Ögonblick från en tisdag

Men TACK underbara ni för era tips om D-vitamin! Jag visste inte att det ändå är så många som äter det under vintern. Nu blev jag jättepepp på detta och ska så fort som möjligt börja äta D-vitamin. Jag tror säkert att det kan påverka positivt och göra att jag känner mig piggare under den solfattiga tiden på året.

Det konstiga är att jag blir som mest trött och hängig under månaderna februari, mars och april. De är definitivt de månaderna under året som jag minst tycker om. Fast de flesta norrlänningar brukar leva upp som mest då. Pimpla på isen, åka skoter, sola i snön! Tjoho! Men då brukar jag ofta känna mig ganska nöjd med vintern och längta efter den riktiga våren, solen och värmen. Det är ljusare dagar men solen är ändå inte tillräckligt stark för att ge någon större effekt. Så jag brukar faktiskt må bättre i november/december konstigt nog. Men jag tror det är för att det då inte gått så långt tid sedan det faktiskt var soligt och varmt. Men i februari och mars så har det nästan gått ett halvår utan riktig sol och då börjar kroppen känna av det. Det är bara min teori!

I alla fall, tusen tack för tipsen. Ni är bäst! ♥
Här kommer några bilder tagna just nu i stunden.

030305020306020308De här blickarna får jag av djuren när jag suttit och jobbat för länge. (Titta inte på mitt smutsiga golv. Min dammsugare har varit trasig i tre månader nu vilket betyder att jag måste låna min mammas dammsugare och det sker inte så regelbundet)
020307020309

15 Kommentarer på “Ögonblick från en tisdag

  1. J

    Det låter som en rimlig teori. Halveringstiden för D-vitamin är ca 6 veckor, dvs sommarens påfyllda ”förråd” av D-vitamin i kroppen halveras på 6 veckor, sedan fortsätter det så… Om jag lärt mig rätt innebär det att nivåerna borde vara i bott efter ca 30 veckor, nästan 7 månader. Man börjar väl troligen känna av den minskade mängden i kroppen långt innan dock.
    Jag äter D-vitamin Aug/Sep-April/Maj varje år. Känner mig piggare än om jag inte äter det + tycker jag håller mig borta från förkylningar också.
    Hoppas du blir hjälpt av ett tillskott!
    ..och tack för en fin blogg!

    Reply
  2. Jos

    Såg i den lilla lanthandeln uppe i norrbotten så säljer de ”Norris” från Norrmejerier, med extra mycket D-vitamin inte utan anledningar. Förmodligen en vettig och myckt hälsosam mjölkprodukt. Har ni inte den i Grundtjärns handelsbod?

    Haken är bara att katten också vill ha det till sin havregröt på morgonen. Han vill äta samma som mig och slickar snabbt rent min gröttallrik. Det är inte mycket men det räcker. Katter är laktosintoleranta och blir lätt lösa i magen. Så jag har börjat ge han en liten sked havregröt med Valios laktosfria mjölk i hans matskål. före jag äter min portion och snabbt diskar av tallriken. Bäst så. Sen får jag tampas med Gunde Katts outtömliga energi bäst det går.

    Reply
  3. Gustav

    Mysiga bilder! Nayeli ligger på sin ”tron” och kollar så allt går rätt till i ”hennes” hus 🙂
    Känner igen dom där blickarna… Typ ”vaffö gööör hon på dette viset” 😀

    Jag gillar april eftersom våren för det mesta kommit rätt långt här i södern då. Tycker sämst om november eftersom man har hela den mörkaste tiden framför sig. Ska också testa att börja ta D-vitamin. Blev peppad av att så många verkar ha nytta av det. Hade inte heller någon aning att det var såpass vanligt att folk tar det.

    Reply
  4. Solweig

    Känner igen den där vårtröttheten. När ljuset börjar återkomma får jag nästan panik. Nu BORDE jag bli piggare … men nej, jag vill bara dra täcket över huvudet och sova.

