inkomst.

      Jag är SÅ ledsen över att höra hur du blivit lurad. Fyfasen vad dåligt!! Vad bra att du valde att skriva om det så att folk förstår att det inte bara är lyx och flärd bakom vårt yrke.
      Ja jag önskar också att det visades lite mer bakom kulisserna. Som t.ex hur mycket tid det går att skriva ett inlägg och ta bilderna. Herregud, folk skulle tro man är knäpp!

      Jag hoppas innerligt att du får något riktigt bra jobb nu framöver så att du får tillbaks det du förlorade. Och mycket mer!
      Du är så otroligt duktig och envis och du förtjänar det bästa!!
      KRAM på dig! ♥

      Reply
  2. Lilylayne

    Oh my goodness! Influencer as a profession, you are so right! It is not what you do, but how you do it and how you present it to others! Showing people an option for life…WOW. You continue to amaze me. And, as a long time follower of you blog, I have seen your friend Linda on here many times. Actually tried to follow her, but she does not have a ‘translate’ button, so I don’t know what she says! 😳

    Reply
  3. Frugan E

    Jag tycker det är fantastiskt vilka möjligheter det finns, precis som du säger. En helt annan värld har ju faktiskt öppnat sig, bokstavligt talat. ”På min tid” var det ju bara att anpassa sig liksom efter ifall man blev godkänd av andra innan man fick göra sig hörd.
    Förstår inte det där med att influencer inte skulle vara ett yrke, det kan väl vara ett jobb precis som vilket annat som helst.

    Reply
  4. Jan

    Good morning Jonna !!!
    It’s wonderful that you choose to write blogs, Vlogs , paintings, taking pictures etc.
    These requires your times and you do entertain us too as well as you are enjoying what
    you do.
    So sure, you deserve getting paid !
    I really enjoy what you do and there are some paintings and photo I would love to order.
    When time and money is right, ding dong Janet is ordering…giggle
    Continue to do what you love…
    ❤️❤️❤️☕️☕️☕️💋💋💋
    Cheers ~ Jan

    Reply
  5. Felicia

    Är nyfiken på yrket och det handlar ju om det för alla, att hitta passionen och följa den, oavsett om det är Influencer man ska jobba som eller inte 🙂 Jag har stort intresse för foto och har en speciell Insta för mina foton, där delar jag med mig av mitt, kanske det leder någonstans, kanske inte, men jag får sprida och dela med mig av det jag brinner för. Skulle väldigt gärna vilja jobba som Influencer! Att få uttrycka sitt intresse och samtidigt kunna få betalt för det skulle vara en dröm. Du har varit och är en stor inspiration till det! <3 Kul att du är med i boken 🙂
    Blir nog att klicka hem Lindas bok 🙂

    Kram!

    Reply
  6. La Linda

    TACK Jonna för en fantastisk text och för att du sprider ordet om yrket. Och tack för dina fina ord om boken, det värmer otroligt mycket, speciellt från ett proffs som du! 😉

    Reply
    • Anna

      Jag har precis köpt din bok Linda. Är verkligen nyfiken på detta ”nya yrke” även om det inte är vad jag kommer att syssla med. Jag är ju numera närmare pensionen är tvärtom, men, man vet aldrig vad som väntar runt hörnet… Grattis till din framgång. Du behövs som stöd inom de egna leden och som talesman för branschen.

      Reply
  7. Rue

    I am very happy for your friend Linda and wish her great success. I wish this book was in English because my Swedish isn’t good enough yet. 😆 I think the profession of Influencer is an important one. With the news channels only putting negative drama, the world needs more people who send out positive messages. Who express more than how the government is making a mess of the country and businesses only care about profit. (Can you tell I live in the United States? 🤣) Jonna, the day I found your blog and YouTube channel my life changed. It made me start to think differently about the possibilities life has to offer. It made me dare to think that I might be able to create art, publish photos, write stories. To me, that is what an Influencer does. Yes, they share their passions and teach about what they love but they give so much more. So, thank you Jonna for the light you positive energy you put out into the world.

    Hugs 💖

    Reply
    • Jonna Post author

      Aww…THANK YOU RUE! Your kind words really touch my heart!!! ♥
      That truly means so much to me! ♥
      Lots of love!

      Reply
  8. Luna (Wilma)

    It is very interesting, Thanks for sharing Jonna😊To bad it is all in swedish, the book sounds interesting.It Could help my son a lot to grow in what he is doing! Maybe it Will be in english Some day?

    Reply
  9. Anna S

    Jätte bra skrivet om dina tankar kring yrket som influencer . Oavsett vad man jobbar med så tycker jag att det är jätte viktigt att man trivs med sitt jobb. Man jobbar halva sitt liv ! Tänk så många människor det finns som vantrivs med sitt jobb, men ändå år efter år fortsätter i samma bana. Lyckan vore att kunna leva på det som man brinner för. Du har med din fantastiska blogg fångat tusentals läsare och det ena har lett till det andra osv. Vägen har inte varit lätt ( vet vi som följt dig under alla år) Men du har kämpat och du skriver om sådant som du brinner för. Naturen, livet i en liten by i Norrland , att följa sitt hjärta, mm. Dessutom på ett väldigt äkta och jordnära sätt. Har man börjat följa din blogg går det inte sluta. Många människor älskar naturliv. Då är din blogg den absolut bästa att följa. Så många vackra bilder, fina texter, saker du delar med dig av , ditt sätt att förmedla dina upplevelser som bara Du kan göra på bästa tänkbara sätt. Att just du är du och bloggar för det du brinner för. Du är Så värd allt vad du byggt upp genom ditt val av yrke. Du inspirerar och fascinerar så många , och jag önskar dig all lycka och framgång i livet som du kämpat lilla guldhjärta. Kramar från Anna.

    Reply
  10. Sandra Brunnström

    Åh jag har lusläst Lindas bok, den kom i perfekt tid för mig som önskar att influencer kan bli mitt framtida yrke. Den är så tydlig och pricksäker och jag ska nu läsa den igen och börja skriva ner mina egna planer med hjälp av boken. Så inspirerande! ❤️

    Reply
  11. Marit

    Jag har lite delade tankar. Det är så få som kan jobba med det så det handlar mycket om tur. Den andre grejen är att ifall du inte skriver något på två veckor och vill ta ledigt kan du göra det. Inget som du kan göra med ett vanligt jobb. Det här är lite mer som en hobby.

