Vad äter jag egentligen?

En fråga som jag får allt oftare är “Men Jonna, vad äter du egentligen?“.
Haha, jag tycker det är roligt att det nästan skapats en mystik kring vad jag äter, eftersom jag aldrig skriver om mat. Jag bloggar aldrig om när jag lagar middag eller vad jag äter. Jag delar aldrig med mig av recept eller bilder på min senaste maträtt.

Vet ni varför? Därför att det inte finns något intressant alls att säga kring maten jag äter. Det är så basic man kan göra det. Det saknar kreativitet, passion och känsla. Mat för mig är i princip ett nödvändigt ont. Något jag måste klämma in i vardagen bara för att överleva.

Ändå så älskar jag mat. Jag älskar att äta god mat. Om jag äter något riktigt gott så njuter jag av varje tugga. Men det här med att göra den är inte min grej. Att laga mat har aldrig intresserat mig och jag tycker det bara tar upp en massa tid. Däremot är det mycket roligare att laga mat tillsammans med någon eller när man ska äta tillsammans med vänner osv. Då kan jag tycka det är roligt att göra god mat.
Och jag tycker mer om att laga mat på kvällarna än på eftermiddagen. Sent på kvällen, runt 23 tiden brukar jag ofta bli hungrig och då kan jag lägga lite mer tid på att faktiskt laga något gott. Min mormor var precis likadan.
Det bästa jag vet är när jag gjort något gott att äta sent på kvällen och sedan får bänka mig framför en bra serie eller film och äta helt själv i lugn och ro, efter en lång dag. Det är den bästa matupplevelsen enligt mig 🙂

Jag tycker om att äta nyttigt och mycket grönt. I perioder kan jag lägga mer tid på maten och se till att äta riktigt bra och unna mig bra mat. Och ibland så blir det i princip bara mackor, gröt och nyponsoppa i en vecka. Oftast så blir det något mitt emellan. Mycket snabba maträtter. Korv och makaroner. Pannkakor. Pajer. Sallader. Köttfärsås och spagetti. You name it.

Allt beror på vilken tid jag själv väljer att lägga på det. Men mat för mig har aldrig varit något jag prioriterat eller centrerat i vardagen. Jag brukar sällan ha någon bra rutin kring att äta. Oftast så äter jag bara när jag är hungrig. Om klockan är 3 på dagen eller 12 på natten, det spelar liksom ingen roll för mig. Det är aldrig jag som anpassar mig till maten utan det är maten som får anpassa sig efter mig 😉

Dagens "lunch" blev nästan som en försenad frukost. Rostade mackor och fruktyoghurt! Jag vart så hungrig fort så hann fixa något bättre ;)

Jag satt faktiskt och åt när jag kom på att jag skulle skriva om det här. Så jag tog en bild på min “lunch”, som nästan blev som en försenad frukost. Rostade mackor och fruktyoghurt! Jag vart så hungrig fort så jag hann fixa något bättre 😉

När jag är mycket inne i jobb eller håller på med något kreativt så kan jag ibland glömma bort att äta. Jag kan komma på sent på kvällen att jag glömt äta middag. Inte förrän jag äter så känner jag att jag är hungrig.Ibland kan det vara tvärtom. Jag blir så hungrig så fort att jag inte hinner laga mat, för jag får nästan blodsockerfall och blir svag. Då är det bara att slänga i sig det första bästa.

Så ja, det här är den bittra verkligheten. Jag tycker om mat, men inte att laga den. Om det fanns ett piller som man kunde ta istället för att äta mat och som innehöll allt man behöver, så hade jag lätt ätit sådana piller nästan varje dag. Jättetråkigt, eller hur? Men det är sant, och det är lika bra att vara ärlig och inte låtsas som något annat.

