Bilder från Dolomiterna

Nu kommer det lite bilder och berättande från min resa till norra Italien. Jag kom dit på lördag eftermiddag och åkte hem på måndag. Så det vart kort och intensivt, men väldigt roligt!

Jag blev bjuden till eventet av företaget Gore-tex som ska lansera en vandrings-sko nästa år. Så vi var ett helt gäng med bloggare från olika delar av världen som möttes upp på IMS-eventet i Brixen. Hela grejen handlade alltså om att vi skulle komma dit och få lyssna på en föreläsning om den här nya skon och teknologin bakom den, sedan prova dem och vandra uppe i bergen. Utöver det fick vi ta del av några andra spännande föreläsningar.

Självklart var vandringen det bästa av allt på hela resan. Vi åkte först upp med en linbana och sedan vandrade vi i ca 2 timmar upp till en topp, för att sedan vandra nedåt en annan väg. Det var så vackert där uppe! Bergen var så mäktiga och storslagna. Överallt var vi omgivna av berg. Vi hade väldigt tur med vädret. Det var klart så man kunde se miltals över bergen. Och det var varmt och skönt! Det hade jag verkligen inte väntat mig, då jag packat med mig både vinterjacka och täckbyxor, mössa, vantar och underställ.

Jag hade också väntat mig att det skulle bli en väldigt tuff vandring, men den var bara bekväm och mysig. Vi lunkade på i egen takt uppför bergen och när vi nådde toppen blev vi bjuden på middag. En alldeles lagom och härlig vandring som passade mig helt perfekt nu. Jag kunde helt och hållet njuta av att befinna mig på en av jordens vackraste platser. Jag njöt av värmen och solen, för när jag lämnade Grundtjärn var det -10 och snöflingor i luften.

Under dagarna lärde vi känna många härliga människor. Jag fick några riktigt fina vänner i bloggarna från England, som hette Leanne och Shaun. Jag spenderade den mesta tiden tillsammans med dem och vi hade väldigt roligt ihop!

Det var utan tvekan en underbar helg som gav mig lite extra energi såhär i mörka och kalla oktober. En minisemester. Jag vill absolut återkomma till Dolomiterna för att vandra under längre tid. Det var ju så obeskrivligt vackert!

Nu kommer några bilder från resan! 🙂

När jag kom fram till Brixen och platsen där eventet skulle hålla till fick vi gå på en föreläsning av Gore Tex.

Sedan var det skoprovning :)

Sedan var det skoprovning 🙂

Och middag! Här är Leanne, Angeliqa och Shaun :)

Och middag! Här är Leanne, Angeliqa och Shaun 🙂

Nästa dag var det dags för vandring. Först blev det lite snack med de två aplinisterna Peter Habeler och Herve Bermasse som skulle följa med på vandringen. Jag hade ingen aning om vilka dessa två var men kring dessa trakter var de väldigt välkända. Tyvärr var det mesta pratet på italienska och tyska så jag förstod inte så mycket av vad dem sa.

Linbana upp till bergen!

Peppade och glada inför vandringen! :)

Peppade och glada inför vandringen! 🙂

Skorna redo att testas.

Såhär var utsikten när vi klev ut från linbanan. Alldeles fantastiskt! Som att befinna sig uppe i himmelen :)

Såhär var utsikten när vi klev ut från linbanan. Alldeles fantastiskt! Som att befinna sig uppe i himmelen 🙂

dol11

Så vackra berg!

Några stenskapelser. Om jag hade haft tid skulle jag gjort några jag med :)

Några stenskapelser. Om jag hade haft tid skulle jag gjort några jag med 🙂

Under vandringen lärde jag känna två snälla spanjorer. Vi pratade om pilgrimsvandringen Santiago de Compostela och de gav mig lite tips.

dol17dol19

Kände mig så himla lycklig att få vara där. Just då. Så fint!

Uppe på en hög topp fanns en liten restaurang! Här stannade vi och åt.

Vi fick typisk Österikisk mat under dagarna där. Det ligger ju på gränsen mellan Italien och Österike och det kändes verkligen som att vara i två länder samtidigt. Jag var inte helt förtjust i maten om jag ska vara ärlig. Väldigt "enkel" mat. Mycket korv och sådant. Det var gott men liksom inte sådär wow :)

Vi fick typisk Österikisk mat under dagarna där. Det ligger ju på gränsen mellan Italien och Österike och det kändes verkligen som att vara i två länder samtidigt. Jag var inte helt förtjust i maten om jag ska vara ärlig. Väldigt “enkel” mat. Mycket korv och sådant. Det var gott men liksom inte sådär wow 🙂

Sedan fortsatte vandringen nedåt bergen.

