Värme

Ni slutar aldrig förvåna mig med era ord och ert enorma engagemang. Så otroligt fina kommentarer på förra inlägget, som jag ska svara på lite senare Jag är verkligen aldrig rädd att dela med mig av mina känslor och tankar här på bloggen, därför att jag vet att jag alltid bemöts på ett sådant otroligt varmt sätt. När jag öppnar upp mig, så gör ni detsamma. Och det är så fint att mötas där på något sätt. Det är därför jag älskar att blogga. Att känna den där connection med mina läsare, där man delar med sig till varandra.
Och jag känner att jag alltid får så otroooooligt mycket tillbaks av er! Nu när jag berättade om mitt beslut så kändes det som jag fick en stor varm kram och peppande ord om att jag gör rätt som följer mitt hjärta. Åh, jag önskar verkligen att alla människor fick känna på hur det känns, att ha en hel “familj” där ute på cyberspace som stöttar, peppar och gör en så jäkla glad.
Tack älskade ni. Orden räcker inte till att visa min uppskattning. Är så tacksam! ♥

061801
Idag har solen lyst här igen och luften varit aningen varmare än innan. Det känns SÅ skönt. Jag har nästan glömt bort hur sommarvärme känns. Några fjärilar jagade varandra över den begynnande blomsterängen och fåglarna kvittrade.
I morgon är det midsommarafton. Det gick fort i år. Känner som vanligt att jag inte riktigt hängt med tiden här. Men det ska bli härligt med midsommarafton. Ser fram emot att vara ute och fota och fånga nattljuset som är nu den här tiden.

Vi hörs senare ♥

Att våga släppa taget

För några veckor sedan så tog jag ett beslut som påverkar mig en hel del. Jag har sedan jag tog beslutet velat skriva och berätta om det för er, men samtidigt ville jag låta det landa i mig själv först innan jag skriver om det på bloggen.
Och jag ville egentligen inte göra någon stor grej av det, eftersom det inte påverkar så mycket av det jag gör utåt sett. Mer mitt eget liv och min inre känsla. Men jag ville göra ett bra inlägg och verkligen dela mina tankar kring det här eftersom det också kan lyfta fram så mycket annat, som kanske kan inspirera andra.

Jag har bestämt mig för att sluta med smyckestillverkningen. Eller, sluta är nog fel ord. Jag kommer fortfarande att designa och tillverka silversmycken, men jag kommer inte alls lägga lika mycket fokus på det som jag gjort innan. Jag kommer bara tillverka när jag har tid och lust. Sedan 2009 har jag och min mamma Anita tillverkat smycken och sista tiden har vi hållit på mer med silversmide och designat egna smycken från grunden. Ni som följt bloggen länge har ju säkert hängt med en hel del på den resan. Och ni som är ganska nya följare har kanske inte läst så mycket om det än, mer än att jag säljer smyckena på min webshop och ägnat en del tid i verkstaden.

Jag kan tänka mig att det kommer lite som en chock för många. För sista tiden har jag verkligen ägnat massor av tid till smyckena och tillverkningen. Det var bara några veckor sedan jag la upp nya smycken på webshopen som jag tillverkat under våren, och lottade ut ett armband och gjorde lite reklam för de nya smyckena. Men det roliga är, att det var dagen efter det som beslutet togs. Det låter säkert helt galet. När jag äntligen kommit igång på riktigt, så backar jag det hela. Jag ville egentligen skriva det samma dag, men det kändes nästan absurt att ena stunden lotta ut ett smycke och marknadsföra mina smycken och nästa dag lägga ner allt.

Varför gör jag detta, när jag äntligen kommit igång med det så bra?
Ja, det är det jag tänkte förklara nu.

Det var en solig kväll nu i maj. Jag var i verkstaden med mamma och vi hade nyligen lagt ut de nyaste smyckena på shopen. Ordrarna trillade in och det kändes roligt! Samtidigt, som vi kände oss helt slut. Som vanligt när vi jobbat i verkstaden så är vi trötta. Utarbetade. Eftersom vi båda har i princip heltidsjobb vid sidan om så tillverkar vi smyckena på den lilla tid som finns över. På kvällarna, på nätterna.
Jag och mamma gick ut på altanen med varsin kopp kaffe. Solen lyste och jag satte mig på räcket och tittade ut över ängen.
När jag mötte mammas blick igen så var det som om vi tänkte säga samma sak, precis samtidigt.

