Min dag i bilder

Andra dagen i Nordnorge och jag känner mig redan alldeles rik på alla de fina upplevelser jag fått idag. Det är mitt i natten och jag sitter här på mitt hotellrum och går igenom alla de hundratals bilder och filmklipp jag tagit under dagen. Vill ju visa och dela med mig till er allt jag fått vara med om.

Idag har jag bland annat varit ute på den fantastiskt vackra halvön Kjerringøy. Det är många som tipsat om denna ö när jag berättat om min resa till Bodö och Nordnorge. Och nu förstår jag verkligen varför. Den levde upp till alla mina förväntningar, minst sagt. Önskar jag hade haft ännu mera tid där, för det finns så mycket att se! Men det är en plats jag definitivt kommer återvända till.

Nu har jag en hel drös med bilder här från dagen som varit! 🙂
062312Jag började morgonen med att köra tre mil till färjan som skulle gå över till Kjerringøy. Jag åkte en timma tidigare än vad som stod på mitt schema, så jag skulle få gott om tid till att stanna på vägen om jag ville. Det var sååå vackert hela vägen och jag ville stanna överallt. Den här bilden tog jag ifrån bilfönstret.
062313Sedan stannade jag till vid ett vackert naturområde. Följde en liten stig och stannade sedan på en vacker plats och bara tog det lugnt en stund.
062310Framme vid färgeläget. Även det var en vacker plats såklart, så jag sprang ut från bilen ett tag och gick runt och fotade.
062311062314Framme på mysiga Kjerringøy, och på väg till den populära gamla Handelsstaden.
062325Kjerringøy Handelstad är en unik bevarad handelsstad från 1800-talet. Så otroligt fint och inspirerande ställe! Här fanns massor att titta på och lära om. Spenderade förmiddagen här.
062318062315062345Sedan åt jag lunch på omtalade Markens Grøde som drivs helt ekologiskt. Maten som serveras är helt lokalproducerad. Det gillar jag. Dessutom var det otroligt gott ♥
062324Sedan mötte jag upp med den här fantastiske människan, som heter Ulf Mikalsen, som är båtbyggare på Kjerringøya. Han är en av få människor som fortfarande bygger sådana här gamla Nordlands båtar. Båten han står på har han gjort helt själv. Fascinerande! Och jag var SÅ lycklig som fick åka med på en tur med båten.
062331062326Jag har inte åkt sådär jättemycket båt i mitt liv, men det här slog i alla fall allt. Den finaste båttur jag upplevt. Jag kände mig som en viking som gled över havet omringad av alla vackra fjäll.
062326Medan vi åkte båt berättande han om platserna runt omkring som vi såg från båten. Han berättade också sagor och myter om platserna. En jättefin saga om ett troll som bodde på berget ni ser bakom oss, som blev kär i en trollflicka på ett annat berg. En kväll tog han skidorna upp på toppen för att ropa och fria till henne. Han sköt en pil med sin pilbåge men samtidigt så for skidorna bakåt och han ramlade ner. Hans ena skidstav gjorde en stor skåra i berget som man tydligt kan se. Och pilen landade långt bort. Man kan gå och titta på “den” pilen, som är gjort av sten. Älskar sagor ♥
DCIM100GOPRO062327062328Han åkte ut med båten så jag skulle kunna få ta en bild på Kjerringøya från denna vackra vinkeln. Så glad för det!
062330062332Efter båtturen fick jag komma in och se vart han bygger sina båtar. Sååå fint ställe. Och ni anar inte hur gott det luktade av trä där inne.
DCIM100GOPROSedan fick jag bråttom iväg från Kjerringøya för att åka tillbaks till Bodø igen. Då var det dags för en annan båttur. RiB båt till Salstraumen, som är världens starkaste tidvattensström. Ännu en helt fantastisk upplevelse. Har nog aldrig åkt båt så fort förut. Landskapen var helt otroliga och det var riktigt häftigt att åka in i strömmarna.
062340062341Här var strömmen som starkast. Först var jag rädd att båten skulle sugas in i virvlarna, men det gick hur bra som helst! Det var jättekul att få befinna sig mitt i strömmens hjärta!
062334Det fanns mycket havsörn där vi åkte. Och jag är så glad att jag fick en på bild! Väldigt nära dessutom.
062335

Jag filmade en hel del från båten, som ni kan se i min lilla film som jag klippte ihop av dagens filmklipp. Som sagt så har jag fått vara med om så otroligt mycket fantastiska upplevelser idag. Bästa dagen på länge ♥

Första kvällen i Nordnorge

Efter en lång och intensiv dag med mycket resande är jag nu framme i vackra, underbara, magiska Nordnorge. Jag befinner mig i Bodö nu, med en utsikt från hotellet som är den vackraste jag sett. Klockan är strax 1 på natten och midnattssolen lyser utanför. Det är så vackert här att det nästan gör ont. Samtidigt är jag så obeskrivligt trött efter snart två dygn utan riktig sömn. Om jag hade orken skulle jag tagit bilen nu och kört iväg upp på berget och fotat midnattssolen. Men jag orkar knappt ta mig upp ur hotellsängen nu haha. Det här blogginlägget  blir de sista jag göra idag innan jag slocknar.