    Reply
    • Caroline

      Jag tror att det handlar betydligt mindre om tur och desto mer om riktigt hårt arbete, precis som med de allra flesta yrken. Tänk att de flesta influencers har ett helt vanligt jobb eller är egna företagare PLUS att de jobbar med sina sociala kanaler och vårdar en enorm kontakt med sina följare. Anledningen att det är få som är det är, tror jag, för att det helt enkelt krävs mycket av dig som person och ännu mer av din tid. När jag stänger av mobilen över helgen skapar influencern inlägg om sin helg som kan inspirera andra, när jag tar jullov lägger influencern upp recept och pyssel och vackra bilder, när jag inte orkar träna finns det en influencer någonstans som postar smoothierecept, träningsprogram och nya initiativ.
      Vad gäller möjlighet till ledighet är det väl samma som för oss andra med egna företag. Man jobbar mycket och tar ledigt när man kan; När man lyckas placera jobben lite glesare, hittar en lucka och lägger upp allt så att en ledighet blir möjlig. Sedan tar man officiellt ledigt med semesterlön, vilar upp sig och återvänder till slut till jobbet med en lång att göra-lista och förhoppningsvis ny energi.
      Att ha eget företag som genererar inkomst är INTE en hobby, oavsett vad eller hur du gör det.

      Reply
    • Jonna Post author

      Det var bra att du skrev Marit, för jag tror du kanske fått lite fördomar om själva influencer-yrket som jag hoppas att du kan få ett annat perspektiv på.
      Självklart, i nästan vilket yrke som helst så kan ”tur” förekomma och göra att man lyckas bättre och snabbare. Som t.ex kontakter osv.
      Men jag håller inte med om att mycket handlar om tur i Influencer-yrket. Det ligger enormt mycket jobb bakom.

      Men jag inser att eftersom du tror att jag t.ex kan ta ledigt två veckor när jag vill, så tror du nog att det här yrket är otroligt lättsamt.
      Jag tog min allra första semester sedan 2010 nu i somras. Och då uppdaterade jag inte något på ca 2 veckor. Det har aldrig hänt annars, eftersom jag då inte skulle kunnat klara mig ekonomiskt.
      Precis som Caroline skriver, så är det som för många andra egna företagare väldigt svårt att ta helt ledigt från jobbet. När alla andra har semester, så måste jag själv se till att hålla alla kanaler uppdaterade. För om man inte uppdaterar så kommer det heller inte in någon lön. Kanalerna är liksom källan till allt annat. Och det ska helst uppdateras lite varje dag.

      Jag hoppas också du förstår att något man tjänar sin inkomst på inte är en hobby. Hobby är det man tycker om att göra vid sidan om sitt jobb 🙂

      Reply
  12. Cathy

    This is a very interesting topic and one that deserves further examination. Of course, you, Jonna, have created success through much hard work and dedication and sharing in an authentic way. I never considered myself a ”follower” of anyone before I came to your social media channels and honestly, it’s still rather new to me. Speaking as someone from a generation who grew up without the connectivity that we enjoy today, I can see where there could be negativity towards Influencer as a profession..perhaps from the suspicion of inauthentic content, unbalanced egocentric personalities who might seek to build a following for their own validation or profit…I’m not speaking of anyone in particular and perhaps I speak from my own limited view, but my hope is that educating people of what a real Influncer does and what they share from an authentic place is key to dispelling these social media myths. Congratulations to Influencers like you and your friend Linda for paving the way and creating an example for sharing content and building relationships that make the world a better place!<3<3<3

    Reply
  13. Valerie

    Dear Jonna: it’s great that you went forward with your interests even though you sometimes didn’t get the studies that you wanted. That speaks volumes for your dedication, passion, and of course, your innate talents! it took me many years to get there but I realized that I don’t need validation from other people when it comes to my interests.
    You are doing so well and I never underestimate the amount of work that goes into social media and the other things that you do. I hope that things go very well for your friend. Sounds like an intersting read!
    Valerie💓😊🙌

    Reply
  14. Lotta

    Det första jag gjorde efter jag läste detta var att klicka in på finska adlibris för att kolla om boken fanns att beställa där och det gjorde den! Så nu är det bara att vänta på att den dimper ner i brevlådan. Ska bli SÅ spännande att läsa. Jag har ju både sett och hört om Linda här på din blogg men aldrig riktigt varit inne och läst. Ändå tycker jag det är så himla roligt att se hur folk lyckas inom denna branschen som för mig fortfarande känns så främmande. Har många gånger suttit och önskat bl a att jag kunde hitta något liknande som Influencers of Sweden här i Finland, även om jag känner att jag inte kan kommunicera så bra alltid på finska. Jag vill ju inget hellre än att kunna jobba hemifrån med precis vad jag vill, när jag vill, utan att behöva känna att jag måste klistra på ett leende och vara social på ett jobb de dagar jag helt enkelt inte kan. Eller slita för någonting jag inte ens känner något för i hjärtat. Pengar är ingenting jag någonsin suttit värde på, även om det jag älskar att göra (fota, crafta) kostar just pengar (utrustning, material, osv). Däremot känner jag ju av en olustighetskänsla, att när jag försvinner in i skapandets värld så ”slösar” jag bort tid och ingen ser eller värdesätter det jag gör, förutom de som följer mig på Instagram eller läser min blogg. Det är så konstigt att man ska behöva känna att det man helst av allt vill spendera sin tid på är något som inte värderas — och som resultat så drar jag ner eller gör det i skymundan. För att det i andras ögon inte ses på som en progress mot ett jobb och en inkomst. Jag AVSKYR den där djupt rotade förutfattningen att siffror på ett konto, ett diplom från ett universitet eller en jobbtitel med prestige eller stor månadslön ska berätta hur hårt någon jobbat, att det ska validera en människas ”blod, svett och tårar”. Men hur mycket jag än känner av dessa förväntningar och hur mycket de än tynger mig så kan jag samtidigt ändå inte sluta tänka på att jag en dag kommer ha det jag drömmer om. Kan helt enkelt inte släppa det. Så varje gång jag får se och höra om hur andra lyckas så suger jag åt mig som en svamp, för den största frågan som snurrar i huvudet när jag känner att jag inte kommer någon vart är ”HUR fixar jag detta? Andra gör det så HUR gör de? Hur ORKAR de?”