Nej…nu får det vara nog. Nu måste vi inse våra begränsningar. Vi lägger ner det här nu“.
Plötsligt kom den där dagen när vi utan ångest eller jobbiga känslor kände att det var dags att inse att vi inte orkar mer. Trots att tanken på att lägga ner funnits hos oss båda under lång tid, så var det först nu som det kändes som vi båda kunde ta ett moget beslut. Orden bara flög ut ur oss. Det kändes så rätt. 

Jag tror vi både skrattade och grät någon liten tår medan vi drack upp kaffet på altanen. Oj, som vi kämpat. Som vi slitit med dessa smycken under åren. Även om jag egentligen känner att jag inte alls lagt den tid på företaget som jag borde eller har velat, så har det tagit sådan enorm tid och fokus från allt annat jag gjort. Jag skulle vilja beskriva vår smyckestillverkning som en stor, tung sten som vi släpat efter oss i flera år. Det har varit jättekul stundtals, och jag har älskat den där jädrans stenen och vägrat släppa den, eftersom jag haft en sådan stark vision om hur det skulle kunna bli. Men för det mesta har det varit en belastning eftersom ingen av oss faktiskt har haft tid till det.

När jag jobbat med smyckena, så har allt annat i mitt liv fallerat omkring mig. Samma sak för min mamma. Det tar så mycket mer tid än vad någon kan ana. Att tillverka något från grunden tar tid. Det är så med allt hantverk. Om jag ska driva ett smyckesföretag och verkligen få det att gå runt och utveckla det, då är det DET jag ska göra, och inte så mycket annat utöver det. För annars orkar man inte. För mig har det alltid känts som att jag borde ägna mest fokus åt smyckena, men känslan i hjärtat har alltid varit något annat. Jag har aldrig känt den där starka passionen för att sitta i verkstaden och tillverka dag som natt. Jag älskar att designa, forma och skapa med silvret och göra ett smycke som började som en liten idé. Att skapa i liten skara. Men att driva ett tillverkningsföretag är något annat. För att det ska kännas levande och roligt så behöves det läggas mer fokus och tid på det.

Nu under våren så bestämde vi oss för att verkligen ta tag i smyckestillverkningen. En gång för alla ville vi komma igång med det på ett sätt som verkligen funkar. För under åren har vi så många gånger känt att vi inte mäktar med det. Vi blir så stressade och kommer aldrig riktigt på fötter med det hela. Så vi båda har jobbat varje ledig stund i verkstaden. Jag gjorde en ny webshop och förnyade lite designer. Och det kändes jättebra! När väl webshopen var igång och beställningarna trillade in så var det en enormt rolig känsla! Men samtidigt så blev det så mycket att göra, att ingen av oss egentligen hade tid till något annat.

Så har det varit hela tiden med smyckena. Vi har aldrig haft problemet att vi inte fått sålt något. Tvärtom så har vi alltid haft större efterfrågan än vad vi hunnit tillverka. Vilket egentligen är superkul! Men det blir ju en slags stress att inte hinna med. Jag skulle hunnit med om jag jobbade med smyckena från 08-17 varje dag. Att lägga all min tid och fokus på smyckestillverkningen. Och det gjorde jag ett tag nu under våren. Men det ledde också till att den här våren blev den stressigaste i hela mitt liv.
Jag ville lägga 100% på allt jag gör. Bloggen, fotandet, skrivandet, konsten, föreläsningar, smyckestillverkning. Samtidigt som jag har hundra projekt som jag inte ens påbörjat eftersom tiden inte funnits.