🙂

Jag hittade många vackra stenar under vandringen. Jag fyllde väskan med så många jag kunde.

Sedan kom vi till en annan restaurang med massor av folk. Där fick vi mat igen! Så otroligt lättsamt och skönt. Inte som när jag vandrade Fjällräven Classic i augusti och åt frystorkad mat efter flera mils tung vandring. Det här var rena lyxen verkligen! :)

Sedan kom vi till en annan restaurang med massor av folk. Där fick vi mat igen! Så otroligt lättsamt och skönt. Inte som när jag vandrade Fjällräven Classic i augusti och åt frystorkad mat efter flera mils tung vandring. Det här var rena lyxen verkligen! 🙂

Paus :) Med den vackraste utsikt.

Paus 🙂 Med den vackraste utsikt.

Skorna funkade bra hittills. De andades och höll fötterna torra precis som de lovades. Men de är gjorda för lätt terräng. Den är ju utformad mer som en joggingsko än en vandringskänga. För lätta vandringar är den perfekt!

Vi fick några timmar att göra vad vi vill, så jag, Angeliqa, Shaun och Leanne fortsatte att vandra uppåt i bergen. Det var riktigt roligt :)

Vi fick några timmar att göra vad vi vill, så jag, Angeliqa, Shaun och Leanne fortsatte att vandra uppåt i bergen. Det var riktigt roligt 🙂

🙂

dol32

När vi kom ner igen gick ställde jag mig i en fontän för att prova om skorna verkligen var vattentäta. Jajamen, de var dem!

På hotellet, en aning solbränd och redo för sista middagen med gruppen och föreläsning.

Men den sista middagen blev den minst goda. Menyn var helt och hållet på tyska och italienska så man fick alltid gissa sig fram till vad man beställde. Jag trodde att jag hade beställt en tallrik med massa olika smårätter som jag såg någon annan åt. Men istället blev det en tallrik med BARA skinka. Jag åt tre skinkbitar sedan vart jag less :)

Men den sista middagen blev den minst goda. Menyn var helt och hållet på tyska och italienska så man fick alltid gissa sig fram till vad man beställde. Jag trodde att jag hade beställt en tallrik med massa olika smårätter som jag såg någon annan åt. Men istället blev det en tallrik med BARA skinka. Jag åt tre skinkbitar sedan vart jag less 🙂

Men middagen blev ändå bra eftersom det var en sådant trevligt och roligt gäng! :)

Men middagen blev ändå bra eftersom det var en sådant trevligt och roligt gäng! 🙂

Sedan var det föreläsning med bland annat den här tuffa kvinnan vid namn Steph Davis som hoppar från höga berg och flyger i en "flygdräkt". Såg otroligt farligt ut, men helt underbart. Vilken frihetskänsla det måste vara. Men hon förlorade sin man när de flög för några år sedan. Då hade jag svårt att hålla tårarna tillbaks. Otroligt fin, inspirerande och stark föreläsning.

Sedan var det föreläsning med bland annat den här tuffa kvinnan vid namn Steph Davis som hoppar från höga berg och flyger i en “flygdräkt”. Såg otroligt farligt ut, men helt underbart. Vilken frihetskänsla det måste vara. Men hon förlorade sin man när de flög för några år sedan. Då hade jag svårt att hålla tårarna tillbaks. Otroligt fin, inspirerande och stark föreläsning.

Nästa morgon var det dags att åka hem. Vi var ett gäng som samåkte till flygplatsen :)

Nästa morgon var det dags att åka hem. Vi var ett gäng som samåkte till flygplatsen 🙂

Mitt och Angeliqas flyg gick inte förrän på eftermiddagen, och samma sak gällde för de två fransmännen. Så vi fyra begav oss ut på stan i Innsbruck i några timmar istället. Är SÅ glad att jag fick den "extra" tiden. Himla mysigt att se lite av staden och dricka kaffe på ett mysigt cafe.

Mitt och Angeliqas flyg gick inte förrän på eftermiddagen, och samma sak gällde för de två fransmännen. Så vi fyra begav oss ut på stan i Innsbruck i några timmar istället. Är SÅ glad att jag fick den “extra” tiden. Himla mysigt att se lite av staden och dricka kaffe på ett mysigt cafe.

Vacker stad med bergen i bakgrunden.

