Stök

Jag har väldigt rörigt här hemma just nu. Det har blivit så då jag haft så mycket att göra sista månaden att jag inte direkt prioriterat att städa och hålla undan. Tvättkorgen var full och dessutom har jag varit mycket på resande fot sista tiden så jag har påsar och väskor med grejer som jag inte plockat upp än. Men idag fick jag nog och kände att nu är det dags att ta tag i detta. Get shit done, som jag brukar säga till mig själv när jag egentligen inte orkar göra det jag borde göra.

Just nu ser det hemskt ut här men i kväll hoppas jag att jag fått undan några tvättar och att det börjar att kännas lite hemtrevligt här igen. Nästa vecka blir det ett litet “hemma hos” reportage här hos mig, och då får det absolut inte se ut såhär haha. Så, back to work! Hoppas ni har en roligare onsdagkväll framför er än vad jag har 🙂

041507

Nanook ser nästan utan att skämmas över röran.
041506

Vissa andra har det bra… 🙂

Morning glory

Tidigt, tidigt på morgonen eller sent på kvällen/natten. Det är tiderna som jag tycker om allra mest på hela dygnet. Jag brukar vara som allra mest känslig då. Och då menar jag inte känslosam, utan mer känslig för allt runt om mig. Som om alla sinnen är helt öppna och allt jag ser och hör tas in extra starkt. De bästa minnena och stunderna från åren här är utan tvekan alla dessa sommarnätter och tidiga morgnar som jag varit ute och fotat och bara ränt omkring.

Nu kommer snart den där underbara tiden när fåglarna kvittrar på morgonen och jag kan gå ner till sjön och se morgondimman dansa. Jag längtar ♥

Vilken tid på dygnet tycker ni om allra mest? Och varför?
041502031101041505041501041504

 

En av tusen anledningar till att jag bor här

En av de saker jag uppskattar allra mest med att bo som jag gör, är att jag aldrig behöver börja min dag med att ge mig ut i kollektivtrafiken och trängas bland tusentals stressade människor. Jag har ju bott i Göteborg och pendlat till skolan och börjat med att varje morgon stressa mig igenom centralstationen. Men nu efter fyra år här i Grundtjärn så har jag nästan glömt hur det var. Men igår när jag skulle lämna Stockholm och var på väg till min tidiga buss på morgonen så blev jag påmind.

Tunnelbanan var redan fullsmockad med folk när den stannade och jag skulle kliva på tillsammans med hundratals andra personer. HUR ska det gå tänkte jag och tittade mig förtvivlat om för att se om någon skulle avstå från att kliva på. Nej, ingen verkade reagera alls. Jag trängde mig in med mina väskor och jag fick stå i mitten utan något att hålla i, med människor tryckta mot mig från alla håll. Jag fick nästan panik. Men det verkade vara fullt normalt, för ingen såg direkt obekväm ut, även om jag inte hittade någon som mötte min blick. Alla stod djupt försjunkna i sina mobiler med hörlurar på. Som för att stänga av.
Det kändes som jag skulle kvävas och jag ville bara skrika.

När man sedan kliver ut vid centralen så är det som rena rama tjur-rusningen i Pamplona. Nästan ingen säger något, alla bara går i rask takt mot ett håll till ljudet av stressade klackar mot golvet. Jag blir stressad utan att jag riktigt vet varför. Jag hade ju gott om tid på mig så jag behöver inte stressa, men det är som en våg av stress som man inte kommer undan. Tempot är så otroligt högt att de flesta nästan springer upp för den två-filiga rulltrappan där man absolut inte får stå i mitten om man vill ta de lite chill.