För speciellt i bloggvärlden idag så är det ju väldigt populärt med mat. Man delar recept och visar vackra bilder på goda rätter och inspirerar folk att laga god mat. Ni anar inte hur ofta jag önskat att jag också kunnat göra det. Jag har till och med försökt men insett att jag inte kan fejka det. Det är ju nästan en norm idag att tycka om mat, laga nyttig och hälsosam mat vid fasta tider och lägga mycket tid och tanke bakom maten. Den världen är helt främmande för mig. Jag kan givetvis lära mig att laga bättre mat men jag är osäker på om jag någonsin kommer lära mig att tycka om att laga mat. Det är stor skillnad på det.

Men det är inget jag deppar över alls. Jag inser bara hur himla tråkigt det låter när jag skriver om det såhär i ett blogginlägg haha. Men jag är nöjd bara jag får äta när jag är hungrig. Och det får gärna gå fort 🙂
Så nu är det mysteriet löst.

Medan jag ändå har er på tråden om ämnet mat, så får ni hemskt gärna dela några e n k l a recept på maträtter som går fort att laga. Jag har extremt dålig fantasi när det gäller att komma på något nytt ♥

När lugnet återkommer

Så var påsken över. Det är vardag igen, och allt har återgått till det normala. Det är intressant att uppleva hur allt liksom lever upp här i byn när det är storhelger. De senaste dagarna har luften vibrerat av ljudet från skotrar och lukten av kolbullar och kaffe. Röster av skratt och prat i den annars så knäpptysta miljön. Människor som promenerar på vägen genom byn, där jag aldrig annars möter någon på promenaden med Nanook. Det blir en sådant kontrast, som man bara kan uppleva om man bor här året om. Men jag gillar det. Jag gillar att få båda delarna, och det är roligt när folk kommer hit som älskar Grundtjärn lika mycket som jag. Jag gillar att känna den där känslan av att byn är fylld med liv och människor.
Men helt ärligt, är det också ganska skönt efteråt när jag har byn nästan för mig själv igen. Ängarna, vägarna, sjön. Ingen ser mig när jag hittar på tokerier och Nanook har inte längre någon förbigående att skälla på. Tystnaden och lugnet blir som extra starkt just då.

Det kändes som en väldigt lång påskhelg denna gången. Kanske för att jag mesta tiden jobbat och tyckt det varit segt med heldagar då posten inte går och paket inte kan skickas. Haha. Men det var en mysig påsk. När påsken är över är det ju nästan vår. Även om det just nu fortfarande känns väldigt mitt emellan, så är ju den “värsta” tiden över. Det känns fantastiskt.

Hade ni en bra påskhelg? Hoppas det ♥ Kram på er
040701

På påskafton fick jag besök av min mammas kusin Anna-Karin och hennes familj. Jag fick en jättefin påskblomma, bullar i massor och en underbar bok om inget mindre än VED! Hahaha. Jag som trodde att jag nästan redan var expert på denna ved som blivit min källa till liv sedan jag flyttade hit. Men nu kommer jag snart veta allt som går att veta. Jätterolig och intressant bok som jag redan börjat läsa ♥

Två fotografer

Igår träffade jag den grymt duktiga fotografen Oscar Jettman. Han bor i Stockholm men hans föräldrar bor i Skalmsjö som bara ligger någon mil bort, så vi har träffats någon gång tidigare när han varit här uppe. Nu var han här igen över påsk så då bestämde vi oss för att träffas igår och åka ut en sväng och fota lite tillsammans.
Det är roligt att fota med någon som också är lika passionerad över foto som en själv, och ännu mer roligt om man har helt olika stil när det gäller att fota. Jag älskar att lära mig från andra och få inspiration. Se saker på nya sätt. Det blir aldrig samma sak att åka ut och fota själv eller att åka ut och fota med någon annan. Även om jag inte kan jobba på samma sätt när någon är med eller komma in i en speciell “känsla” som jag brukar göra själv, så älskar jag att göra något helt annat ibland och bolla idéer med någon. Oscar är så otrolig duktig och jag fick snappa upp lite foto-tips igår också. Det var kul!