I alla fall så blev kvällen helt fantastisk. Jag har vandrat upp på fjället Keiservarden i kväll tillsammans med en guide som heter Lise. Hon lärde mig massor om Bodö och det fantastiska landskapet runt omkring. Det kändes ganska overkligt när jag stod där på toppen i kväll och tittade ut över vackra Nordnorge. I morse var jag hemma i Grundtjärn, och nu står jag här. Lycka.

På toppen av Keiservarden

På toppen av Keiservarden

062305

Vy över vackra Bodö

Lise som guidade mig upp hit! :)

Lise som guidade mig upp hit! 🙂

062304

Så vackert! Den svaga väggen av berg som man ser långt i bakgrunden är Lofoten.

Så vackert! Den svaga väggen av berg som man ser långt i bakgrunden är Lofoten.

Happy <3

Happy <3

Utsikten från mitt hotellrum. Bilden är tagen precis nu i skrivande stund. Midnattssol och den vackraste utsikt. Jag kommer somna gott till det här.

Utsikten från mitt hotellrum. Bilden är tagen precis nu i skrivande stund. Midnattssol och den vackraste utsikt. Jag kommer somna gott till det här.

Bollywood á la Norrland

062201
I natt var det årets ljusaste natt. Sommarsolståndet. Som alltid den natten varje år är jag vaken för att se när solen går ner bakom horisonten för att bara ett tag senare gå upp igen. Det är något magiskt och speciellt med nattljuset.
Och för att fira årets ljusaste natt blir det dans! Den här gången åt det mer orientaliska hållet. För vad passar bättre än lite Bollywood i den ljusa, norrländska natten? ; )

Kvällsdopp

Den finaste kvällen på sommaren hittills. Blir alldeles pirrig och glad. Gick ner till sjön för att filma och tog till slut ett spontandopp i sjön. Jag kunde inte motstå det stilla vattnet som återspeglade kvällshimlen så vackert. Vattnet var kallt men uppfriskande. Det kändes fint att börja årets ljusaste natt med ett dopp i sjön.

062106062104062105

Ut i världen

Vilken fin och lugn midsommar jag fick. Det här dagarna med lite avkoppling behövdes verkligen. Och dessutom fick vi sol och värme här! Är så glad för det. Jag har njutit så mycket jag bara kunnat. Hoppas ni gjort det också ♥

Nu håller jag på att packa för fullt här hemma, för i morgon ger jag mig av till fantastiskt vackra Nordnorge! Jag ska först till Bodö och sedan till Vesterålen, som ligger norr om Lofoten. Sådana där platser jag bara drömt om att få besöka. Jag har ett fullspäckat schema med bland annat turer till vackra platser, åka båt på världens starkaste tidvattensström, se midnattssolen, åka på valsafari, åka båt genom Trollfjorden och vandra på den vackra, vita stranden “Bleikstranda”. Det här ser jag fram emot enormt mycket. Det känns helt underbart att få fota i miljöer som dessa. Det kommer bli helt sagolikt.
Kommer självklart hålla er uppdaterade både här på bloggen och på min Instagram.

Nu ska jag fortsätta packa! Vi hörs senare ♥

062101

Glad midsommar

Midsommarafton är en av de högtider jag tycker om allra mest. Det är något magiskt med just midsommarafton. Den ljusaste tiden på året, och naturen är på sin absoluta höjdpunkt. Men i år är vi kanske två-tre veckor sena i utvecklingen här, så midsommarblommorna har inte riktigt vaknat än. Men det gör faktiskt inget. Det känns fint att få ha det kvar.

Just nu skiner solen på en alldeles klarblå himmel, och jag hade aldrig ens vågat drömma om att det skulle bli såhär fint. Nästan hela min familj har samlats och idag ska jag bara slappna av njuta av denna vackra midsommar.
Jag önskar er en underbar dag! Glad midsommar ♥

061901Jag drömde en jättefin dröm om maskrosor för någon vecka sedan. Och i drömmen så sa jag dandelion istället för maskros. Alltså det engelska namnet. Efter drömmen så kändes det som om dandelion var det vackraste ord jag hört och maskrosen den vackraste blomma jag sett. Sedan vart jag besatt av att ta bilder med maskrosor. Den drömmen kom verkligen lagom i tiden, eftersom maskrosor är i princip den enda blomman som vaknat på ängarna nu.
061902061903

Fråga inte vad jag gör

Vad gör jag ute på en myr djupt in i den norrländska skogen halv tolv på natten, iklädd flanellkjorta och lång sommarkjol, och har dragkamp med en hund som vägrar komma tillbaks med mina förtappade strumpor?

Det är när jag tittar på material som detta som jag ibland kan undra om jag verkligen är riktigt klok.

Men, jag håller faktiskt på att filma inför en liten video som jag ska lägga upp om någon dag. Då kommer ni förstå bakgrunden till detta lilla klipp ; )