Det är fest på blåkulla i kväll. Ses vi där? 😉
And off we go!
Wiiiiiiiiiiiieeee!!
När jag nyss kom hem så bestämde jag mig för att göra en eld då jag inte eldat inne på två dygn. Jag hämtade ved, gjorde upp en eld, sedan hämtade jag ett täcke och satte mig framför kaminen. Jag hämtade min “hår/huvud-massage-grej”, ni vet en sådan med massa ståltrådar som typ masserar huvudet om man drar den genom håret. Kan inte förklara bättre haha. Det bästa jag vet är när någon pillar i mitt hår eller när någon drar en sådan på mitt huvud. Jag ryser till och med så håret på huvudet ställer sig upp haha. Det är inte lika gött när man gör det själv men brukar ändå ta fram den ibland när jag sitter vid datorn eller framför kaminen. Så det gjorde jag nu!
Plötsligt fick jag ett meddelande i telefonen och skulle svara på det. När jag sedan gjort det så var den där huvud-massage-grejen helt borta. Jag letade på sidorna där jag satt, lyfte på täcket. Reste mig upp. Nej. Den var spårlöst borta. Jag blev rädd och tänkte att nu är det något spöke här och jävlas med mig. Den kan bara inte vara helt borta.
Jag tittade om Nanook burit iväg med den. Men den fanns ingenstans. Kröp runt på golvet och vände nästan ut och in på täcket. Efter en stund gav jag upp och satte mig ner igen framför elden och grejade med telefonen. Efter en kvart så lutade jag mig bakåt mot bänken och kände plötsligt en hård grej bak i huvudet.
HAHA. Medan jag letat som en galning så har den hela tiden suttit på mitt huvud. Fattar inte hur jag inte kunnat känt det?!

Idag är det första april! Jag tänkte försöka komma på något roligt aprilskämt att lura er med men jag har inte kommit på något än. Jag tycker det är svårt att komma på ett bra aprilskämt som inte gör att folk tar det på för fullt allvar. Skulle inte alls vilja lura er med något som ni tror på och sedan få er att känna besvikelse eller något sådant.
Tänkte ett tag att jag skulle skriva att jag skulle lämna Grundtjärn och flytta ner till Göteborg igen. Haha men jag tror ingen skulle gå på det. Eller?
I alla fall, så kom jag nyss hem efter några timmars jobb i verkstaden igen. Det har varit väldigt mycket sista tiden med allt möjligt. I natt satt jag uppe till fyra på morgonen och jobbade. Men det gjorde jag bara av ren vilja. Jag var mitt uppe i skapande och det var så roligt så jag ville aldrig sluta. Dygnets timmar har inte riktigt räckt till den här veckan haha.
Men nu kände jag igen att jag bara behövde ta en paus. Jag är inte så bra på att tåla stress eller när det blir mycket att tänka på samtidigt. Men en sak som jag är bra på det är att känna av när det blir för mycket eller när jag gjort något för länge. Som nu. Jag bara kände att nej, nu måste jag koppla bort en stund och tänka på något annat. Det kan betyda att bara sätta sig ner en stund i lugn och ro. Ibland kan det räcka med tio minuter. Eller bara gå ut och gå. Eller vad som helst. När det blir för mycket så sker det automatiskt i mig. Jag stänger av och tänker att det viktigaste är att man mår bra och orkar med, annars blir inget bra i slutändan. Och det är ju sant.
Skar upp några skivor av blodapelsin nu ♥ Gott med lite frukt. Det är jag ibland alldeles för dålig på att äta. Glömmer liksom bort det. Något jag vill bli bättre på.

Jag blev jätteglad när jag kom hem och såg att jag hade en Noa dricka kvar. Det är en dricka med örter och grönt te och som tydligen innehåller lika mycket L-theanin som 15 koppar grönt te. Det ska få en att slappna av, minska stress och öka koncentrationen. Jag hade två till förut men jag drack upp dom när jag höll på att få panik under förberedelserna inför föreläsningarna haha. Det är ju svårt att känna om dom “funkar” men de smakar jättegott. Och bara vetskapen om att det är något nyttigt och bra gör att jag liksom känner mig bra när jag dricker det. Den här flaskan är blåbär och björksav. (Obs, detta är inget sponsrat inlägg eller reklam, bara ett litet tips från mig personligen 🙂 ).

Återigen ser sängen så lockande ut. Skulle vara skönt med en powernap på tre timmar. Eller fyra. Men snart är det helg och i helgen ska vila ut efter en riktigt rolig och intensiv vecka. Känner mig peppad att jobba järnet nu! Alltid skönt att se fram emot ledigheten sen.

