Fick tips från några läsare att fixa en långlina till Nanook så han kan röra sig fritt utan att sticka, så nu har jag gjort slag i saken och gjort en långlina av en 20 meter lång tvättlina. Det borde funka lika bra va? 🙂
Sådär ja, din lilla skrutt! Nu kommer du inte långt om du försöker rymma 😉
Det där kan nog fungera, men det finns nog en risk att han springer runt och trasslar in sig i allt som linan räcker till. Många häromkring sätter upp en lång sträckt lina mellan två stolpar eller två träd eller liknande. På den sträckta linan fäster man sedan en ögla som kan löpa fritt, i den öglan sätter man kopplet eller en kortare lina. På det viset kan vovven springa fram och tillbaka längs den sträckta linan utan att behöva trassla till det långa kopplet.
Inkallning. Kommunikation. Bästa sättet att hålla hunden hemmavid. Tar tid att lära men ger hunden frihet. Pröva med riktiga oemotståndliga godisbitar i fickan. Öva varje dag. Det funkar!
Billigt o bra nödlösning 😉 Men om han springer och springer ops! där tog linan slut, tvärstopp 😉 Men han lär sig nog… Det många pratar om heter löplina Googla eller läs detta. Hund i löplina http://www.lillaedet.se/templates/04.asp?sida=2247
Håller med Lina!Träna inkallning från grunden,så har du snart en hund som får vara fri ute och som kommer när du kallar in honom;) Har du senaste Anundsjöaktuellt? Där får du lite tips på inkallning!Lycka till;)
Barbro Börjesson tränar besvärliga hundar i Gokväll, SVT1 varje tisdagkväll. Barbro bor i Långsele eller om det är Näsåker, i alla fall någonstans i Ångermanland. Hon får ordning på de mest besvärliga hundar. Kontakta henne eller SVT. Lycka till!
Jag skulle inte rekommendera Barbro Börjesson. Hon använder skrämseltaktik, skrämmer hunden för att få den att lyssna. Lyssnar den inte så kastar hon ett koppel eller nåt på den. Vill man verkligen ha en hund som lyder en av rädsla?
Man behöver inte ha en besvärlig hund för att använda långlina som vissa verkar tro här. Det är lag på att man inte får ha sin hund lös efter 1 mars. Speciellt viktigt är det om man har en hund som springer efter vilt som hon faktiskt skrivit att Nanouk gör. Är man mycket ute på gården och vill vara säker på att hunden inte springer iväg efter spår, så är långlina jättebra. Har använt det till båda mina hundar, ÄVEN om de kan inkallning.
Haha Jonna det kan inte vara lätt att höra allas synpunkter till vad du än gör 😀 Först fick du tipset om att skaffa långlina så nanook får lite mer space på gården, och när du nu fixat det så är det helt fel. Nu ska du träna in kallning eller kanske anmäla dig till SVT för din jobbiga hund? 😉 😉 Du gör det bra!! 🙂
Den löplinan vi hade då var ena änden fastsatt vid brotaket och sen hade vi en stolpe längst ner på tomten där vi satte fast andra änden, så sen löpte linan från den linan och ett längre koppel kopplades till hunden, så inget band på marken, för på vårt sätt så kunde han inte trassla in sig i varken buskar eller träd 🙂
Många råd får du…. här kommer mitt. När min hund var i tonåren och drog iväg (efter att ha varit totalt lydig innan) provade jag också tvättlina. Vad jag fann ut var att den är ospänstig och trasslar. Det är faktiskt värt att köpa en riktig spårlina. Den glider fint och sicksackar hunden i snåren kan man släppa linan och fånga upp den på ett nytt ställe utan att den trasslar in sig i allt. Jag använder den fortfarande om jag är i okända skogar där jag inte vet var spårväxlarna går.
Inte lätt med dessa rymlingar! Får nog skaffa en lina till min hund också, han rymmer hela tiden. Igår hade han sprungit till busshållplatsen en snäll granne hittade honom där, undrar om han kanske skulle åka buss?!
locka på han när ni är ute. sedan när han kommer så klappar om honom o även ge nå gott. så till slut vill han inte vara borta från dig, men de tar tid.
I den åldern som din gosse är i så brukar de prova sin självständighet. Jan Fennell har en bok som beskriver de olika åldrarna som hunden går igenom. Hundens 7 åldrar heter sen. Bra bok där man kan följa hundens naturliga åldersutveckling. Finns på de flesta bibiliotek 🙂
Tack för tipset! Ska kolla upp den boken. Nanook har verkligen börjat testa gränser. Nu gäller det att vara konsekvent, och visa att man är ledaren i alla situationer. Men huvva vad jobbigt det är ibland. Men det ska nog bli bra tillslut 🙂 Kram!
Det där kan nog fungera, men det finns nog en risk att han springer runt och trasslar in sig i allt som linan räcker till. Många häromkring sätter upp en lång sträckt lina mellan två stolpar eller två träd eller liknande. På den sträckta linan fäster man sedan en ögla som kan löpa fritt, i den öglan sätter man kopplet eller en kortare lina. På det viset kan vovven springa fram och tillbaka längs den sträckta linan utan att behöva trassla till det långa kopplet.