    Det du säger om passion förstår jag så väl, och den passionen leder till en drivkraft som jag tror på är det som krävs. Att man helt enkelt aldrig ger upp, hur kämpigt det än är, hur mycket det än känns att man stretar i motvind. Passionen och drivkraften är glöden och vinden som får elden att fatta tag i träklabbarna. <3 Det har varit väldigt låga nivåer på det för mig personligen under en tid nu, men det är ju också någonting jag måste kämpa med dagligen, att ta det som det kommer. När jag läste ditt inlägg igår kväll så kände jag däremot en rejäl pepp! Så åter igen, som så många gånger innan — TACK för att du delar med dig av ditt magiska (ja det känns som magi!) sätt att beröra. Är så glad att du och andra influencers finns och att det ljuset växer och blir större i vårt samhälle. <3

    Reply
      • Lotta

        Oh Ian, you are always so kind! I really do know you appreciate my blog and photos and truly warmed my heart to see your comment here. <3 🙂 I have not forgotten about any of you and I'll be updating as soon as my empty draft and I are done staring at each other, haha! 😉

        Reply
    • Jonna Post author

      Åhh Lotta, jag har tänkt så mycket på tid sista tiden. Har förstått att du kanske inte känt dig fulladdad och sprudlande det senaste. Kanske lite som jag själv känt mig. Deppig och oinspirerad, jag vet inte?
      Men kanske kommer våren och solen med nya krafter. Det tror jag ♥

      Åh jag känner igen mig så mycket i den där olustighetskänslan man kan få när man tycker att man ”slösar” bort sin tid för det inte ger pengar på kontot. Jag kände så himla mycket så för några år sedan. Inte nu längre, för jag känner mig mycket mer trygg ekonomiskt. Men det är SÅ förjävligt att den känslan ska finnas så djupt rotad i en. Att det inte är värt nåt om man inte kan få in pengar på det.
      Förut gick jag jämt runt med en märklig känsla av dåligt samvete. Det var för att jag la ned SÅ mycket tid på bloggen och på att fota osv, trots att jag inte fick in tillräckligt med pengar så att jag skulle klara mig ok. Det var liksom på nöd och näppe många gånger.
      Då kändes det plötsligt som om det jag gjorde egnetligen inte var värt nåt. Som om jag borde skämmas som fortsatte ändå.

      Ush för den känslan. Jag hoppas du kan få bort den känslan och inse värdet i det du skapar oavsett om det visar sig på kontot eller inte. Lev ut den du är och våga skapa från hjärtat. Du är så otroligt duktig och talangfull. Jag drömmer mig bort i dina bilder.
      Och jag älskar att du fortsätter tänka på att du en dag kommer ha precis det du drömmer om. Det tror jag är den viktigaste delen. Att hur det än ser ut just nu, fortsätt blicka framåt och känn glädjen som om du redan var där du önskar att du var.

      Så glad att du kände lite pepp efter detta inlägget!!
      Sänder dig en stor, varm kram från djupet av mitt hjärta ♥

      Reply
  15. Lena D

    Tack Jonna för att du är så mästerlig och passionerad i ditt yrke! Jag inser att det är oändligt mycket arbete, mod och beslutsamhet som ligger bakom din framgång, och självklart ska du och andra inom yrket ha lön för det ni gör! Och tack Linda för att du skrivit en bok om detta – jag har just beställt den! Är övertygad om att den ger mig det jag förväntar mig 🙂 Jag kan inte tänka mig att det finns många yrken som har så många möjligheter och nyanser som just influencer, och yrket förtjänar ambassadörer!

    Reply
  16. Marit

    Jonna, sen jag började följa din blogg (och det är flera år) så har mitt liv förändrats! Du har inspirerat mig så otroligt mycket, och jag är så tacksam för det! Tack vare dig har jag lärt mig nya sätt att tänka, att inte vara så fixerad vid det gamla, att man kan göra saker och ting annorlunda. Att vara influenser är verkligen ett yrke med makt! Ett yrke där du kan påverka på många sätt. Jag har också drömmar, om konstnärskap och skrivande, men jag har inte de tekniska datakunskaper som krävs nu för tiden… Keep up doing your good work Jonna and all influensers!

    Reply
    • Jonna Post author

      Åh, tack så mycket för dina fina ord Marit! Det värmer i hjärtat o höra att jag kunnat inspirera dig.
      Tack! ♥

      Reply
  17. Yrre

    Hej otroligt i intressant det där men jag förstår och du gör det så bra! Själv försöker jag med min poesi ge människor ord att uttrycka sig på vilket kanske är mer hobby .

    Reply
  18. Johanna & P

    Intressant inlägg och jag beställde boken och ser fram emot spännande läsning! Du är verkligen proffs ut i fingerspetsarna och har bredden som krävs för en riktigt bra influencer, vilket inte är alla förunnat. Det är bra att det finns många olika typer av influencers då läsarna självklart är olika och har olika intressen. Jag är ändå förundrad över hur just du får det hela att fungera, att bevara känsligheten, konstnärligheten, magin och få tillräckligt med egen tid samtidigt som du har alla dessa kanaler med tusentals människor som kommenterar!!!??? Det skulle vara intressant om du ville berätta om exakt hur mycket tid du lägger på att hålla koll på responsen du får respektive hur mycket tid du lägger på kreativt arbete respektive på tid i tystnad, tex skogspromenader,,,nyfiken! =) När jag själv filosoferar runt det här yrket tänker jag att det sista jag alltid velat bli är kändis (tvärtom mot många alltså), att det är ett högt pris man får vara beredd att betala (även om risken inte är så stor) för att å andra sidan kunna ägna sig åt sin passion och kunna föra ut ett viktigt budskap. Men man vill ju inte vara en liten lort, en fegis.

    Och stort Grattis till din kollega Linda för boklansering! Ser fram emot att läsa boken!! =)

    Reply
  19. PJ:s byffé - från by till fe

    Ett välskrivet inlägg om Influencers och blogglivet, för som yrkesbloggare blir det ett speciellt liv kan jag tänka. Som jag förstår det består yrkesbloggandet av tre delar. Själva bloggen (och övriga kanaler) med dess innehåll som skall vara intressant för en stor mängd människor, att kunna nå ut till dessa människor och få dem att hållas kvar som läsare samt att kunna gör pengar på bloggen.

    Din blogg är speciell genom att den inte är nischad. Visserligen är temat ung tjej som flyttar från storstan till glesbygden i Norrland och därmed får vi också ta del av naturen, vardagslivet och din kamp för att överleva de första åren. Det är nästan så att vissa läsare vill att du skall vara kvar i rollen som frusen tjej som kämpar själv i snödrivan med gamm-Volvon. Det som utmärker din blogg är närmast naturromantik, vackra bilder och en äkthet som få bloggare kan prestera. Jag har ju själv träffat dig några gånger och kan konstatera att blogg-Jonna inte är en fasad.

    Att din, och andra stora bloggar, sedan kunnat nå ut till så stora läsarskaror är för mig ett litet mysterium. Jag menar att det trots allt finns bra bloggar som också liknar din men som aldrig når något större antal läsare. Hur många bra inlägg har jag inte läst som inte fått en enda kommentar. En tanke som slog mig var att du i början bloggade för Öviks Allehanda och därmed fick du en plattform som automatiskt nådde ut till fler läsare än du annars hade fått. Kan det vara så att din blogg nådde en kritisk massa av läsare genom detta samarbete och att din blogg därefter fick styrfart och växte av sig själv? Naturligtvis också med skickligt paddlande av dig själv. – Kan det vara viktigt för en blogg att i ett tidigt skede att få synlighet via en större portal, tidning eller annat medium?