Den här våren har jag känt en långvarig inre stress för första gången i mitt liv. Det har varit en enormt tuff tid, både för mig och min mamma. Och egentligen vill jag inte skylla på smyckena, men på grund av att vi satsade så otroligt mycket tid och fokus på den biten så blev så mycket annat lidande.
Vi ägnade så många nätter i verkstaden. Som det alltid blir när vi jobbar hårt med det. Vid midnatt, när andra människor brukar avsluta sin dag och gå och lägga sig så drack vi en kopp kaffe för att orka jobba några timmar till.
När jag kom hem vid två-tre på natten så var det kallt i huset, eftersom jag inte hunnit elda något under dagen eller kvällen. Ofta gick jag och la mig med gråten i halsen för att jag kände mig otillräcklig. Jag kände en press över allt annat jag inte hunnit med.
Allt det jag egentligen ville göra. Jag kände mig så stressad att det inte längre fanns något utrymme kvar att faktiskt vara kreativ på riktigt. Allt hände samtidigt och jag märkte tillslut att jag inte ens kunde äta normalt. Jag kastade i mig maten jämt för att jag trodde att jag hade bråttom hela tiden.

Jag vaknade en natt nu i maj av att jag stod vid mitt sovrumsfönster och tittade ut över mitt trädgårdsland. Jag kände en enorm sorg över att jag inte hunnit rensa det i år. Det har inte funnits någon tid över till att odla eller sätta fröer eller rensa något land. Inte en chans. När jag vaknade av att jag i sömnen stod och mådde dåligt över det, så insåg jag att det gått lite för långt.
Jag kan inte hålla på med allt samtidigt. Jag kan inte satsa 100% på allt jag gör, för tillslut finns ingen ork kvar. Och det liv jag flyttade hit för att leva försvinner bort i ett moln av stress.

Självklart har det inte bara med smyckena att göra att den här våren blev stressig. Men det kom väldigt naturligt nu efter allt hårt jobb, att jag kände att jag måste välja en väg. Det känns som jag senaste åren petat lite här och där, och försökt göra något bra av allt, men istället blir det att ingenting riktigt får något fokus. Jag gjorde en ateljé för att kunna måla för två år sedan när jag började mer med det. Men sedan dess har det nästan aldrig blivit av. Jag har längtat efter att få en riktig “ledig helg” så att jag ska kunna skapa sådant som jag bara kan göra när jag känner att inget annat ligger och väntar på att bli gjort. Som att t.ex måla.
Men jag känner nästan aldrig att jag är ledig. Jag känner nästan aldrig en riktig “fredagskänsla”, därför att jag alltid haft smyckestillverkningen som legat och brusat i bakgrunden.

När jag jobbat med smyckena, så har jag känt mig stressad. När jag inte jobbat med smyckena, så har jag dålig samvete och känner en stress över det.

Nu blev det här ett enormt långt blogginlägg, och ändå känner jag att det finns så mycket att säga om det här. Jag tror säkert att många egenföretagare kan känna igen sig. Det här om att ha en dröm, en vision som man vill förverkliga, som man sedan en dag inser att man inte orkar med längre. Smyckestillverkningen känns lite som en partner som jag älskar men som jag egentligen inte mår helt bra av. Och jag tror det är väldigt svårt att faktiskt inse när gränsen går. När är det dags att göra slut? Man vänjer sig ju in i situationen. Jag har under flera år vant mig vid att ständigt känna en stress, ett ansvar och dåligt samvete över att jag inte ägnat ännu mer tid åt det. Men nu känner jag att jag måste släppa det.
Och jag känner det absolut inte som ett misslyckande. Tvärtom. Jag har lärt mig så otroligt mycket från de här åren.  Och jag är enormt stolt över att vi varit så otroligt envisa och fortsatt kämpa. Men jag är lika stolt över att vi vågat lyssna på vårt inre och ta det här beslutet.

Så jag och min mamma har helt enkelt bestämt oss för att inte längre driva en “business av smyckestillverkningen”. Både hon och jag älskar att smida i silver och skapa smycken men vi kommer inte lägga så stor fokus på det längre. Jag kommer inte längre se mig själv som någon som driver ett smyckesföretag. Jag ser det mer som något jag älskar att göra vid sidan om mitt jobb. Sedan kommer vi ju ändå tillverka när vi har tid och lust, och säkerligen lägga upp något smycke någon gång men det är inget jag längre känner någon press kring. När det gäller smyckena så är det framöver bara något jag ska tycka om att hålla på med. 
En sak måste jag lära mig, och det är att man inte behöver göra en business av allt man tycker om. Vissa saker gör man bättre om man behåller som hobby. Och jag tror smyckena är en sådan sak för mig. 

