Andra dagen i Nordnorge och jag känner mig redan alldeles rik på alla de fina upplevelser jag fått idag. Det är mitt i natten och jag sitter här på mitt hotellrum och går igenom alla de hundratals bilder och filmklipp jag tagit under dagen. Vill ju visa och dela med mig till er allt jag fått vara med om.
Idag har jag bland annat varit ute på den fantastiskt vackra halvön Kjerringøy. Det är många som tipsat om denna ö när jag berättat om min resa till Bodö och Nordnorge. Och nu förstår jag verkligen varför. Den levde upp till alla mina förväntningar, minst sagt. Önskar jag hade haft ännu mera tid där, för det finns så mycket att se! Men det är en plats jag definitivt kommer återvända till.
Nu har jag en hel drös med bilder här från dagen som varit! 🙂
Jag började morgonen med att köra tre mil till färjan som skulle gå över till Kjerringøy. Jag åkte en timma tidigare än vad som stod på mitt schema, så jag skulle få gott om tid till att stanna på vägen om jag ville. Det var sååå vackert hela vägen och jag ville stanna överallt. Den här bilden tog jag ifrån bilfönstret.
Sedan stannade jag till vid ett vackert naturområde. Följde en liten stig och stannade sedan på en vacker plats och bara tog det lugnt en stund.
Framme vid färgeläget. Även det var en vacker plats såklart, så jag sprang ut från bilen ett tag och gick runt och fotade.

Framme på mysiga Kjerringøy, och på väg till den populära gamla Handelsstaden.
Kjerringøy Handelstad är en unik bevarad handelsstad från 1800-talet. Så otroligt fint och inspirerande ställe! Här fanns massor att titta på och lära om. Spenderade förmiddagen här.


Sedan åt jag lunch på omtalade Markens Grøde som drivs helt ekologiskt. Maten som serveras är helt lokalproducerad. Det gillar jag. Dessutom var det otroligt gott ♥
Sedan mötte jag upp med den här fantastiske människan, som heter Ulf Mikalsen, som är båtbyggare på Kjerringøya. Han är en av få människor som fortfarande bygger sådana här gamla Nordlands båtar. Båten han står på har han gjort helt själv. Fascinerande! Och jag var SÅ lycklig som fick åka med på en tur med båten.

Jag har inte åkt sådär jättemycket båt i mitt liv, men det här slog i alla fall allt. Den finaste båttur jag upplevt. Jag kände mig som en viking som gled över havet omringad av alla vackra fjäll.
Medan vi åkte båt berättande han om platserna runt omkring som vi såg från båten. Han berättade också sagor och myter om platserna. En jättefin saga om ett troll som bodde på berget ni ser bakom oss, som blev kär i en trollflicka på ett annat berg. En kväll tog han skidorna upp på toppen för att ropa och fria till henne. Han sköt en pil med sin pilbåge men samtidigt så for skidorna bakåt och han ramlade ner. Hans ena skidstav gjorde en stor skåra i berget som man tydligt kan se. Och pilen landade långt bort. Man kan gå och titta på “den” pilen, som är gjort av sten. Älskar sagor ♥


Han åkte ut med båten så jag skulle kunna få ta en bild på Kjerringøya från denna vackra vinkeln. Så glad för det!

Efter båtturen fick jag komma in och se vart han bygger sina båtar. Sååå fint ställe. Och ni anar inte hur gott det luktade av trä där inne.
Sedan fick jag bråttom iväg från Kjerringøya för att åka tillbaks till Bodø igen. Då var det dags för en annan båttur. RiB båt till Salstraumen, som är världens starkaste tidvattensström. Ännu en helt fantastisk upplevelse. Har nog aldrig åkt båt så fort förut. Landskapen var helt otroliga och det var riktigt häftigt att åka in i strömmarna.

Här var strömmen som starkast. Först var jag rädd att båten skulle sugas in i virvlarna, men det gick hur bra som helst! Det var jättekul att få befinna sig mitt i strömmens hjärta!
Det fanns mycket havsörn där vi åkte. Och jag är så glad att jag fick en på bild! Väldigt nära dessutom.

Jag filmade en hel del från båten, som ni kan se i min lilla film som jag klippte ihop av dagens filmklipp. Som sagt så har jag fått vara med om så otroligt mycket fantastiska upplevelser idag. Bästa dagen på länge ♥
