Inkallning. Kommunikation. Bästa sättet att hålla hunden hemmavid. Tar tid att lära men ger hunden frihet. Pröva med riktiga oemotståndliga godisbitar i fickan. Öva varje dag. Det funkar!
Billigt o bra nödlösning 😉
Men om han springer och springer ops! där tog linan slut, tvärstopp 😉
Men han lär sig nog…
Det många pratar om heter löplina
Googla eller läs detta.
Hund i löplina
http://www.lillaedet.se/templates/04.asp?sida=2247
Woff woff
Verkar finnas en del regler om detta…
Även info om Nanook blir skadat av ett rovdjur:(
http://www.sjv.se sök “löplina”
http://www.lansstyrelsen.se
Håller med Lina!Träna inkallning från grunden,så har du snart en hund som får vara fri ute och som kommer när du kallar in honom;) Har du senaste Anundsjöaktuellt? Där får du lite tips på inkallning!Lycka till;)
Tip of the dej, en najt med brasa hade varit fint, kram pårè!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norrsken-kan-ses-i-hela-sverige_6908935.svd
Barbro Börjesson tränar besvärliga hundar i Gokväll, SVT1 varje tisdagkväll. Barbro bor i Långsele eller om det är Näsåker, i alla fall någonstans i Ångermanland. Hon får ordning på de mest besvärliga hundar. Kontakta henne eller SVT. Lycka till!
Jag skulle inte rekommendera Barbro Börjesson. Hon använder skrämseltaktik, skrämmer hunden för att få den att lyssna. Lyssnar den inte så kastar hon ett koppel eller nåt på den. Vill man verkligen ha en hund som lyder en av rädsla?
Man behöver inte ha en besvärlig hund för att använda långlina som vissa verkar tro här. Det är lag på att man inte får ha sin hund lös efter 1 mars. Speciellt viktigt är det om man har en hund som springer efter vilt som hon faktiskt skrivit att Nanouk gör. Är man mycket ute på gården och vill vara säker på att hunden inte springer iväg efter spår, så är långlina jättebra. Har använt det till båda mina hundar, ÄVEN om de kan inkallning.
//Marie
Haha Jonna det kan inte vara lätt att höra allas synpunkter till vad du än gör 😀 Först fick du tipset om att skaffa långlina så nanook får lite mer space på gården, och när du nu fixat det så är det helt fel. Nu ska du träna in kallning eller kanske anmäla dig till SVT för din jobbiga hund? 😉 😉
Du gör det bra!! 🙂
Den löplinan vi hade då var ena änden fastsatt vid brotaket och sen hade vi en stolpe längst ner på tomten där vi satte fast andra änden, så sen löpte linan från den linan och ett längre koppel kopplades till hunden, så inget band på marken, för på vårt sätt så kunde han inte trassla in sig i varken buskar eller träd 🙂
det ÄR ingen jobbbig hund ,det är en helt vanlig hund ,kanske vill testa matte nu vid den här åldern,dom provar ofta för att se hur långt dom kan gå
Bra Jonna , kopplad hund är ett bra sätt att slippa bli uppäten av björn,,,,
En löplina mellan Grundtjärn och Näsåker!! Då kan du skicka post till din morfar samtidigt som Nanook hämtar en semla?!
Lätt som en plätt!!
Äh, tänkte inte på det men det blir nog pannkaka av allt innan han är tillbaka!!
Många råd får du…. här kommer mitt. När min hund var i tonåren och drog iväg (efter att ha varit totalt lydig innan) provade jag också tvättlina. Vad jag fann ut var att den är ospänstig och trasslar. Det är faktiskt värt att köpa en riktig spårlina. Den glider fint och sicksackar hunden i snåren kan man släppa linan och fånga upp den på ett nytt ställe utan att den trasslar in sig i allt. Jag använder den fortfarande om jag är i okända skogar där jag inte vet var spårväxlarna går.
Inte lätt med dessa rymlingar! Får nog skaffa en lina till min hund också, han rymmer hela tiden. Igår hade han sprungit till busshållplatsen en snäll granne hittade honom där, undrar om han kanske skulle åka buss?!
locka på han när ni är ute. sedan när han kommer så klappar om honom o även ge nå gott. så till slut vill han inte vara borta från dig, men de tar tid.
I den åldern som din gosse är i så brukar de prova sin självständighet. Jan Fennell har en bok som beskriver de olika åldrarna som hunden går igenom. Hundens 7 åldrar heter sen. Bra bok där man kan följa hundens naturliga åldersutveckling. Finns på de flesta bibiliotek 🙂
Tack för tipset! Ska kolla upp den boken.
Nanook har verkligen börjat testa gränser. Nu gäller det att vara konsekvent, och visa att man är ledaren i alla situationer. Men huvva vad jobbigt det är ibland. Men det ska nog bli bra tillslut 🙂
Kram!
Heja Nanook <3 Den förtjänar han!