Självklart känns det konstigt att ta det här beslutet. Första två dagarna ville jag mest gå runt och gråta. Det kändes jättejobbigt. Kanske mest för den starka vanan att faktiskt driva ett smyckesföretag. Vanan att hela tiden känna att jag borde tillverka smycken. Det var som om någon stängt av en motor som gått i bakgrunden. Det blev så lugnt.

Men sedan när chocken lade sig, så kändes det så himla bra. Varje dag sedan dess har jag känt en oförklarlig lättnad. Jag känner mig så glad att jag faktiskt insåg mina begränsningar. Nu kommer jag kunna lägga mycket mer tid på det jag vill och utveckla den väg jag valt.

Det som är allra mest fantastiskt med detta är att sedan dagen vi tog beslutet så har jag upplevt en enorm ändring i mitt liv. Det är som att jag stängde en dörr och en ny öppnades. Jag känner det inombords, en slags glädje och en känsla av bubblande kreativitet. Så mycket ny energi som kommer fram när jag släpper stressen och det dåliga samvetet.
Det är så mycket positivt som hänt på så kort tid och varje dag är det som om jag får bevis för att jag är på rätt spår. Att jag tog rätt beslut. Framöver så väntar så roliga saker. Nästa vecka åker jag på ett fotojobb i Nordnorge och i juli kommer jag få hålla mitt livs första utställning i tre veckor. Varje dag så känns det som om nya positiva möjligheter dyker upp.

Det är så intressant, eftersom jag så många gånger skrivit och pratat om det här med att följa sitt hjärta. Att lyssna på sin inre röst och det som känns rätt, oavsett vad som borde vara rätt. För när man gör det, så är det som att nya dörrar öppnas. Möjligheter som man aldrig anade fanns.
Kanske kan det inspirera andra, att våga släppa taget om något som man tycker om så mycket, men som man ändå känner att man mår dåligt av. Jag är säker på att när man gör det så för det så mycket nytt och gott med sig. Det är något jag tagit lärdom av de senaste åren. Och inte minst nu.

Om ni orkat läsa allt, så är ni helt underbara. Fast det är ni oavsett ♥

Nu väntar nya spännade tider! Hurra!

Jag pratar ofta om hur viktigt det är att välja sin egen väg i livet. Eller att våga trampa upp en stig där det inte ens finns någon väg. Att följa sitt hjärta och lyssna inåt.  Därför känns det extra viktigt att jag själv faktiskt gör det, och vågar vara ärlig med vad jag känner. Och våga välja vägen som känns rätt för mig.

Jag pratar ofta om hur viktigt det är att välja sin egen väg i livet. Eller att våga trampa upp en stig där det inte ens finns någon väg. Att följa sitt hjärta och lyssna inåt. Därför känns det extra viktigt att jag själv faktiskt gör det, och vågar vara ärlig med vad jag känner. Och våga välja vägen som känns rätt för mig.

En rundtur i mitt hus!

Nu ska jag äntligen visa lite bilder från alla rum i huset, samtidigt! Har ju visat olika rum lite då och då men inte en hel sådan här “rundtur” som det blir nu. Några bilder har jag tagit innan, medan vissa har jag tagit idag. Jag känner mig så otroligt nöjd med hur jag har det här hemma nu, sedan jag ändrade om lite olika rum. Förut hade jag mina arbetsrum på övervåningen, medan jag nu nyligen flyttat upp sovrummet och ner med arbetsrummen. Det blev toppen tycker jag! Mycket skönare “flow” här hemma nu.

Jaja, nu ska jag inte babbla mer. Here we go!

Så här ser det ut när man kommer in i hallen. Nanook är dörrvakt!

Så här ser det ut när man kommer in i hallen. Nanook är dörrvakt!

Och här kommer vi in i köket, husets hjärta, där jag även har min vedpanna.

Och här kommer vi in i köket, husets hjärta, där jag även har min vedpanna.

Och andra sidan av köket. Köksbordet och min absoluta favoritfåtölj.

Och andra sidan av köket. Köksbordet och min absoluta favoritfåtölj.

Och här har vi mitt arbetsrum i anslutning till köket.

Och här har vi mitt arbetsrum i anslutning till köket.

Här sitter jag t.ex just nu, när jag bloggar. Använder det här rummet i allt datorjobb jag gör. Redigerar bilder, skriver, mailar. Mitt kontor helt enkelt. Älskar detta rummet! Ljust och gott om plats.