Här kommer lite blandade bilder från igår, några från han och några från mig! 🙂

040626

Innan vi åkte ut i naturen så bjöd jag på lite kok-kaffe hemma hos mig. Foto: Oscar Jettman
040625

Foto: Oscar Jettman
040630
Efter fikat åkte vi ut en sväng. Inte alltid man går ut i skogen med en cool stockholmare som denne, haha 🙂
040606

Vi gick ner till sjön. Oscar tyckte det var jättefint och uppmärksammade tystnaden. Jag blir alltid så glad om någon tycker om naturen runt omkring där jag bor, och ser och känner det som jag själv ser och känner.
040628

Haha, om man är två fotografer med var sin kamera så blir det ofta att man bara fotar varandra. Men det är kul det också, man har ju sällan bilder på sig själv när man är bakom kameran. Foto: Oscar Jettman
040610040627

Jag har fortfarande inte vant mig vid att någon annan fotar mig och tycker det är nästan lite jobbigt, speciellt om jag är medveten om det. Jag är urdålig på att “posa”, ändå tar jag bilder på mig själv nästan varje dag. Men det är en helt annan sak när jag gör det själv, och många av bilderna är ändå tagna i stunden med hjälp av fjärrutlösare så jag behöver aldrig känna att “Oj nu tar den kort”.  Och blir det fel så har jag helt kontrollen själv över hur jag vill ändra på det, eller vilka bilder jag vill ta bort eller vilka jag vill använda osv. Men det är en bra träning för mig att släppa på det och låta någon annan fota mig. Foto: Oscar Jettman
040618

Thihi 🙂
040620

Dubbelfoto 🙂
040615

🙂
040605

Jag försökte ta en bild på oss båda samtidigt där vi skulle vara oss själva. Det här blev tydligen det bästa jag kunde åstadkomma 😉 Tycker den visade verkligheten ganska bra ändå. En cool stockholms-fotograf och en utflippad Grundtjärnsbo.
040621Avslutar med en liten selfie på oss! Oscar har lagt ut några fler bilder på hans blogg, om ni vill se mer 🙂

Fiske utan fisk

Fisket igår gick precis som jag hade väntat mig. Jag tror aldrig jag i min vuxna ålder någonsin fått en fisk. Och det fortsatte på det spåret. Men det gör inget. Det var som sagt inte för att få fisk som jag var med, utan för att umgås och bara sitta ute på isen och må gott. Vi blev ett helt gäng, ca 60 pers tror jag. Jag fiskade tillsammans med min gammelmorbror Tage (som också bor här i Grundtjärn) och min kusin Niklas som kom hit och var med på tävlingen. Det vart ingen fisk för dom heller haha. Men det blev en härlig dag och rolig kväll senare med middag och fest!

Jag tror Tage och jag är lika entusiastiska när det gäller att fiska. Vi har båda väldigt mycket tålamod när det gäller vissa saker, men just fiske....nej haha.

Jag tror Tage och jag är lika entusiastiska när det gäller att fiska. Vi har båda väldigt mycket tålamod när det gäller vissa saker, men just fiske….nej haha.

Niklas och Tage :)

Niklas och Tage 🙂

Tage hade med sig kaffe och världens godaste sockerkaka. Ingen fisk i världen kunde gå upp mot det ;)

Tage hade med sig kaffe och världens godaste sockerkaka. Ingen fisk i världen kunde gå upp mot det 😉

Tävlingsdags

Är det idag man säger glad påsk? Eller var det igår? I vilket fall, GLAD PÅSK PÅ ER! 🙂
Jag ska alldeles strax ut på Grundtjärns årliga fisketävling! Så idag ska jag pimpla och få upp Storsjöns största fisk. Håll tummarna!

Fast, helt ärligt gör jag det inte för själva fiskandet. Mer för att det är mysigt och komma ut och träffa lite andra folk. Det är många som har stuga i byn som är här den här helgen så då får man passa på! Det ska bli roligt!

Nu ska jag skynda mig. Den börjar om 50 minuter.
Ha en härlig långfredag! Kramar ♥
040301
040302