Vinn ett armband!

Nu har jag äntligen lagt in lite nytillverkade smycken i webshopen! Har suttit i smedjan och jobbat varje minut jag haft tid senaste veckorna, och det har varit så roligt! Älskar när jag får sitta där och skapa och designa. Nu var det ett tag sedan jag la in något nytt på webshopen så det känns kul att äntligen komma ut med lite nya smycken!

Och för att fira att våren är här tänkte jag lotta ut ett armband här på bloggen! Det heter New Path (värde 850 kr) och vinnaren får själv bestämma en passande storlek som finns att välja på här.
För att vara med i utlottningen så skriv bara en kommentar nedan om att du vill vara med, och glöm inte att skriva din mailadress så att jag kan kontakta dig om du vunnit! Vinnaren presenteras här på bloggen i morgon klockan 21.00! Lycka till! 

052611052612
Och nu när jag boostat webshopen lite har jag fixat en rabattkod som gäller för resten av maj månad. Vid köp av ett smycke får du 10 % rabatt om du anger koden “MAJ2015“.
052606 032710
Har tillverkat fler av de populära “Lev nu” armbanden, så nu finns dom åter i shopen igen!
052701Har även fyllt på med nya “Perfect Imperfect” ringar.

Debatt och modereportage

Vilken rolig dag det var igår när min debattartikel om att bo på landsbygden publicerades i Metro. Vilken jäkla respons det blev! Artikeln har i skrivande stund delats 2100 gånger! Wow, det var mer än jag någonsin hade väntat mig. Det känns väldigt roligt att få nå ut med mina tankar kring detta. Det roliga är att jag aldrig skrivit en debattartikel innan, och aldrig tänkt göra det. Jag är en sådan människa som sällan vill övertyga andra om något. Jag känner aldrig något behov av att argumentera mig fram, eftersom så länge jag vet vad jag själv tycker så får alla andra göra och tycka som dom vill. Däremot älskar jag att försöka påverka eller väcka tankar med hjälp av känslor. Att väcka en känsla hos människor, som att så ett litet frö, som bara får gro om de själva väljer att vattna det. Inte tvinga på någon en massa övertygelser om att det är bäst att bo här, göra si, göra så.

Så jag hade väldigt svårt för att formulerar något som skulle kunna väcka lite debatt och tankar hos människor. Men det blev ju bra ändå! Och jag är så glad för all respons jag fått från er läsare och även nya läsare! Tack för ert engagemang. 

Det är för övrigt tisdag och idag ska jag sitta i smedjan och jobba med smycken och förhoppningsvis lägga upp en hel del nya smycken på webshopen senare idag, och i samband med det även lotta ut en smycke på bloggen. Det tycker jag alltid är det roligaste, att få ge bort något 😀

Kom även på att jag ju inte visat er bilderna från modereportaget som Leif Wikberg fotade i april för Allehandas “Härliga hem” bilaga. Så jag lägger upp några bilder här. Men de är fotade rakt från tidningen så kvalitén är inte toppen.

Ha en underbar dag allihopa ♥

052605052603Haha, trodde att det här bara skulle bli en “skoj” bild som aldrig skulle användas. Men istället fick den ett mittuppslag. Men det är bra det, ska man visa kläder ska det göras på riktigt!  😉
052604

Varför jag valt ett liv i Grundtjärn

Jag tycker alltid det är svårt att hitta ord för att beskriva det som gjort att jag valt ett liv i Grundtjärn, långt bort från det mesta. Kanske för att jag istället tycker att det är nära till det som verkligen är viktigt. Nära till naturen och livskvalitet.

Jag skulle aldrig mer frivilligt välja att bosätta mig inne i staden på heltid. Inte när jag fått uppleva hur det är att bo granne med ängar och skogar, och norrsken och stjärnor på himlen, och sjöar och tjärnar, fågelsång och tystnad, årstidernas skiftningar och den söta doften av nyutslagen björk en tidig vårdag.
Jag skulle aldrig kunna byta bort det som betyder så mycket för mig. Det är naturen som ger mig all inspiration och energi. Även när det är stressigt och mycket jobb att göra så finns den alltid här omkring mig och påminner mig, och får mig ibland att stanna upp, titta mig omkring och förundras över allt det vackra. En stark känsla av tacksamhet över att jag får uppleva detta, som ibland till och med ger mig tårar i ögonen.