    En annan sak som jag funderat på är hur stor del av din inkomst (och för yrkesbloggare i allmänhet) somt kommer från själva bloggen och hur mycket som kommer från övrig kringverksamhet som försäljning av konst, fotoprints och övriga aktiviteter. Vissa bloggare har ju t.ex. egna klädmärken. Din blogg är ju ändå inte nedlusad med reklam och samarbeten där du skriver om varor och tjänster är inte heller så vanligt förekommande. – På något sätt känns det som om det finns en verksamhet bakom yrkesbloggare som inte syns i blogginläggen, något mystiskt som genererar pengar.

    Reply
    • Jonna Post author

      Tack för dina intressanta tankar PJ! Ja du har ju ändå en hel del inblick i den här världen, du har ju många år bloggat själv, även om du inte är yrkesbloggare. Men du är ju ändå en typ av influencer, eftersom du inspirerar människor och når ut!

      Ja, har du också märkt av det? Att vissa läsare vill att jag liksom ska stanna kvar i en roll jag hade för länge sedan.
      Det har varit lite jobbigt ibland. Speciellt för några år sedan, när mycket hände i livet och jag faktiskt började klara mig bättre ekonomiskt på mitt skapande. Livet utvecklas ju hela tiden, och från ett år till ett annat så kan så mycket hända.
      Och jag minns att jag många gånger blivit ledsen när folk skrivit ”Du var bättre förr” eller ”Nu har du blivit så ytlig och stor och du är inte alls lika genuin nu som förr”.

      Det är en märklig känsla att behöva bli jämförd med sig själv. Men det blir väl så. Bloggen ändras ju efter mitt liv, och jag tror vissa nästan upplever det som att följa en serie. Man är en rollfigur som de också hjälpt till att fantisera ihop. Deras tankar om en själv kanske inte alltid stämmer överens med verkligheten. Så det kan nog skära sig där ibland.
      Men jag är verkligen så glad o höra att du tycker jag stämmer överens med den jag utger mig för att vara på bloggen! 🙂 ♥

      Ja, det där med att få en stor publik och stor blogg, det tycker jag också är lite av ett mysterium. Det är ju som du säger många fantastiska bloggar med helt magiska bilder och välskrivna inlägg som aldrig liksom upptäcks.
      Ja, att jag fick börja blogga på Allehanda gjorde ju en del. Men det var nog mest för mitt självförtroende och att jag fick en liten blogg-lön. Det drog inte så himla många läsare till bloggen. MEN, däremot så fick jag ju under 2011-2013 enormt mycket plats i media. SÅ otroligt många tidningsreportage. Både i Metro, DN, Göteborsposten och många magasin. Och sen var jag med i SVT nyheter två gånger och, ja, det var riktigt mycket. Så mycket att jag tyckte det blev jobbigt. Men det hjälpte mig att få publicitet.

      Och sen tror jag en viktig del i min bloggresa är att jag från början var väldigt unik med denna typ av blogg. När jag började blogga så fanns det knappt några bloggar om livet på landsbygden och i naturen osv. Underbara Clara var den jag kände till mest då.
      Och att vara tidig med en speciell nisch eller annat, det ger nog väldigt mycket. Jag var nog ute i rätt tid helt enkelt, och har sen fortsatt på samma spår år efter år.
      Numera finns det ju otroligt fina bloggar om naturen och livet på landet osv! Jag är väldigt glad att jag började blogga 2010, för då fanns det liksom inte alls samma krav på kvalitet i bilder och texter. Nu däremot, nu är alla så otroligt duktiga och ribban höjs varje år, så jag tror det blir svårare och svårare på ett sätt att få en stor och populär blogg idag. Då måste man verkligen sticka ut.

      Och det där med inkomst är ju också så otroligt individuellt. Det går inte att säga hur det är för alla influencers, för det skiljer sig så enormt mycket.
      Det finns influencers som tjänar 100 000+ i månaden på bara sitt Instagramkonto, men då är det mycket reklamsamarbeten.
      Gör man inte reklamsamarbeten och inte har någon sidoverksamhet, då går det liksom knappt att tjäna några pengar på detta yrket om man bara ser själva sociala medier biten.
      Så jag får ju absolut inte in min huvudsakliga inkomst via bloggen, trots att jag lägger mest tid där. Den ger mig några hundralappar i månaden från fasta Google-annonser mellan inläggen(om jag nu inte har ett samarbete, men det sker allt mer sällan). Och samma sak med YouTube och Instagram. Det ger ingenting utan samarbeten. All tid man lägger ned, det får man räkna som en slags indirekt inkomstkälla. Att om jag har en bra, levande blogg så kanske jag får sälja mer printar eller få andra spännande jobbmöjligheter. Det blir som ansiktet utåt.
      Så min inkomst kommer helt och hållet från andra sidoverksamheter förutom de gånger jag gör samarbeten. Och det är ju främst foto som ger största inkomsten. Jag säljer en hel del bilder till förtag nu och då. Och såklart tapetkollektionen, och webshopen, eller utställningar. Och ibland säljer jag rättigheter till t.ex min kulning osv till företag. Och nu på senare tid får jag in en liten månadsinkomst från min Patreon kanal så att jag ska få tid till kulningen (alltså så att jag inte behöver lägga tid på samarbeten utan att lägga tid på att skapa det jag vill istället).

      Jag har ingen aning hur alla andra gör. Som sagt, det är så individuellt!
      Och det pratas nog inte så himla öppet om inkomsten som folk får och från var. Men så här ser det ut för mig i alla fall! 😀

      KRAM på dig! ♥

      Reply
      • PJ:s byffé - från by till fe

        Tack för att du tog dig tid för att ge ett så utförligt svar tillsammans med kommentaren längre ned i flödet (22 febr. 16.11). Det känns verkligen som dimman lättat och jag fått förklaring på mycket. Som du skriver är det väldigt olika hur folk driver en blogg samt hur och om de tjänar pengar. Detta är din version och något av det bättre jag läst i ämnet.

        Reply
  20. Johanna Viklund

    Hej Jonna!
    Jag håller helt med i vad du skriver i inlägget och tar med mig lärdom därifrån. Jag är som en svamp som suger åt mig all kunskap som har med yrket att göra. Som nybörjare så märker man att det minsann inte är lätt, man måste lära sig tusen nya saker på en gång.
    Jag tror att böcker som denna skapar ett stort stöd och ger vägledning för väldigt många nya och kommande influencers.
    Tack La Linda för din insats, det märks att du verkligen brinner för ämnet. Det märks även i din fina podcast, we are influencers som jag just nu plöjer mig igenom.
    Det är ju trots allt ett ensamarbete och just därför tror jag att det är väldigt värdefullt att ha någon som trampat stigen före mig.
    För min del så känns det så tryggt att veta att du Jonna och din mor Anita tror på mig. Ni är bara bäst, är så tacksam för all hjälp.
    För mig så är definitionen av en influencer en person som gör det den älskar att göra och som samtidigt delar med sig till andra på ett eller annat sätt.
    Jag tror att inom en snar framtid så kommer det ej vara någon tvekan om vad en influencer gör. Det märker man inte minst på sina barn som följer ett antal influencers på youtube och har världens koll både på det ena och det andra, för den nya generationen kommer det inte vara konstigt på något sätt alls.