    Men jag ställer klockan efter solens uppgång och tvingar mig upp och ut med hunden. Försöker öppna ögonen på vid gavel för att lapa i mig så mycket ljus som möjligt. Om det har någon betydelse för D-vitaminet vet jag inte, men det gör jag i vart fall. Sedan försöker jag maxa tiden utomhus så mycket jag kan. SAMT knapprar jag D-vitamin sedan flera år som min läkare skrev ut pga dåligt immunförsvar.

    Jag upplever att jag på våren är ”jet-laggad”, kroppen/knoppen är kvar i november typ.

    Jag är ju född i Kiruna, där solen är borta 3 månader. Medvetenheten om bristen var ganska stor upplevde jag. Både vitamintillskott och ljuslampor användes för att kompensera ljusbristen.

    Brukar säga att mamma lyfte ut mig på våren och tog in mig på hösten. All aktivitet skulle göras utomhus, oavsett väder eller vind.

    Reply
  5. Marlene

    Hallo Jonna, Ich nehme Vitamin D von dem Arzt verordnet von September bis Mai. Mir ging es viele Jahre im Winter sehr schlecht, ich hatte Herzbeschwerden, Müdigkeit, Haarausfall und vieles mehr. Jetzt mit Vitamin D geht es mir gut.Da ich einen hohen Mangel Vitamin D habe nehme ich Tropfen, (VIGANTOL) Schöne Grüße aus Deutschland Marlene

    Reply
  6. Sandra

    Det är inte många minuter som golvet är rent, efter en dammsugning, när man har djur och kamin ändå! 😉
    Sopkvast FTW!
    Jag trodde alla käkade D-vitamin utom jag… får väl kika närmre på det!

    Reply
  7. D.

    Jag äter också D vitamin.

    Känner mig så pass ”trött och slut” att det känns som jag har påsar under ögonen, fast det har jag inte.

    Åka utomlands vore något!

    Reply
  8. Ann

    Jag äter D-vitamin ibland, men vet inte riktigt om jag känner någon skillnad. Sedan tror jag att de flesta uppe i norr blir mer rika på energin nu när man får så mycket mer dagsljus per dag, vilket innebär att man kan göra mycket mer saker. Här är det ungefär 45 minuter på en vecka!!! Helt underbart, klart man blir glad för det. Jag tycker detta är den bästa tiden på året, för det är ljusare och även jättefin vinter på samma gång. Jag får ju inte vår (snöfritt) förrän i Maj/Juni nästan så skulle nog bli väldigt deprimerad om det inte vore för solen.

    Reply
  9. Mia

    Hello! Jag blev jättedålig för tre år sen i Januari.Och efter att ha tappat mig på massa blod så kom provsvaren och jag hade inget mätbart värde på D vitamin!Jag hade dessutom skitdåligt blodvärde.Så jag köpte något på hälsokosten ,flytande D som var gjort av fårull….inte gott men SÅ effektivt! D vitaminen gjorde susen.(och järntabletter) Jag tar nu vanliga D vitamindroppar som köps på Apoteket,samma man ger till barn.Värdena hänger ju samman så du kanske behöver järn med.
    Kram!

    Reply
  10. Anneli

    Hej Jonna, känner igen mig i det du skriver, brukar också känna mig extra trött och nere under just slutet av januari fram till mars ungefär. Tycker absolut att du ska testa D-vitamin det är något som de flesta här borde äta under vinterhalvåret. Ett annat tips är att också äta en matsked nässelpulver om dagen eller några gånger i veckan, Ett naturligt kosttillskott fyllt med näring. Jag brukar ha det i min smoothie på morgonen, tillsammans med nyponpulver och blåbär och hallon från frysen, men du kan också strö det på fil eller liknande. Det är ju gratis också, man kan själv plocka och torka och sen mixa till ett pulver, och orkar man inte det är det inte jätte dyrt att köpa färdigt heller (ph-balans har rätt bra priser).

    Kram

    Reply
  11. Liza

    jag fick utskrivet d-vitamin idag av min läkare då skall det tas blodprover omgående har din läkare sagt så ??

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.