Det är svårt att argumentera för något som handlar om känslor. För mitt liv här har inget med konkreta fördelar att göra. Livet på landet är ärligt talat inte lättare på något sätt. Ofta tvärtom. Men det är den här känslan av livskvalitet som överväger allt annat. Som gör att jag valt att bo på landsbygden.

Idag har tidningen METRO publicerat en debattartikel som jag skrivit om just detta ämne, både i tidningen och på webben, så gå hemskt gärna in och läs den HÄR! Ni kan även diskutera kring detta i kommentarsfältet nedanför artikeln, och dela gärna vidare! 🙂

hus1

Jag bytte storstadslivet och lägenheten mot ett liv här. Under åren har många undrat och tyckt det varit ett konstigt val. Men helt ärligt, är det så konstigt? När jag ser den här bilden på mitt hus med det dansade norrskenet ovanför skulle jag nog tycka det är mer konstigt om jag bott kvar i lägenheten. Om jag får möjlighet att bo på en plats som denna, så väljer jag det alla gånger.
010701011403 011901 011502 vinterland 030905 030204

 

Årets vedjobb

Oj oj vilken helg jag har haft! Om ni undrar vart jag hållit hus hela helgen så har jag jobbat stenhårt med årets ved, och säkrat ännu en vinter i Grundtjärn. I lördags fick jag hjälp av mina underbara vänner Arvid och Per Henrik att kapa och klyva de stora björkstockarna till ved. Sist jag skrev om veden så vart jag lite orolig över hur jag skulle klara av det. Jag och min mamma tänkte att vi skulle hjälpas åt och göra det själva. Men så hyrde jag en kap och klyv över helgen och som pricken över i:et fick jag ovärderlig hjälp med veden. Inte en chans att jag hade klarat detta över en helg själv. Kanske en vecka. Minst.

På lördagmorgon precis när vi skulle sätta igång!

På lördagmorgon precis när vi skulle sätta igång!

052306

Vi började på lördagmorgon och tio timmar senare var all ved inne i vedboden. Det var hårt jobb och jag kan knappt minnas senast jag kände mig så slut efter fysiskt arbete. Vi fick aldrig igång vedtransportören heller som skulle transportera veden in i vedboden på ett band. Så vi fick hjälpas åt att kasta in allt. Andra år brukar det ta två veckor för mig att kasta in veden. Egentligen ska den ju ligga ute och torka fram till midsommar men stockarna var ca ett år gamla så det var ganska torrt redan, och med öppna dörrar in till vedboden kommer det blåsa in och torka bra. Så det känns himla skönt att jag inte behöver kasta in någon ved nu. Det är redan gjort!

052307052308


Efter tio timmars hårt jobb!

Efter tio timmars hårt jobb!

Åh, jag kan inte beskriva med ord hur tacksam jag är för hjälpen med veden ♥ Min kropp är alldeles mör nu men jag känner ett enormt lugn över att jag inte längre behöver oroa mig för veden. Det här betydde otroligt mycket för mig. Jag kan fortfarande inte fatta att årets ved blev klar på en enda dag!! 

Har klippt ihop en liten film av det jag filmade under dagen så ni får se lite hur det gick till! Vi hade väldigt roligt också trots hårt jobb. Och på kvällen när allt var klart firade vi med tacos och fest. Underbar helg! 

Vägen hem

I kväll har jag varit på kören i Näsåker och sjungit så jag nästan vart lite hes efteråt. Åh vad det är roligt att sjunga i kör! Det är så kul och ger så mycket glädje. Känner mig alltid fylld av energi när jag går därifrån.
Det har varit en väldigt fin kväll här. På den tre mil långa vägen hem var jag tvungen att stanna flera gånger bara för att gå ut och titta och fota. Alla sjöar och tjärnar låg alldeles spegelblanka och himlen skiftade i olika varma nyanser. Såååå fint.