    Varma hälsningar från Johanna.

    Reply
  21. Lars 8463

    Gomorgon Jonna
    Jag har haft några olika ”riktiga” jobb
    som få ser eller tänker på.
    För när någon strök eld på tändstickan
    och tände grillen på semestern.
    Hur många såg att det som fick lågan
    på stickan att brinna.
    Kunde vara mitt nattskift
    på midsommaraftonen.
    Ett jobb med ansvar och mitt eget
    krav på kvalitet, men utan passion.
    Men gav glöden i mig möjlighet
    att bli en låga på min semester.
    Min passion.

    Din passion
    Består av flera, var för sig ”riktiga” jobb
    Så det borde räknas som JOBB!
    Men för att komma dit du är nu,
    efter åren du byggt ditt varumärke.
    Skulle jag gärna först ha läst
    Lindas bok, för det är ett jobb jag
    inte har sett från insidan
    eller tänkt på.

    Men tänkt på.
    Även om du är ett ”Varumärke”
    Det finns så många som känner sig
    oinspirerad och stressade i sin
    vardag.
    Som behöver inspiration
    och en stund av stillhet och magi.
    En stund av glädje och ”knasighet”
    Så jag är glad att det finns möjlighet
    för din passion att märkas ❤

    KRAM

    Reply
  22. Anna

    Hur många steg om dagen brukar du gå en vanlig dag ungefär? =) med de jag gör om dagarna så blir de rätt så mycket stilla sittande 🙂 bara en kul fråga och en fråga till – hur har du lyckats att komma dit du är idag? 🙂 de är så intressant, för du är så himla duktig. <3

    Reply
  23. Amanda Labbart

    Du har helt rätt i allt du säger om det du personligen gör, men motsättningen handlar ju inte om att misskreditera individer som vill leva på sina följarantal och sina intressen. Det handlar om att väcka kritik mot substansen i arbete-försörjning och vilka som är de som betalar i slutändan. Det är så klart JÄTTEROLIGT att individer har möjlighet att gå runt systemet, att kunna leva på vad de älskar utan att ha behövt godkännas av ett institut. Det är så klart en fantastisk möjlighet, så länge inte andras intressen för ditt skapande blir en handelsvara som en tredje part köper och säljer.

    Och problemet är att vi måste ställa frågan ur ett större perspektiv: vem köper vad och vilka betalar? Att ha ett Patreon-konto där man ber vanliga människor om sponsring för att få utöva sin konst är ju inga som helst konstigheter. Det är ett frivilligt kontrakt mellan två individer, och där finns ingenting att ifrågasätta.

    Problemet kommer när företag köper människors privatliv för att göra reklam för sina produkter, för ligger det i allas intresse att vissa individer kan tjäna sitt leverbröd på att påverka andras köpbeteenden? Ovisst kan man ställa det här mot att arbeta inom reklambranschen och anse att det är ”samma sak” som att vara formgivare på ett reklamföretag, men det finns en skillnad och skillnaden är INTE för att den ena saknar utbildning eller titel. Skillnaden ligger i att handelsvaran på internet är andra människors tid.

    Jag tycker om att gå in på exempelvis din blogg. Jag tycker om dina bilder och texter och därför går jag in här och läser och tittar. Jag betalar med min tid. Den tiden görs till en handelsvara som en tredje part, ett företag, nu har insett är värdefull. Så de köper den genom att betala dig, och det kan se väldigt oskyldigt ut i liten skala, men tänk dig det här i en jättestor skala. Tänk dig ett samhälle där människors tid och intresse är en valuta som går att köpa och sälja – DET är vad kritiken grundar sig i, och det är en väldigt relevant frågeställning.

    Det hade varit en helt annan sak om en person inser att ”wow, det är jättemånga som följer min blogg, undrar om de anser det vara värt att betala för det jag erbjuder?” och börjar ta betalt för din egen produkt. Det finns inget som helst problem med det! Problemet är att företag utnyttjar er och oss (läsare) för att göra reklam för DERAS produkter, och det är i slutändan en form av smygreklam och ett utnyttjande av läsarnas tid. Jag betalar gärna för en produkt jag är intresserad av, exempelvis att få ta del av innehållet i en blogg som jag tycker om. För då går mina pengar direkt till den som ger mig materialet, och det här är också skillnaden mellan varför journalistik är ett ”riktigt yrke” medan influenser inte är det: en journalist säljer sin egen produkt.

    Vi lever i ett samhälle proppat med reklam. Idag är det ett stort dolt problem att människor erbjuder användardata gratis och omedvetet genom sociala medier; användardata som har blivit en ny form av kapital, en handelvara, som företag kan köpa och sälja utan att vi är medvetna om vem som tjänar pengar på vårt fokus, våra klick, vårt engagemang.

    Jag tror inte att missförståndet ligger i hur folk uppfattar vad ni gör, det handlar om en grundläggande kritik mot att bli en omedveten produkt genom en andrahandshandel via reklam. Missförståndet ligger lika mycket hos de som förespråkar att influenser ska vara ett respekterat yrke. En influenser säljer sin publik till ett företag, medan en kreatör som jobbar som fotograf, journalist eller författare säljer sin egen produkt till sin publik.

    Jag betalar gärna dig, Jonna, för att få läsa din blogg. Men jag vill inte att mitt intresse för DIN produkt utnyttjas av ett företag som jag INTE vill köpa en produkt ifrån. Förstår ni hur jag menar? Ser ni skillnaden?

    Reply
    • Jonna Post author

      Så himla intressant och bra kommentar Amanda!
      Du sätter verkligen ord på något som jag själv länge gått och funderat över, och dessutom så framhäver du det ur ett annat perspektiv också. Ur läsarnas perspektiv. Är så glad att du skrev om detta. Det gav mig lite mer mod att faktiskt ta upp mer om detta, för det hade jag tänkt göra sedan när jag någon gång framöver nu ska skriva om Patreon och varför jag tycker det är så bra!

      När jag skriver och pratar om influencer-yrket, som i detta inlägg, så skriver jag nog mest från mitt eget perspektiv och hur jag jobbar. Jag har inte blandat in hur vi olika influencers t.ex tjänar pengar så mycket, eftersom jag tänker att det finns tusen olika sätt att göra det som influencer. Jag har inte tänkt att ordet influencer måste kopplas till någon som lever på sina sociala medier enbart/eller mycket genom att samarbeta och göra reklam för andra företag. För i så fall, så vill jag inte kalla mig influencer. För då försvinner liksom det jag tycker är så positivt med det. Jag tänker att alla som på något sätt når ut och påverkar många människor, med eller utan reklam, är influencers.

