Kattungen har fått ett namn!

Ursäkta att det blir väldigt mycket tjat om min katt just nu! Men för mig är det en stor händelse med en ny familjemedlen, och det är svårt att inte ha henne i tankarna i princip hela tiden.
Jag har nu äntligen kommit fram till vad hon ska heta. Tack för alla tips på namn! Vi borde nästan ge ut en namnbok med alla era tips haha.
Jag har klurat fram och tillbaks, provat namn. Ropat namn. Men har haft så svårt att få något namn att kännas naturligt att kalla henne för.

Men igårkväll hittade jag ett namn som kändes rätt direkt. En indianskt namn med en väldigt vacker betydelse.

Hon ska heta Nayeli. Det betyder “jag älskar dig” på indianspråket Zapotec. Jag tycker det låter så mjukt och vackert, och hon verkar redan lyssna till sitt namn.

Visst låter det fint, Nanook och Nayeli?

Jag och lilla Nayeli!

Jag och lilla Nayeli!

48 Kommentarer på “Kattungen har fått ett namn!

  1. Eva

    Så fina namn och de passar perfekt tillsammans. Dessa ljuvliga små varelser som du kommer att ha sån glädje av. Livet blir fulländat med djur i huset.
    Ha det gott och trevlig helg till er alla.

    Kram / Eva

    Reply
  2. stina

    Jaaa det är ett jättefint namn ju 🙂 passar henne jättefint och bra tillsammans med Nanook 🙂

    Reply
  3. anki

    Kul Jonna att Du hittat det rätta namnet på Din lilla gulliga varelse. Krama om dem båda från mig. Trevlig helg och nationaldag. Kram från Anki

    Reply
  4. Marie

    Perfekt! Visst väl att du skulle komma på ett speciellt namn som passar i din fina familj.

    Reply
  5. Julia

    Vilket fint namn! Måste dock dubbelkolla, säger man nejjly? eller näjeli? Fint vilket som.

    Reply
    • Jonna Post author

      Jag säger typ : Najeli

      Men du kan få säga som du vill 🙂 De kan nog uttalas på många sätt.

      Reply
  6. Gunilla

    Jättemysigt namn! Skrev inget förslag men tänkte ändå något namn på N och det blev det!
    Lycka till med lilla Nayeli! Ni är så söta ihop. Du strålar verkligen!

    Reply
  7. liza

    jaa men det där va gulligt ( vet inte om det är skånskt ord )?
    men iaf det lät ju bra hälsningar från mig i Landskrona med Taxen Max!!

    Reply
  8. Christer

    Vilken fin kattunge du har skaffat, och gett ett riktigt persoligt namn.
    Önskar dig en Trevlig Nationaldag.
    Kram

    Reply
  9. Dick Scott

    Vilket vackert namn! Och oroa dig inte för att det skulle bli för mycket om katten på bloggen, det är underbart att läsa och se de vackra bilderna!

    Reply
  10. Anonym

    Älskar “tjatet” om Nanook och Nayeli! :)<3 för man känner verkligen vad Du känner för dom!! 😀
    Så det blir inte alls tjatigt!
    Tycker också namnet passar henne

    Reply
  11. Anna

    Åh vad gulligt. Du får gärna berätta hur mycket som helst om katten, det kan inte bli för mycket 🙂

    Reply
  12. Myaraq

    Åh ja jättefina namn båda två. Jag är nyfiken på hur du valde nanook? Om du vet vad det betyder? Jag kommer från Grönland och det betyder ju isbjörn på grönländska men det kanske du visste? 🙂 men det vore kul att läsa bakgrunden om nanook, jag har försökt söka men hittade inte varför du döpte honom till det.

    Reply
    • solweig

      Vad gäller farlighet är väl Nanook så långt från en isbjörn man kan tänka sig.

      Cool är han däremot!

      Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.