Här sitter jag t.ex just nu, när jag bloggar. Använder det här rummet i allt datorjobb jag gör. Redigerar bilder, skriver, mailar. Mitt kontor helt enkelt. Älskar detta rummet! Ljust och gott om plats.

061611

Och från arbetsrummet går en dörr in till min ateljé.

Och från arbetsrummet går en dörr in till min ateljé.

Och det här rummet blev klart natten innan första filmteamet skulle komma hit. Så jag har inte hunnit visa er det än.

Och det här rummet blev klart natten innan första filmteamet skulle komma hit. Så jag har inte hunnit visa er det än.

Jag älskar, älskar ÄLSKAR min nya ateljé. Så stort och luftigt och bra ljus! Enorm skillnad från övervåningen där det var väldigt trångt och lågt i tak. Med den här stora arbetsytan känns det som jag har allt jag behöver <3

Jag älskar, älskar ÄLSKAR min nya ateljé. Så stort och luftigt och bra ljus! Enorm skillnad från övervåningen där det var väldigt trångt och lågt i tak. Med den här stora arbetsytan känns det som jag har allt jag behöver <3

Ena väggen har jag täckt med plats och gjort ordning att ha som "målarhörna". Här ska jag skapa mästervärk haha :D

Ena väggen har jag täckt med plats och gjort ordning att ha som “målarhörna”. Här ska jag skapa mästervärk haha 😀

Och jag har ett stort bord i mitten av rummet där jag bland annat slår in fotoprints som jag säljer via min webshop .Det är SÅ skönt att ha ett helt bord och så mycket plats för det. Annars har jag stått i köket och gjort det och det blir så stökigt fort! Det här är som en ny värld för mig :)

Och jag har ett stort bord i mitten av rummet där jag bland annat slår in fotoprints som jag säljer via min webshop .Det är SÅ skönt att ha ett helt bord och så mycket plats för det. Annars har jag stått i köket och gjort det och det blir så stökigt fort! Det här är som en ny värld för mig 🙂

Har ordnat med bra förvaring så att jag lättare ska kunna hålla ordning här inne, även när jag är mitt i ett kreativt kaos.

Har ordnat med bra förvaring så att jag lättare ska kunna hålla ordning här inne, även när jag är mitt i ett kreativt kaos.

Och när man kommer upp på övervåningen nu så ser det först ganska tomt ut. Här hade jag min ateljé förut. Superfint rum men väldigt lågt i tak. Det är många långa människor som inte kan stå helt upprätt här uppe. De måste varit väldigt korta förr i tiden?  Här har jag i alla fall en dröm om att fixa ett riktigt mysigt vardagsrum. Det känns som det enda jag "saknar" här hemma idag. Någonstans att sitta eller umgås med vänner istället för i köket. En soffa, och kanske en TV. Jag är ingen stor TV tittare men det vore mysigt med ett litet vardagsrum här uppe. Soffan ska jag i så fall ha vid fönstren så jag kan ligga och titta på norrskenet om vinternätterna :)

Och när man kommer upp på övervåningen nu så ser det först ganska tomt ut. Här hade jag min ateljé förut. Superfint rum men väldigt lågt i tak. Det är många långa människor som inte kan stå helt upprätt här uppe. De måste varit väldigt korta förr i tiden?
Här har jag i alla fall en dröm om att fixa ett riktigt mysigt vardagsrum. Det känns som det enda jag “saknar” här hemma idag. Någonstans att sitta eller umgås med vänner istället för i köket. En soffa, och kanske en TV. Jag är ingen stor TV tittare men det vore mysigt med ett litet vardagsrum här uppe. Soffan ska jag i så fall ha vid fönstren så jag kan ligga och titta på norrskenet om vinternätterna 🙂

Och här är min garderob som ni ju sett ganska nyligen då jag gjorde ordning den i maj. Min fina walk-in-closet!

Och här är min garderob som ni ju sett ganska nyligen då jag gjorde ordning den i maj. Min fina walk-in-closet!

051202

Och här är mitt sovrum. Jag trivs så bra med att sova här uppe. Förut har jag alltid haft mitt sovrum där nere bredvid köket, där jag idag har mitt arbetsrum. Men det här rummet är helt perfekt som sovrum. Det är så mysigt och romantiskt och vackert ljus.