      Men, du satte ord på något som jag själv upplevt som problematiskt, och som fått mig att ifrågasätta mycket kring yrket som influencer.
      Jag kände att jag började bana en ny väg inom mitt yrke i samband med att jag skaffade Patreon. För mig var det en slags räddning. Jag kunde äntligen börja jobba på ett sätt som jag egentligen eftersökt i alla år, men inte riktigt varit helt medveten om.

      Jag kände i slutet av året att något inom den här branschen är fel. Något funkar inte för mig. Jag kände att jag slets mellan att vara en fotograf/konstnär/musiker och Influencer. Mitt kall var inte att göra reklam för andra företag. Men efter många års bloggande utan en säker inkomst så var också reklamsamarbetena det som gjorde att jag kunde fortsätta den kreativa vägen. Vilket jag är jättetacksam för.
      Sen när jag började tjäna pengar på reklamsamarbeten så insåg jag också hur fruktansvärt mycket tid det tog av mig. Jag började känna att jag inte längre fick tillräckligt med tid till att hålla på med det som jag verkligen älskar, och det som mina följare följer mig för, om du förstår vad jag menar.

      För inte så längesen så kändes det helt plötsligt absurt att inte kunna tjäna pengar på det som mina följare faktiskt tycker om. Jag kan ägna dygnets alla timmar åt att skapa innehåll i form av blogginlägg, foton, texter, filmer och musik och dela på nätet, men där fanns ingen lön att få. Allting är gratis.
      Och det är där problemet ligger. Enda gångerna jag kunde få in pengar för allt jag gjort var de enstaka reklamsamarbetena, som mina läsare ändå inte alltid uppskattar. Så himla, himla fel och knäppt. Att det är bara när jag gör reklam för andra företags produkter som jag får in pengar.
      Och helt ärligt, så är det klart att jag alla gånger hellre hade velat skapa mitt eget content och lägga 100% av min tid på att skapa för mig själv och mina läsare/följare, utan att blanda in reklam för något annat företag. Men det var enda livbojen, och jag valde samarbeten med omsorg, som jag tyckte om och som jag stod för och som gav mig mer än bara en lön. (Förutom att jag såklart också kunde få in pengar på mina foton, tavlor osv). Men i allt jobb som ligger i sociala medier så gav det ingenting om jag inte gjorde samarbeten.

      Jag tänkte många gånger, vad sjukt att det inte går att t.ex prenumerera på en blogg.
      Tänk om folk hade kunnat prenumerera på alla mina sociala medier för en femkrona i månaden. Herregud, det hade förändrat allt.
      Då behövs inga samarbeten. Då kunde man lagt all tid och kraft på att fortsätta skapa det som mina följare vill ha. Och inte det som företagen vill ha.

      Men, detta är bara från mitt perspektiv. Och jag tycker inte reklamsamarbeten är fel. Det märks ju ut tydligt, och därför kan man scrolla förbi det om man inte vill ta del av det. Och många skulle aldrig kunna fortsätta skapandet utan dessa samarbeten. Precis som många gratistidningar aldrig skulle funka utan alla annonser. Eller som TV-program aldrig skulle klara sig utan reklamavbrotten. Och journalister får ju betalt av företaget de jobbar åt eller säljer artiklarna till, som i sin tur får betalt av prenumeranterna och annonsörer. En influencer får inte betalt av sina följare, så annonserna är enda inkomstkällan för många (om de t.ex inte jobbar som fotograf vid sidan om osv). Och en journalist behöver aldrig ta skit för att det ligger annonser i t.ex tidningen intill artikeln. Det måste man som influencer dock vara bredd på. ”Du säljer dig” ”Du har blivit en reklampelare”. Men folk reagerar sällan så när de bläddrar i tidningar eller tittar på tv-program.
      Sen finns det ju tusen olika typer av influencers. De finns dom som i princip bara gör reklam och jobbar på det sättet. Det är liksom allt det handlar om. Och antagligen tycker dom om den typen av jobb. Ungefär som om de skulle jobba med marknadsföring åt ett företag, bara att det är många olika företag.
      Tycker dom om att jobba med contentskapande för andra så är ju det fine! Det är ett jobb. Precis lika fine som om någon jobbar heltid med att t.ex göra reklamfilmer åt Ica. Bara att influencers syns utåt och blandar det med sitt vanliga liv och personliga varumärke. Även om jag själv inte dras till den typen av skapande. Jag vill skapa åt mig själv! 😀 Och därför drar jag mig bort från den typen av bransch i takt med att min Patreon-kanal växer, och i takt med att jag kan börja tjäna mer inkomst på det jag själv skapar i form av tavlor/foton/musik osv. Och det känns fantastiskt. Jag tror DET är framtiden för kreatörer på nätet. Att hitta en publik som älskar det man gör och sedan prenumererar för en liten slant varje månad.
      Men det är ännu så nytt, speciellt här i Sverige. Därför blev jag så glad att höra dina positiva tankar om Patreon!
      Du har fattat grejen! 🙂

      Åh, det finns SÅÅÅ mycket att säga om detta. Jag känner att jag hade kunnat skriva en hel roman haha!
      Men det är för att jag gått och grubblat så jädra mycket på detta. Och du satte ord på något och fick mig att se det hela ännu klarare.
      Och från ditt perspektiv! Du la tydligt fram problematiken och vad det är som gör att det skär sig i vissa fall.
      Tack för det!

      Kram! ♥

      Reply
      • Amanda Labbart

        Tack för ditt långa och reflektiva svar! Jag förstår precis dina tankar, dina tveksamheter inför branschen men också dess möjligheter. Och jag tror helhjärtat på initiativ som Patreon, den typen av samarbeten är nog verkligen framtiden för kreatörer. Det är sådana samarbeten som verkligen känns bra för alla inblandade: samarbetet mellan kreatör och publik. I love it!

        Jag förstår din liknelse med att journalisten får betalt av tidningen som får annonsintäkter. Jag är utbildad journalist, och jag ser också den problematiken växa allt mer och urholka journalistbranchen, så jag kommer från ett lite annat perspektiv precis som du säger. Den här typen av reklamfinansierad journalistik är ett stort problem eftersom att det skapar en bransch där journalisten inte längre är oberoende, precis som en bloggare inte längre är helt oberoende om de samarbetar med företag. Det är ju så klart samma problem på alla fronter, så jag vill absolut inte ”single out” just bloggare.

        Min personliga kritiska inställning handlar om att jag inte vill at vi normaliserar det här utbytet, den här beroendeställningen mellan företag och privatpersoner, företag och journalistik osv. Och jag ser en negativ utveckling gällande hur vi snart inte kan surfa på nätet eller läsa en tidning utan att vi blir produkter. Det är en framtidsbild som ger mig rysningar längs hela ryggraden!