När jag sedan kommit fram till min buss känns det som min kropp redan uppnått en grad av stress som jag sammanlagt kanske känner under en hel vecka i Grundtjärn. Efter bara en timme i stan.
Jag sätter mig på bussen, andas ut och tänker “Nu vill jag hem till Norrland

Egentligen är det nog inte så farligt som jag beskriver det. Men det är hur jag upplever det. När man inte är van att börja dagen så, så är det otroligt påfrestande. Innan min arbetsdag sätter igång så börjar jag min morgon med att göra upp en eld i kaminen och gå ut med hunden där jag inte möter en enda människa. Kanske ett par rådjur och några kanadagäss på sin höjd. Så det blir ett enormt kontrast. En gång i tiden var det vardag för mig att börja dagen med stadens stress och då reflekterade jag nog inte över det så mycket. Jag bara stängde av. Nu när jag upplevt båda världar så är jag så otroligt, otroligt tacksam över att jag slipper den biten. Visst, då har jag långa avstånd till allt i stället men för mig är det värt det. Så jävla värt det.

Filmade en snutt igårmorse när jag gick mot centralen. Sedan filmade jag en snutt tio timmar senare när jag kom hem och gick ut med Nanook. Bara för att jämföra. Jag gillar space. Jag gillar utrymme. Att få gå i den takt jag vill, oavsett om jag vill springa fort eller lägga mig på marken och tänka en stund.

Min helg

Att vara i Stockholm under helgen har känts lite som att få ett litet försprång in i våren. Det är inte klokt vilken stor skillnad det är. Där nere blommar blommorna, trädens knoppar slår ut och alla vårfåglar sjunger. Medan här är det fortfarande snö och “vårvinter”. Men det kändes så skönt att få bli påmind om vad som väntar. Snart är våren här också ♥

Det var ett vackert dop för lilla Klara och det var fint att få uppleva att bli fadder. En härlig helg som givit mig varma minnen.
041306
dop2

Min underbara lilla brorsdotter Klara, som döptes i helgen ♥
dop1

Noak tog prästen i handen och gick ut efter dopet. Så sött ♥
041304

På kvällen gick jag ut med musik i hörlurarna och kameran i handen för att njuta av våren.
041305

De bor nära kyrkan så jag gick dit och satte mig på en bänk och lyssnade på fåglarna.
041309041303

Jag är fascinerad över hur träd ser olika ut på olika ställen i landet. Här uppe ser jag aldrig sådana här mäktiga träd. Här är det mer gran, tall och björk. Jag älskar formerna på dessa träd som finns överallt i hela Ösmo. Så jag får passa på att fota dom medan jag är där.

Och det har varit mycket bus och lek med lilla Noak. Oj oj vilken sötnos han är. Jag kunde tillslut inte gå någonstans utan att han ropade efter mig. Det gör mig så glad att han tycker om mig så mycket. Och det blev mycket skratt kan jag lova.

Mardrömsresa

Jag sitter på bussen nu igen på väg hem efter en underbar helg i Stockholm. Men ush vilken mardrömsresa det varit hittills. Det här med att åka buss tycker jag ändå brukar funka bra, även om jag tycker 8 timmar på en buss är på tok för länge. Men jag kan tyvärr inte göra så mycket på bussen då jag lätt blir åksjuk.

Tidigt i morse så märkte jag att bloggen var nedstängd av mitt webbhotell. Jag hann inte fixa det innan jag lämnade Nynäshamn så direkt när jag kom på bussen var det bara att ta upp datorn och börja skriva med supporten för att få hjälp. Jag har haft problem med att min skräppost för kommentarer överbelastas av spam. Det är inget som drabbar bloggen eftersom det hamnar direkt i skräpet men mitt webhotell var inte så glad över all datamängd som kom så hastigt. Då detta hänt tre gånger tidigare denna månaden så var de riktigt hårda och ville inte öppna upp sidan igen förrän jag hade fixat en massa saker för att förhindra detta, vilket jag absolut förstår. Jag skulle gjort det tidigare egentligen men har inte haft tid. Nu hade jag all tid i världen men nu satt jag längst bak på en vinglig buss och skulle gå in och mixtra med massa koder, följa jobbiga instruktioner, greja med HTML och sådant som man absolut inte vill göra när man sitter just på en buss.