Så här ser första april ut ifrån mitt sovrumsfönster. Inte så mycket påskkänsla kanske men så länge solen lyser är jag jätteglad!
När kvällen kom bestämde jag mig för att lämna verkstaden och gå hem och bara göra något annat en stund. Ta en paus. Bara varva ner. Jag sträckte ut mig på sängen och tittade ut genom fönstret. Så trött.
Nanook hoppade upp och pressade en pipleksak mot mitt ben ett antal gånger tills jag fick be honom att sluta. Han lade sig ner på kudden bredvid mig. Suckade djupt och tittade längtande ut. Stackars Nanook tänkte jag. Han vill ut och springa. Egentligen vill jag också det. Bara gå ut, andas. Springa. Bort från dator och arbetsbänk. Men jag är ju såååå trött.
Men så tänkte jag att jag inte får somna. Då kommer jag somna så hårt och förstöra hela kvällen. Då är det bättre att göra något som ger mig ny energi på något annat sätt än att sova. Jag tvingade mig upp ur sängen och bestämde mig för att jag skulle ut på min allra första springtur. Det är ju nästan vår nu.
Jag letade upp lite kläder som jag kunde springa i. Det blev lite ihopplock. Tog mitt Anja-underställ under och något linne till det. Sedan tänkte jag att jag säkert kunde springa i mina Gortex skor som jag fick när jag blev bjuden till Italien för att prov-vandra i dom. De är vandringgskor egentligen men de är lätta som joggingskor så jag tänkte att det blir väl bra. (jag är ingen joggare direkt, men jag gillar att springa. Kort men snabbt).
Sedan när jag var klar råkade jag gå förbi spegeln och kunde inte låta bli att skratta åt färgkombinationen som jag hade råkat klätt mig i.
Jag tror aldrig jag sett mig själv i en sådan salig blandning av bebis-färger. Bebisgul, bebisrosa och bebisblå. Jag kände mig så puttenuttig. Inte en färgskala jag brukar använda så ofta, men jag blev glad av att det bara råkade bli sådär. Det är säkert ett vårtecken ♥

Var tvungen att ta en liten outfitbild innan jag begav mig ut. Men det blev inte att jag tog de där skorna. Jag insåg när jag öppnade ytterdörren att det fortfarande är på tok för mycket snö. Så det blev mina kängor istället haha. Tungt att springa i men vad sjutton…nog klarar man väl det! 😉