Och här är mitt sovrum. Jag trivs så bra med att sova här uppe. Förut har jag alltid haft mitt sovrum där nere bredvid köket, där jag idag har mitt arbetsrum. Men det här rummet är helt perfekt som sovrum. Det är så mysigt och romantiskt och vackert ljus.

Och utsikten ifrån mitt sovrumsfönster är helt underbar! Älskar att sitta vid fönstret och titta ut en stund på natten innan jag lägger mig. Jag ser en liten bit av sjön.

Och utsikten ifrån mitt sovrumsfönster är helt underbar! Älskar att sitta vid fönstret och titta ut en stund på natten innan jag lägger mig. Jag ser en liten bit av sjön.

061621Nu har ni sett det mesta av huset, förutom någon skrubb här och här och verandan. Och badrummet glömde jag bort att fota idag, men så kom jag på att det ju finns bra bilder på det i mitt bad-inlägg HÄR, om ni vill se hur det ser ut också. Inte något märkvärdigt alls, men där finns allt jag behöver. Dusch, varmvattenberedare och till och med tvättmaskin. Underbart!

Det är roligt att tänka tillbaks på hur allt var för snart fem år sedan. Då jag flyttade in i den gamla skolan här i Grundtjärn. Ett hus utan varmvatten, dusch eller tvättmaskin. Utan ved och utan värmesystem. Utan pengar eller en plan på hur jag skulle klara mig. Allt jag hade var en dröm. En vision och ett hjärta som så starkt sa till mig att jag skulle fortsätta kämpa mot mitt mål. Tydligen så räckte det, för nu är jag kvar här i Grundtjärn, nästan fem år senare. Och först nu känner jag att jag verkligen har landat här. Jag har allt jag behöver och har ett bekvämt hem, något som är viktigt för mig. Jag är så tacksam. Så obeskrivligt tacksam. Får jag bo såhär vackert mitt ute i ingesntans och samtidigt ha allt jag någonsin drömt om? Ett mysigt kök, en stor ateljé, ett växthus, en trädgård, en vedpanna och en vedbod full med ved, och en hund och en katt. Samtidigt som jag får skapa, skriva, blogga, fota och uttrycka mig. Just nu känns det som att jag på ett sätt kommit i mål. Det har hänt så mycket positivt och jag är så glad att jag får sitta här i denna stund och känna mig nöjd. Jag är så nöjd att jag skulle kunna stanna tiden nu och bara njuta.

Det är så sällan den känslan infinner sig i livet. Ofta är vi påväg mot ett nytt mål hela tiden. Vi stannar aldrig upp och känner tacksamhet för det som vi har nu! Men nu gör jag verkligen det. Jag är så himla nöjd.
Självklart har jag massor av drömmar och mål framöver som jag vill förverkliga. Men jag vill inte bara leva för det. Jag vill inte att mitt liv ska bli en enda lång resa för att nå något nytt hela tiden.

Jag vill leva för detta, som jag har nu. Livet känns så fint nu, och jag vill ta tillvara på varje dag som jag får känna såhär. 

Omtagning

Vet ni varför jag försov mig i morse? Jo, för att när alla mina tio alarm ringt på mobilen och jag snoozat klart och skulle gå upp så trodde jag att det råkat bli fel med filmkameran så inget blev inspelat, så jag skulle behöva snooza en timma till så att “kameramannen” skulle få det på film. Öhhhh….

Alltså, sådana här gånger är det ju en himla tur att jag är min egen chef så jag godtar sådana här ursäkter. Det hade inte varit lika kul att behöva förklara min anledning till att jag försov mig för någon annan. Det hade kunnat sluta illa.

Ja, nog märks det på mig att veckan varit intensiv. Kanske inte det bästa att lägga två dokumentärinspelningar på samma vecka, men jag hade ingen annan möjlighet att få det att gå ihop annars. Igår lämnade jag av Mitra i Övik efter tre roliga och intensiva dagar här. Hon har följt mig ett helt år nu. Varje årstid. Och det här var sista gången hon kom hit för att filma. Det kändes lite konstigt när vi sa hejdå igår. Vi har kommit varandra nära och både gråtit och skrattat tillsammans. Det är fint. Jag tycker verkligen om Mitra. Men vi ses ju igen. Om inte annat när premiären för hennes dokumentär visas! Det ska bli jättekul.