        Jag tycker att det är fantastiskt att du har hittat ett sätt att fortsätta med det du gör. Och jag menar verkligen inte att kritisera individen som har hittat ett sätt att leva på sin konst och sina intressen. Det gör mig bara glad att se din resa!

        Tack för dina kloka reflektioner. Vi kanske inte håller med om allting, men jag förstår din inställning och respekterar den. Jag tycker verkligen att du ska utforska dina tankar mer i relation till det här. När du djupdyker i lite mer ”kontroversiella” ämnen så dyker det alltid upp så kloka tankar från dig. Men jag förstår fullständigt att du inte pallar, med tanke på hur folk beter sig ute i cyberrymden. Det är inte kul att ta ställning när en får en storm av kritik mot sig efteråt.

        Jag önskar dig all lycka med ditt skapande!
        Kram! <3

        Reply
  24. Amanda Labbart

    Kritiken kan grovt förenklad läggas upp så här:

    Detta är okej: en kreatör säljer sin egen produkt direkt till sin publik (exempelvis som Patreon).

    Detta är inte okej: en kreatör säljer sin publik till ett företag för att få betalt för sin produkt via reklam, utan att någon egentligen har köpt själva produkten.

    Det är skillnaden, det är kritikens grund. Och det är inte kritik mot individen som vill leva på sitt intresse, det är i slutändan en viktig samhällsfråga som jag hoppas att alla tar på allvar.

    Reply
    • Nola

      Va glad jag blir att du tar det på detta sätt, Jonna! Jag blir snart bidragsgivare genom Patreon! En liten donation för allt det fina du ger oss – det är ett fint sätt att hålla dig vid liv, konstnärligt och på alla sätt. 🙂

      Reply
  25. Amanda Labbart

    Och jag vill tillägga att jag är medveten om att din blogg INTE innehåller särskilt mycket reklam, jag tycker inte att den hör till det som kritiken grundar sig i. Du gör ju just det: säljer din egen produkt. Dina foton, dina tavlor och din skiva genom Patreon.

    Reply
    • Anonym

      Mitt i prick, Amanda! Nu behöver jag inte skriva kommentar, för det du säger i långa kommentaren täcker fullständigt mina egna åsikter. Tack!

      Reply
  26. Sofia

    Bra nyanserat, Amanda Labbart! Själv kan jag ibland sakna hur ”okommersiella” och icke-pretentiösa bloggar var för cirka 10-15 år sedan. Nu är ju många stora bloggar/instagramkonton/YouTube-kanaler mer som glossiga magasin med stort fokus på marknadsföring, företagande och konsumtion. De ”vanliga” bloggarna från förr tycker jag erbjöd ett annat perspektiv än de kommersiella magasinen, men idag är de mer lika. Och det kanske är förståeligt att det har blivit så ”proffsigt” i och med att bloggandet har blivit ett riktigt yrke. Obs: jag menar såklart inte att det är dåligt med dessa typer av bloggar heller – de har ju en stor publik av en anledning! Det var bara mina personliga funderingar. 🙂

    Jag älskar dock Jonnas blogg och är impad över att hon har lyckats behålla den vardagliga och personliga touchen trots att hon är så framstående i sociala medier. Blir verkligen inspirerad av hennes texter/bilder och uppskattar hur hon så osminkat och generöst delar med sig både av livets upp- och nedgångar och reflekterar över dem. Tycker faktiskt att det är roligare att läsa om hur t ex Jonna städar sin ateljé eller renoverar hallen, med bilder på ”stökkaos”, än att se ännu en perfekt inredningsbild på någons hem. Samtidigt vet vi ju att Jonna är en grym fotograf och alltid bjuder oss på makalösa proffsbilder. Så tack för din fina och varierade blogg, Jonna! Ska bli så kul att följa dig på resan mot din skiva! Har själv blivit så inspirerad att jag funderar på att köpa en synth. 🙂 Skulle vara jättekul om du kunde skriva ett inlägg om hur du skapar musik i ditt musikprogram nån dag!

    Tycker också att Amanda framför ett intressant perspektiv på det här med reklam. Jag har aldrig tänkt på att bloggare med sponsrade inlägg ju faktiskt ”säljer sin publik”. Ett vanligt argument vissa bloggare brukar framföra gällande sponsring är att vanliga tidningar/magasin/tv-kanaler minsann också har reklamannonser. Men jag föredrar faktiskt det faktum att reklamen står för sig själv. Företaget har ju bara köpt en annonsplats och är för övrigt fristående från det ”riktiga” innehållet. Journalisterna som jobbar för tidningen tvingas inte att skriva krystade ”artiklar” som blandas med de vanliga artiklarna, där de mot betalning lovprisar produkter. Och visst skulle det kännas jättekonstigt om journalisterna på tv helt plötsligt skulle bryta ett reportage för att mitt i allt marknadsföra en produkt, istället för fristående reklamavbrott? Men företagen vet ju att bloggaren redan har ett uppbyggt förtroendekapital hos sina läsare och genom detta förtroende blir det enklare att ”övertala” läsarna till att konsumera. Det är just det som jag tycker är så knepigt med just sponsring – att bloggaren inte är oberoende i sitt skrivande på samma sätt som t ex en journalist på ett magasin är och att man genom en köpt mellanhand spelar på läsarnas förtroende.

    Samtidigt förstår jag att det är knepigt med finansiering och att pengarna måste komma nånstans ifrån. Kanske är vissa bloggare också rädda för att inte tillräckligt många läsare skulle vara beredda på att prenumerera på en reklamfri blogg och på så sätt förlora intäkter/läsare? Reklam kanske är ett säkrare kort? Tycker det här med Patreon verkar jättebra! Har dock hört kritik från andra bloggare om att finansieringssystem som Patreon bidrar till att läsarna ”äger” bloggaren, som måste anpassa sig efter deras vilja för att inte förlora sin inkomst. Skulle vara kul att höra vad du har för åsikt om det, Jonna!

    Allt gott!

    Reply
    • Amanda L

      Kul att du tyckte att jag nyanserade lite! Det känns så tråkigt att komma med en så negativ kommentar, men du vet när en känner i hela själen att det måste få sägas?

      Jag förstår din känsla om det ”gamla” bloggandet, jag saknar också den gamla lite mer ”råa” bloggen, MEN jag förstår också det som Jonna många gånger lyft fram om att hennes blogg måste få utrymme att växa och utvecklas i och med att hennes vardag gör det. Jag tror att en lätt tar till sig bloggande om en lite mer ”hård vardag” eftersom att det är lättare att relatera till känslomässigt. Vi har alla problem och tuffa saker att kämpa med, och det är skönt att få veta att en inte är ensam om det, och det är väl vad som lockar med det där lite ”osminkade”, som jag måste hålla med om att Jonna verkligen bjuder på!