Det var så härligt ute! Jag sprang ner till stranden och det kändes så skönt att få komma ut och röra på sig lite efter mycket stillasittande. Nanook var överlycklig han också. Solen var på väg ner och lyste så starkt och vackert. Så himla glad att jag inte bara la mig och sov, utan verkligen tvingade mig själv ut. Ibland behövs det ♥
TACK för alla fantastiska tips om hur man ska bli bättre på att organisera. Som alltid när ni kommer med massa bra råd så sparar jag era kommentarer i ett dokument så jag kan ha kvar era kloka ord. Era tips har redan hjälpt. Det känns som jag fick lite bättre koll på i vilken ordning man bör lägga upp allt. Nu har jag gjort en lista där jag ser vad som är viktigast att prioritera, och sedan det som är mindre viktigt osv. Har fyllt min kalender med vad jag ska göra varje dag.
Åh, det känns redan så mycket bättre. Bara att få lite mer ordning i huvudet gav mig mer ordning i arbetet också.
Och sedan vill jag tacka er för era otroligt fina kommentarer på min “Bakom kulisserna” film. Blir nästan tårögd av att läsa era fina ord. Det värmer i hjärtat ♥ Ni kan verkligen lysa upp en hel dag för mig och sprida så mycket glädje. Tack underbara ni.
Idag sitter jag här i verkstaden igen. Har blivit väldigt långa dagar (och nätter) i verkstaden senaste dagarna, men det har varit SÅ roligt. Jag är så glad att vi äntligen kommit igång med smyckestillverkningen igen. Och glad att det blev en så rolig och bra start. Då gör det inget om jag jobbar från morgon till mitt i natten. För jag älskar det ♥
Just nu i skrivande stund sörplar jag i mig en kopp kaffe och tittar ut genom fönstret där solen skiner och snön dalar ner samtidigt. Det är verkligen ett typiskt april-väder här. Alla väder på samma gång. I morgon är det april! Åhhhhh, äntligen! Nu börjar våren!!
Hoppas ni har en underbar tisdag. Kram på er ♥
För något år sedan la jag upp en liten film här med blandade videoklipp som blivit “över” och som bara glömts bort.
Videoklipp som kanske bara råkat filmats medan kameran stått på och när jag sedan tittat på dom något halvår senare så har jag tänkt “Vad…håller…jag…på…med?”
Den filmen var bara ca 1 minut lång då. Men nu har jag byggt på den med lite fler klipp! Jag är ju ofta ute i skog och mark och håller på med diverse foto och filmprojekt och ibland får jag idéer och visioner som kanske inte blir till något resultat. Men kvar finns alltid en massa material. En del material som nästan känns pinsamt att visa. Samtidigt så visar det verkligen hur det brukar vara och kan se ut när jag är ute och fotar och filmar och allt annat jag håller på med.
Nu är filmen hela fyra minuter lång och jag har blandat ut den med lite andra klipp som ni säkert känner igen också. Jag visade bland annat denna filmen när jag var ute och föreläste i Finland nu. Jag tänkte först att det kanske inte är så vettigt att visa en film med klipp som jag från början tänkt att aldrig visa någon. Men på något sätt tycker jag om dessa klipp, även om många av dem är lite märkliga. Den visar ändå den glädje och energi som jag känner när jag är ute sådär i naturen. Den visar mycket om mig och hur jag “jobbar”. Den visar också en hel del verklighet, “bakom kulisserna” på vissa filmprojekt.
T.ex så får man i början av filmen se hur det såg ut när jag gjorde min Luciafilm. Just på luciafilmen så syns det inte vilket jobb det låg bakom att både filma och sköta kameran, samtidigt som alla hundratals ljus skulle tändas OCH sen vara lucia. Men i den här filmen så får man bland annat se några klipp från hur det såg ut när jag gjorde det.
Så luta er tillbaks, skruva upp volymen and let me take you too mah world 😉
Ibland när det blir alldeles för mycket runt om mig så får jag svårt att fokusera. Ni som följt min blogg länge har nog kunnat lista ut att jag inte är en särskilt organiserad och planerande person. Tvärtom om så blir det lätt kaos i mitt liv och i mitt huvud.
När det där kaoset uppstår och jag har så mycket att göra att jag inte vet vad jag ska börja, så brukar jag ibland bara göra något helt annat istället. För att jag inte klarar av det. För att det känns som i vilken ände jag än börjar i så blir något annat lidande. Att bara strunta i allt är ju absolut den sämsta lösningen på det hela. Men jag känner mig själv vid det här laget och vet att jag har en tendens att göra just så.
Idag är en sådan dag då jag känner att jag tappat kontrollen lite. Jag har mycket att göra just nu. Jag borde sitta i verkstaden och jobba, jag behöver fota bilder, mailinkorgen svämmar över och jag har en hel del pappersarbete jag borde sätta mig med. Och tusen andra smågrejer. Som att hämta ved. Eller bara gå ut med Nanook den stackarn. Han har inte fått mycket till långa promenader de senaste dagarna.
Så nu kom jag på mig själv att jag stod här, mitt i rummet, tittandes på min arbetsbänk. Bitandes på naglarna. Vad ska jag göra? Vad ska jag börja med? Så kom den där känslan av att bara vilja stänga av ett tag.
Men NEJ! Jag får inte göra så. När saker verkligen börjar snurra på så vill jag inte att min enorma brist på organisation och struktur ska sabba allt för mig. För det har det gjort många gånger tidigare. Nej, nu ska jag verkligen ta tag i saker och i mig själv!
Men snälla, har ni några tips? Jag är säker på att jag har bloggläsare där ute som är bra mycket mer strukturerande än mig. Hur gör ni för att få ordning när det händer mycket på en gång? Alla tips skulle vara guld värt! För nu vill jag lära mig att hantera många bollar i luften samtidigt, en gång för alla!

Godmorgon världen!
Efter en natt som kändes som världens längsta känner jag mig nu utvilad och redo för en ny vecka. Snön vräker ner utanför och det ser mer ut som december än mars. Men jag vet att det alltid brukar bli sådana här bakslag här. När man som mest tror att våren är på gång så kommer ny snö. Men det gör inget! Jag ska ändå spendera mesta av dagen inne med jobb framför datorn. Så det är det helt okej men vintrig utsikt.
Ville bara skriva och säga godmorgon och önska er en bra måndag! ♥
“Making mistakes is better than faking perfections“