Men nu känns det väldigt skönt att koncentrera mig på annat. Och förhoppningsvis återgår min sömn till det normala snart. Jag vet inte om jag orkar fler nätter där jag tror att jag blir filmad haha.

Nu ska jag dricka upp kaffet och sätta fart med lite annat. Idag ska jag bland annat fota här hemma för att göra en liten “husvisning” för er här på bloggen. Det har jag längtat efter! Ska bli kul att visa er mitt hem lite mer detaljerat.

Ha en underbar dag allihopa ♥ Kramar

Blir mycket kaffe på dagarna nu så jag håller mig pigg.

Blir mycket kaffe på dagarna nu så jag håller mig pigg.

Och elden är i full gång. Det sista jag gör innan jag lägger mig är att elda, och det är det första jag gör när jag kliver upp. Precis som på hösten och vintern. Juuuuniiii....kom igen nu!

Och elden är i full gång. Det sista jag gör innan jag lägger mig är att elda, och det är det första jag gör när jag kliver upp. Precis som på hösten och vintern. Juuuuniiii….kom igen nu!

Ain’t gonna let ya win

Dags att prova en ny metod. Jag ska banne mig inte låta det här ständiga regnet och stormvindarna få vinna. Nu jädrar! Nu ska jag dansa i regnet och älska min fiende. Eller nåt.
061502Det kom världens regnskur och stormvindar, så då sprang jag ut i regnet för att fota. Sedan tittade solen fram samtidigt som det fortsatte regna. Det var väldigt vackert.
 Det blev en regnbåge över vedboden.
061504

En liten sorg

Jag vill verkligen inte klaga och sura över vädret. Men, det gör bara så ont i mig att maj och juni försvunnit, som är årets bästa tider då jag brukar vara som mest produktiv och ta det bästa fotona och filmerna. Tiden då jag får som mest inspiration och jag ägnar dag och natt ute i naturen för att fånga det magiska.

Juni är tiden då allt är i sin allra vackraste, mest fulländade form och ljuset är något alldeles speciellt. Midnattsljus och dimmor. Blomsterängar och stilla nätter med tusen fåglar som sjunger i skogarna.

Nu är det så kallt att knappt maskrosorna vill slå ut. Jag går med långkalsonger och tjocktröja, och måste elda minst två gånger varje dag för att hålla huset varmt. Jag bär in lika mycket ved varje dag som jag gör en oktoberdag.
6 grader och kalla, kraftiga vindar. Åh…jag måste bara vara ärlig. Jag känner en enorm sorg över detta. En sorg över att tiden jag älskar mest försvinner bort. Jag hoppas varje dag att det ska bli en fin dag eller kväll så att jag ska kunna skapa. Jobba. Filma. Fota. Mitt huvud och hjärta sprängs av idéer och visioner som jag inte kan förverkliga på grund av blåsten och kylan. Ja, jag är så beroende av vädret. Eller…kanske ska jag säga känslan. Jag är beroende av känslan för att skapa. Det är som två olika världar. Två olika dimensioner. En kylig, blåsig mulen kväll mot en stilla, solig, tyst kväll. Det går inte att skapa eller känna samma känsla. Inte ens när jag försöker. Det blir inte äkta.

Jag tittade på det här klippet från förra våren. Vilken lycka. En stilla sjö, solljus, värme, barfota på grusvägen. Myggor som dansar i kvällssolen och fåglarnas sång. Jag hade gjort vad som helst för att bara få lite av detta.
Nu är vi halvvägs in i juni och jag kommer inte ge upp hoppet om en magisk tid.

061501

Lite nostalgibilder från förra juni.
061502061504

Blogbusiness med Linda Hörnfeldt

Alltså vilken härlig människa jag fått träffa idag! Linda Hörnfeldt som är grundaren av Betterbloggers och driver bloggen lalinda.se kom hit idag för att spela in podcasten Blogbusiness med mig. Det var så himla roligt. Jag klickade verkligen med henne och jag önskar att vi hade haft flera timmar till att prata om allt. Jag kände mig så glad och pepp efter hennes besök! ♥
Dessutom fick jag lite coaching när det gäller bloggandet, annonser och att våga ta betalt. Hon är otroligt proffsig när det gäller den biten och jag har verkligen mycket att lära där.