      Sen så bara för att nyansera ytterligare så är det ju inte så att de som jobbar som kreatörer och har gått de där traditionella vägarna glider på något bananskal för det! Många får ju slita på extrajobb för att ha råd att betala hyran samtidigt som de kan syssla med sin konst på sin egen fritid, och jag motsätter mig att det är en självklarhet att en ska få betalt för något bara för att det ligger mycket arbete bakom. Vi lägger ofta mycket tid och energi på saker vi tycker om att göra utan att få betalt för det, det är liksom en del av livet. Men sen så ör ju Jonnas situation lite speciell eftersom att hon bor på glesbygden och då kommer ett annat perspektiv in: det att svensk politik har gjort det så svårt för folk på glesbygd att försörja sig, så jag har inte direkt höjt på ögonbrynen när just Jonna haft reklam på sin blogg, eftersom att det har handlat om att inte bara ”tjäna pengar på det en tycker är roligt” utan att överhuvudtaget få mat på bordet när hon bor som hon gör, så ingenting är ju svart eller vitt!

      Åh gud, nu ska jag sluta babbla. Jag tycker bara det här är ett så himla intressant ämne! 🙂

      Reply
  27. Anonym

    Riktigt intressant inlägg och åtföljande kommentarer. Influencer. Bara ordet motsätter jag mig på ett sätt. Detta engelska sätt, att det inte ens finns ett svenskt ord för det, eller det gör det ju, men inget som används så mycket om man nu inte ska skriva innovatör, att vara innovatör är heller inte alls fel sas. Yrket i sig är intressant ur flera perspektiv. På ett sätt vägledande och banbrytande, på andra sätt inte.

    Detta har ju funnits också i alla tider, men uttryckts på olika sätt genom traditionell samtidsmedia sas. Med papper och penna, systemkamera och PK kanaler. Men det är ju genom internet som det kan lyftas fram i den takt och format som går nu. Precis som sägs, att man behöver inte längre vara beroende av ett mediahus, eller en publicist eller ett skivbolag eller bokförlag för att nå ut längre. Utan man kan göra det och bygga upp sin plattform själv. Det skapar ju oändliga möjligheter när inte andra alltid dikterar villkoren för en. Om man blir refuserad så ställer man det bara på en annan plattform och når ut ändå. Men samtidigt ställer det ju högre krav på ens egen förmåga att skriva och nå ut, sin egen kreativitet och fantasi etc.

    Få och få tja; alla har ju inte vare sig skrivandet eller berättandets förmåga heller. En del kan inte förmedla det de vill få ut sas. Jag känner några som har nog med ideer, tankar, ett helt moln, men inget som går att göra läsarvänligt och begripligt tex. Jag vet essensen i det de vill, men det går bara inte att få det till ett begripligt format för den stora massan sas.

    Samtidigt som man vill inte vara negativ och klippa ”drömmar och ideer. De vet vad de vill själv, men kan bara inte få ut det i ett lätt format. Så alla kan inte bli influencers till att börja med skulle jag nog vilja säga.

    Sedan är det också personligheten. Jonna är ju väldigt genuin, vilket lyser igenom i hela bloggen, oavsett samarbetspartners etc. du har förmågan att kunna lyfta det du gör till intressanta perspektiv. vi kan ta ett par av landets största bloggar som har med mode att göra. Den personen har ju flera tusen följare etc, men har inte minsta karisma. Oavsett vad och hur personen skriver eller uttrycker sig så ingen gnista hos mig.
    Det beror INTE på en omedvetenhet eller fel ämne för mig, nog är jag intresserad av mode etc, så det är inte det som saknas. Men personen som skriver har ingen själ ingen geist ingen karaktär, även om denne också skriver engagerat. Så det handlar också om personlig kemi till följarna.
    Vissa kan nå ut och stråla utanför skärmen sas. fånga med det som berättas. Jonna är en sån person.

    Vi kan ta dessa realtyserier, ex Wahlgrens värld. Eh ja och tja.. Hm… Kul hippt knäppt. För mig framstår de som familjen Ousborne i detta format. Visst rolig underhållning på ett sätt, men ändå så pass skruvat att jag inte längre tar dem på allvar i deras artisteri efter det.

    Så det handlar mycket om balans också, man kan inte bjuda på sig själv för mycket i alla sammanhang utan att bli en pajas.

    Det beror helt på om bloggen eller programmet har själ om det når ut. Jonna har just det. Som även hon själv skriver numera finns det ju massor av bloggar om livet på landet etc. Ja det gör det, men de fångar inte alltid mitt intresse. Det beror väldigt mycket på hur det förmedlas. Naturligtvis på intresse också så klart.
    Jag lever också i samma miljö som Jonna utflyttad från staden. Jag har samma naturscener som henne och jag fascineras lika mycket som hon personligen i det sas. Så på ett sätt skulle jag kunna ta samma bilder, men hon gör det så fantastiskt bra så jag slipper anstränga mig, utan kan i stället luta mig tillbaka och njuta genom hennes ögon.

    Men hon inspirerar även mig på ett fantastiskt och medryckande sätt. just i små enkla vardagsbeskrivningar som hur hon kan sitta i en fönstersmyg och dricka dagens första kopp kaffe osv, på ett sätt som berör. Medan jag samtidigt kanske inte berörs av samma när ”faster Ada” skriver det alltid sas även om det kan vara samma scenario.

    Vi kan ta Mandelmanns. Många älskar ju gården och programmet, men jag tycker det känns moralpräktigt faktiskt. För de saknar också charmen och äktheten eller hur jag ska beskriva det. De tilltalar inte mig, trots att jag är väldigt för ekobruk etc. Men nej de går inte hem hos mig ändå.
    Så utstrålningen är A och O, och den har Jonna i en egen strålglans som går utöver det vanliga, ut genom skärmen sas. Ett av Svts naturprogram tex, har också ett format som inte tilltalar mig och deras berättarteknik gör att jag förlorar intresset. Då menar jag inte att det behöver vara stora afrikafilmer och savanner och the big 5. Syrsor och myggor och fåglar är nog så intressant eller grodor, man behöver inte vara i djungeln i Amazonas. Men just det format Svt har på det programmet gör att de inte når ut till mig ändå trots att jag absolut är intresserad av djur och natur.
    Men åter det beror både på upplägg och allting. Ett superglossigt resemagasin med pudersnö offpist i Colorado kan intressera mig lika lite som vattnet jag dricker i kranen hemma, trots majestätiska bilder etc, och filtrerade i djup och färg. Men en vardagsbloggares resa till Sälen kan få mig helt fascinerad tex.
    Så för att återknyta. Influencer beror också till stor del på egen personlighet om man lyckas eller ej. Eller nej inte lyckas. Som sagt vissa lyckas men har ingen själ och är inte roliga att följa hur stora de än är. Men Jonna kommer jag följa så länge hon väljer att ha bloggen aktiv.

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.