041301

Men nu har jag suttit  i tre timmar och grejat, och stundtals har jag tagit upp en påse för att jag varit nära på att spy. Vad gör man inte för sin blogg? haha. NU funkar allt i alla fall och nu har jag gjort precis allt som behövde göras. Nu kommer man behöva skriva in en liten siffra när man ska skriva en kommentar, bara för att försäkra att man är en människa och inte en robot 🙂 Hoppas inte detta ska hindra er från att kommentera, era kommentarer är det bästa med den här bloggen ♥

Jag tänkte att jag skulle göra ett litet blogginlägg när jag ändå har datorn uppe. Några minuter extra gör inte så mycket om jag ändå överlevt bussresan såhär länge. Nu ska jag vila en stund och hoppas på att tiden går fort så jag snart är hemma.
Har lite bilder från helgen som jag inte hunnit visa er än, men det lägger jag upp när jag kommit hem!

Hoppas ni har en bra måndag! Kram på er! ♥

Hos mina brorsbarn

Hej på er!
Jag är nu i Nynäshamn hos min storebror och hans familj. Det var ganska längesedan jag var här sist och mycket har hänt sedan dess. Noak har börjat prata och hela mitt hjärta smälter när han säger söta meningar som “Kom nonna” eller “Fint hår nonna”. Det är ju en helt underbar tid när de små liven börjar sätta ord på sina tankar. Jag har så kul här nu att jag nästan glömmer bort allt annat! 🙂

Idag är det dop för lilla Klara, som har blivit snart 7 månader. Hon måste vara världens gladaste bebis. Ler hela tiden! Nu ska jag göra kameran redo så jag kan fånga dopet på bild. Ska bli fint ♥

Hoppas ni har en fin helg allihopa ♥

041110

Noak tycker om att greja med mitt hår. Han är så söt ♥
041111

“Ser ingenting” säger han och gömmer sig bakom håret. Haha.

Mot nya vyer

Godmorgon på er!
Tack för alla era goa kommentarer. Kan inte annat än få en bra start på dagen av att gå in här och läsa vad ni skrivit ♥
Idag sätter jag mig på bussen för att 8 timmar senare vara framme i Stockholm. Jag ska på dop i helgen. Det är min lilla brorsdotter Klara som ska döpas. Jag ska få bli “fadder” till henne. Det känns väldigt fint. Jag vet inte riktigt vad det går ut på men jag ska vara hennes skyddsängel tänker jag mig. ♥

Så det blir en rolig helg. Ska bli underbart att samlas hela familjen. Det är man ju inte bortskämd med längre. Och jag längtar så efter att få krama om mina brorsbarn.
Nu måste jag packa ihop det sista, dricka lite kaffe och sedan köra in till Sollefteå där jag åker med bussen. Just nu ser jag nästan fram emot den långa bussresan så jag får sova läääänge.

Jag kommer hålla er uppdaterade om helgen i Stockholm 😀 Så vi hörs senare.
Ha en underbar dag och en härlig helg. Kram på er ♥

041001

Drömmen om ett badkar

Jag älskar att bada och är det något jag verkligen saknat så är det ett badkar. Om jag hade haft ett badkar skulle jag utan tvekan bada flera gånger i veckan. Älskar även att duscha. Bara att komma in i den där vatten-världen får mig att må så bra!
Jag har länge tänkt att jag ska fixa ett badkar, men har räknat ut att jag då måste slå ut en vägg i badrummet och det skulle bli världens renoveringsprojekt, och dyrt. Så det har aldrig blivit av.

Men nu har jag fixat så jag kan bada hur mycket jag vill, utan varken renovering eller ett badkar. Prislappen blev bara 149 kr 😀 En bebispool som jag satt under duschen! Så varje gång jag duschar blir det ett bad. Så himla GLAD!
Jag tog mitt premiärbad igår kväll och gjorde mysigt med ljus, skum och hallonsaft. Kändes som jag var på ett lyxigt spa. Nu blir det mycket badande framöver kan jag lova. Helt underbart.

Det kanske inte är som ett badkar. Men en pool är ju faktiskt ännu bättre! Nu blir det POOLPARTY! 😉
040901

Den passade HELT perfekt under duschen, och lagom stor för att jag skulle få plats utan att det skulle bli obekvämt haha.
040902

WOHOOOO!
040903

En pool med inbyggt regn, det är inte illa. Om ni också saknar ett badkar så borde ni prova detta! 😀