Så det var ett roligt besök idag, och jag ser fram emot när podcasten kommer ut så ni får lyssna på vårt samtal!

Gå gärna in och läs hennes blogginlägg från besöket hos mig HÄR!

Podinspelning med kokkaffe och bullar :)

Podinspelning med kokkaffe och bullar 🙂

Jag och Linda Hörnfeldt!

Jag och Linda Hörnfeldt!

En slank hon ner i diket

Jag skyller på det dåliga vädret att jag backade ner i diket ikväll och fastnade. Jag var så desperat efter kvällens solljus till några foton att jag hastigt backade “in på en väg” men missade den med 10 meter. Åh herregud vad pinsamt.

Jag och Mitra var på väg till en blomsteräng jag sett längs vägen till Bredbyn, för att jag skulle fota några bilder där i motljus. Vi höll på med intervjuer till halv åtta på kvällen och upptäckte då att det skulle bli en jättefin kväll. En sådan kväll som inte varit på över en månad. Vindstilla och solljus. Jag skyndade att packa ihop grejerna och sedan for vi iväg. Jag för att fota och hon för att filma mig när jag skulle fota.
Jag insåg att vi inte skulle hinna dit i tid, så när vi körde förbi en åker där solen höll på att gå ner bakom träden så bestämde jag mig snabbt för att stanna och fota där i stället. Sedan vet jag inte vad jag tänkte på. Jag trodde att jag backade in på grusvägen till höger men istället backade jag nedför diket. Inte ens i närheten av vägen! Flera meter ifrån. Sedan kunde jag varken köra upp eller ner.

Jag vart alldeles chockad över vad jag hade ställt till med. Och ingen täckning på telefonen. Jag och Mitra började gå längs vägen för att leta efter täckning. Inte en enda bil körde förbi. När jag hittade täckning ringde jag pappa och bad om råd. Det kändes inte som någon lösning var bra eftersom jag var ganska långt ifrån närmaste by och inte riktigt visste vem jag skulle be om hjälp klockan tio en lördagkväll. Det kändes jättejobbigt och pinsamt att jag lyckats backa ner i ett dike sådär.

Efter en halvtimma när jag börjat tappa hoppet så hör jag att det äntligen kommer en bil! Jag blir nervös och känner att det känns jobbigt att behöva be en främling om hjälp, en lördagkväll när alla vill hem.
Men till min stora förvåning så kände jag igen den stora bilen som närmade sig. Det var Markus Edlund och hela MES-gänget. “Markus Edlund Smide” från Myckelgensjö. De kom med två stora bilar med släp efter några dagar på en mässa.

Då dröjde det  inte länge innan bilen var på vägen igen.ÅH jag förstår inte hur jag kunde ha sådan tur!! Av alla människor på hela jorden så kom just dom! Fast jag blev redigt utskrattad för min väldigt klantiga backning, men jag förstår dom haha. Jag skulle också skrattat. Så det där lär jag ju få höra resten av livet nu så fort jag ser dom haha.

Men jag är bara glad att det ordnade sig. Det vart inga solljus bilder den enda fina kvällen på över en månad. Men jag gissar på att jag vart för desperat, och då blir det aldrig bra. Nu känns det bara skönt att ha kommit hem igen med en oskadd bil och en actionfylld kväll i bagaget 🙂

Haha Markus min säger allt.

Haha

Så det kan gå :)

Så det kan gå 🙂

BÄSTA MES-gänget! TACK ni är bäst! :D Haha och Mitra fick något kul att filma. Det är ju alltid positivt. Måste ju visa att det händer något på lördagkvällarna ute i bushen.

BÄSTA MES-gänget! Markus, Börje, Oskar, Sandra och Per-Magnus. TACK ni är bäst! 😀 Haha och Mitra fick något kul att filma. Det är ju alltid positivt. Måste ju visa att det händer något på lördagkvällarna ute i bushen.

Kvällen slutade bra ändå. Vi stannade och fotade och filmade en stund trots att solen gått ner.

Kvällen slutade bra ändå. Vi stannade och fotade och filmade en stund trots att solen gått ner.