Ett vårminne

Igår var det vårdagjämning. Ändå blev det en av de mest vintriga dagarna i år. Massvis med snö och blåst. Men jag vet att våren snart når hit också. Det är bara att hålla ut ett tag till.

När jag tittade på gamla bilder jag tagit förut så blev jag så nostalgisk när jag såg ett foto på en vitsippa. Jag har aldrig sett vitsippor här i norr faktiskt. Inte i naturen som finns där jag bor i alla fall. Nere i Göteborg eller Stenungsund där jag bodde innan så var hela skogarna täckta av vitsippor på våren. Jag minns hur underbart det var att få sätta sig ner bland vitsipporna och plocka hem buketter att ställa på bordet. Jag saknar vitsipporna! Ni som har dem i närheten, snälla plocka lite vitsippor åt mig också 🙂

031207

13 Kommentarer på “Ett vårminne

  1. Sandra

    Jag ska plocka en hel bukett i tanken till dig Jonna! 😀 Tack igen för världens bästa blogg. Kram

    Reply
  2. Siv N

    Jonna! jag hade heller aldrig sett vitsippor där jag bodde. Vi flyttade till Södertälje
    1971. Vi var och gjorde en biltur i Södertälje med omnejd. Det var en backe full med
    vitsippor. Vi trodde på avstånd att det var snö. Helt fantastiskt.

    Reply
  3. F

    Jonna, sånna skogar finns här i Ångermanland också! Jag kan guida dig till flera skogar med hur mkt vitsippor som helst =) Men visst är det underbara blommor! Man blir så glad när man ser dom! Men det är en giftig skönhet…
    Du kan ju även leta efter sydväxtberg, där kan du hitta andra fina arter som man inte heller tror ska överleva i naturen här uppe, bland annat blåsippor och trolldruva m.m… =)
    Men skaffa dig några plantor och sätt hemma på gården så du får se några varje vår iaf =)

    Reply
  4. Josefin

    De finns här i Ö-vik med 🙂 så himla fint att gå i skogen och hitta gläntor med vitsippor.

    Reply
  5. Stella

    Jag hade gärna gjort det till dig. Men nöjer mig med att titta på dem. De är vackrast där de står. Är lite rädd att våra blommor kommer att utrotas om alla börjar plocka med dem hem.
    Ha en trevlig helg / MVH Stella

    Reply
  6. Dick Scott

    Ja vintern tog verkligen nya tag efter den vårlika period vi haft;) men snaaart så ska väl våren vinna och vårbäckarna rinna;) Vackra vitsippor!

    Reply

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.