Nu är det midnatt och för en gångs skull ska jag försöka att komma i säng i tid. Det väntar en helg med hårt arbete med min ved som ska kapas och klyvas och göras klar inför vintern. I morgonkväll ska jag åka och hämta en kap och klyv som jag hyrt under helgen. Det kommer förenkla mycket. Och jag kommer dessutom få hjälp, så det kommer gå bra.

Godnatt på er!  Sov så gott ♥

052104

Stannade till vid en sjö på vägen hem. Det var så vackert och stilla och färgerna var så fina att jag önskar att jag kunde äta upp dom.
052102
Gick ut och tog en bild nu på den vackra månskäran. Det blev ett fint avslut på dagen. Natti natti.

Detaljer i hemmet

Ända sedan jag var liten har jag älskat att ställa fram saker som jag tycker om. Jag minns när jag var barn och min mamma brukade hjälpa mig med en sådan där riktig storstädning i mitt rum. Efteråt var rent och fräscht och rensat i lådor. Istället för en massa saker överallt fanns tomma härliga ytor. Men för mig var det tomma härliga ytor att ställa fina saker på. Så fort städningen var klar så började jag att leta fram små vackra saker, porslinsgrejer och andra grejer för att ställa fram och mysa till det. Jag är likadan idag.

När jag har städat och fått fint hemma så älskar jag att leta fram bra saker och ställa där jag ser dom tydligt. Jag vill inte ha tomma ytor och kliniskt ren. Jag gillar att ha massa småplock framme som ger en personlig touch på hemmet. Det är det som jag tycker är allra roligast med att städa. Det är det där efter-jobbet när jag får plocka fram allt igen 😉

Jag har ägnat mycket tid åt att greja hemma sista tiden, eftersom jag ändrat om i några rum. Nu känns det ganska klart här, så jag ska faktiskt göra ett “hemma hos mig” blogginlägg snart där jag visar rum för rum. Det ska bli superkul!

052101

En bild från fönstret här i mitt arbetsrum. Här har jag ställt den vackra keramikhästen som jag fick av en jättesnäll bloggläsare när jag höll föreläsning i Kisa. Gå gärna in på hennes blogg och se hennes andra vackra verk. Sedan har jag en gammal spritflaska som jag hittade halvt nergrävd i jorden ute på ängen. Fanns massor av gamla spritflaskor där som jag tagit vara på och tvättat. I flaskan har jag ställt några blommor från förra sommaren som jag hittade i rabatten igår kväll. Döda men lika vackra ändå. Och i glasburken har jag fjädrar. Min mammas arbetskompis Miriam har höns, och när jag hälsade på hos henne och fick gå in till hennes hönshus förundrades jag över alla vackra fjädrar som låg där som hönsen tappat. Sedan den tagen samlar Miriam fjädrar till mig. Det känns som jag har en skatt av fjädrar. Jag är så glad för dom och jag älskar att göra saker av fjädrarna. Nu har jag minst 5 sådana där glasburkar med fjädrar i olika storlekar och färger.
Japp, det är några saker jag tycker om ♥

Vårskrik

Nu börjar tiden när nätterna är mer ljusa än mörka. När dimmorna dansar och när jag blir mer vaken om natten än om dagen. Det är något magiskt med skogen såhär års.

052005

Här om kvällen kring midnatt var jag ute och fotade och innan jag skulle bege mig hem ställde jag mig på en sten och ropade och visslade över skogen som svarade med ekon. Till min förvåning så svarade även tranorna mig, precis som de gjorde en annan tidig vårkväll för två år sedan när jag visslade vid sjön, här kan ni se den filmen.

Det var så mäktigt när de svarade. De lät som minst två stycken som skrek samtidigt. Och det ekade över skog och berg. Åh, jag är glad att jag fick det på film. Även om inte ens film kan återge den där magiska känslan som finns i luften om vårkvällarna.