30 Kommentarer på “Bilder från Dolomiterna

1. Per Asp Bölen Junsele

Vilken resa den bilden med molnen när ni kommer upp är ju häftig ovanför molnen. Fick du behålla skorna du använde dom kan ju vara bra och ha sen.Fina vyer men inget går ju upp mot våran natur med molnfritt och norrsken

2. Maya

Helt underbara bilder som vanligt! Vilken härlig resa! Och så vacker Du är, Jonna! <3

Stenarna kommer nog väl till pass vid smyckesfotograferingar kan jag tänka mej 😉 Jag är också en stensamlare (och sand, pinnar, frön och annat kul) 😉

Hoppas få se ännu fler vackra bilder, gissar att Du tog många. Innsbrück har väl mycket mysigt att beskåda, nu är det ju många år sedan jag var där förvisso 🙂

Kram kram! Och tack för att Du delar med Dej av Dina fantastiska äventyr och resor 🙂 <3

3. jonas nohrstedt

Jonna!

Underbar resa ser det ut som! 🙂 Har alltid haft en önskan om att vandra i Dolomiterna själv.

Blev faktiskt inspirerad av din blogg så jag sökte Fjällräven Polar förra året, men lyckades inte knipa en åtråvärd plats typiskt nog, men din berättelse från ditt deltagande motiverade mig att söka också. Fellow adventurers! 🙂

KUL att du träffade de där spanjorerna och att ni snackade “El Camino” (pilgrimsvandringen till Santiago de Compostela i Spanien), har nämligen vandrat den själv 2 gånger (nov/dec 2010 och sept/okt 2012) från Frankrike över Pyrenéerna. OTROLIG vandring för livet! 🙂 Så om du har några frågor om den vandringen, tveka inte att höra av dig!

Din blogg är kanoners! 🙂

4. Katten - Bucket Life

Ojojojoj så vackert! Där fick jag ännu en destination på min bucket list…:D Men svenska fjälltrakter och skog väntar nästa vecka – längtar massor efter det också.

Var det en lång/krånglig resa dit?

Tack för att du delar dina fina bilder!

5. TE.

Fina bilder och vilken upplevelse vad du får va med om mycket Jonna och vad fint det du delar med dig. Det är så jag blir utan ord. 🙂

6. Magnus

Dramatiska berg med sina spetsiga toppar! Och vackert så det nästan gör ont. Förstår att du vill tillbaka och ha lite mer tid för vandring. Jag skulle inte heller ha något emot att knalla runt bland dom där bergen ett tag. 🙂

7. Henry

Tack för en trevlig intressant rapport och drömlika bilder!
    I had to laugh at your eating comments *LOL*
    Yeah, this part of Italy was sometimes part of Tyrol, Austria.
    So, mostly you get original rural Tyrolean cuisine, particularly in the mountains,
    and not Italian food. 😉 Perhaps you noticed a lot of people are speaking Austrian.

8. Rafael

Om du frågat efter en “doggy-bag´´…
    så kunde du ta med maten hem till Nanook….
    om den inte föll dej i smaken helt…
    Förmodligen hade den lagrat sej fint
    under den långa hemfärden…
    som all riktig gourmet mat tycks göra
    enligt all mat-extertis…
    Om det inte slutat som med Älg-delikatessen
    han fann i skogen…

Hade det möjligen passat honom tro?
    Hade han delat med sej till missen?
    Hon kanske oxå gillat Italiensk gastronomi…
    Då hade du fått fråga efter en “Catty-bag´´ oxå…

9. Stu

Great, Nice to see another person who comes back from a day in the mountains with a bag full of stones 🙂
    There’s a lot of that nice Quartz on our Scottish hills 😉

• Markus

“The most notable event was the first ascent without supplemental oxygen of Mount Everest in May 8, 1978 together with Messner, which had previously been thought as impossible”

10. Sandra

Härliga bilder och verkar ha varit en rolig resa! Men kunde man inte be och få menyn översatt till engelska eller fråga om dom hade någon vanlig rätt??

11. sandralinnea

Vilka äventyr du får vara med om! Jag har aldrig vandrat, men tänkt att det nog skulle vara roligt. Inte blir det mindre lockande när man får se dina bilder heller!

12. Mitra Sohrabian

Vilken vackert natur och vilka fantastiska bilder. Du var så fin i bilderna och jag hoppas att du har det jätte bra nu i kylan och snön i din fina söta hus och snart blir en annan härligt äventyr för dig. Du ger oss alla så mycket inspiration och glädje.Tack för det älskade Jonna Kramar