Fika med solen

Jag slängde mig ut ur sängen i morse när jag såg att solen lyste. Ä n t l i g e n. Jag har bokat upp så mycket med solen men då den varit väldigt upptagen bakom molnen så länge så visste jag inte vad på hela min lista jag skulle börja med. Det kändes nästan jobbigt, för jag behövde ta tillvara på det fina vädret. Jag behövde ljuset till vissa foton jag velat ta, jag behövde den relativ vindstilla morgonen till några projekt och jag behöver definitivt uppehåll från regn för att klippa min gräsmatta som börjar likna en äng. Men ni vet hur det är, när man vill göra allt samtidigt så man istället bara står helt stilla på en punkt och stirrar. Så vart det för mig.

Sedan struntade jag i allt och tänkte att mest av allt, så behöver jag solen bara som den är. Jag gjorde lite fika och tog med mig ut på en bricka och satte mig på en vindstilla plats en stund och bara njöt. Det bästa på länge.

060201060207

Drömmar och kokkaffe vid ladan i solen.
060203060204060205060209060211

Första dagen på den bästa tiden

Idag är det första dagen på den månad som jag älskar mest över alla på hela året. Åhhh! Även om det idag varit så kallt att jag velat ha på mig min höstjacka känns det ändå helt fantastiskt att vi har hela juni framför oss. Hela dagen idag har jag gått runt och känt en pirrig fredagskänsla. Jag har spenderat hela dagen i Sollefteå i väntan på en bil som skulle lagas. Under tiden satt jag och jobbade på ett café och skrev mail, och i nästan alla mail skrev jag “Trevlig helg!“.
På vägen hem kom jag på att det inte var helg nu. Jag förstår inte, det är så långt ifrån fredag man kan komma. Det är måndag. Ändå har jag fortfarande världens härligaste fredagskänsla. Det är nog för att det känns som så mycket bra händer samtidigt nu. Och som grädden på moset är det juuuuniiii ♥ Tänk, nu har vi en magisk årstid framför oss!

060101

Drömmen om Fotografiska blev sann

Den här helgen får ett otroligt bra avslut som blir en ny början! Ikväll tar jag över Fotografiska´s Instagramkonto en vecka, där jag för nära 60 000 följare kommer få visa mina foton och dela mina tankar bakom mina bilder och min konst. Det känns så himla stort! Ni som följt bloggen ett tag kanske minns när jag för drygt ett år sedan logo-fotografiska-blackskickade in några av mina bilder till Fotografiska för att få en chans att vara med på en höst-utställning som de skulle ha där. “Drömmen om Fotografiska” hette det blogginlägget. Jag kom inte med, och jag minns den dagen när jag fick beskedet i brevlådan om att ingen av mina bilder blivit antagna. Jag låg och grät i sängen en stund innan jag skrev på bloggen hur ledsen jag var över det haha. Tänk om jag i den stunden visste att jag om ett år kommer få vara värd för Fotografiska´s instagramkonto och ha en helt egen digital utställning i en vecka där jag får välja precis vilka bilder jag vill! 

Åh jag är så, så, såååå glad för detta! Jag har lagt upp min första bild i kväll med en kort presentation. Ni som följer mig på instagram kan ju även följa Fotografiska´s instagram om ni vill och hänga med i min “utställning” under veckan. Jag kommer att dela både nya och gamla bilder från min portfolio. Den här veckan kommer bli rolig! 🙂

053108

En kort stund

Har haft en härlig helg med vårstädning i Grundtjärn tillsammans med andra boende och sommarboende. Fika i solen, målning av utedass och god middag. Resten av helgen har jag varit ute och fotat, njutit av våren och försökt fånga denna korta stund av skir grönska. Igår gjorde molnen uppehåll ett tag och solen fick äntligen skina. Det är inte klokt vad mycket det gör för humöret och allt annat så fort solen kommer och vårvärmen gör sig påmind. Idag öser regnet ner igen men jag lever på gårdagens sol och inser att det finns mycket att greja med inne också en regnig söndag som denna.

Hoppas ni har, och har haft en fin helg ♥

053102053104053101053103

Lite av allt

Fredag kväll. Jag pustar ut efter en lång vecka. Regnet öser ner utanför och jag gör upp en eld i kaminen. Det var rått och kallt här inne nu. Har inte eldat på nästan vecka eftersom jag i princip bara varit hemma för att sova. Men nu är det helg och det känns helt fantastiskt skönt. Vad ska ni göra i helgen? ♥
052901En kopp te med honung vid fönstret gör att det dåliga vädret plötsligt känns ganska okej. Jag är i stort behov av lite ny och bra musik. Har ni några tips? Älskar att upptäcka ny musik.

052902

Resten av la familia ligger och sover. Nanook under bordet och Nayeli på sängkanten. Sedan den har stått såhär på sidan i några veckor har hon haft den som sovplats. Knäppis-katt.

Eftersom jag inte har så mycket annat vettigt att skriva i kväll så tänkte jag svara på några frågor jag fått i kommentarerna!

Allra bästa Jonna!

Först: Du inspirerar mig så mycket, i sättet du lever, och i dina vackra bilder! Heja dig! 🙂
Sedan: Jag har sparat pengar länge och ska köpa en kamera, men är inte så kunnig om exakt allt. Därför undrar jag – vad heter ditt fasta 60 mm-objektiv, det som du skriver att du använder mest? Alltså märket och siffror? Typ ”Nikon AF-S 60/2,8G ED Micro” och allt vad de kan heta. (Det där var bara ett exempel jag kopierade från en sida. 🙂 ) Jag tittar på olika sidor och håller på och lär mig, och bestämma vad jag vill köpa. Och om du skulle dela vad ditt objektiv heter så skulle det hjälpa mig så mycket att förstå! För jag vill också kunna fota natur och liksom ”vanliga” motiv. Men ändå ha ett som är fast och bra!

Kram och jättestort tack för hjälpen!
Saga

– Tack för en otroligt fin kommentar! ♥ Objektivet som jag för det mesta fotar med heter ” Nikon AF S Micro Nikkor 60 mm 1:2:8 G ED”. Det är vad det står på objektivet. Det är egentligen ett macro objektiv, alltså gjort för att fota närbilder på saker men jag tycker det tar väldigt skarpa bilder. Och så är det inte lika tungt som mitt stora objektiv med zoom. Det funkar bra till det mesta!
Lycka till med kameran! 

Min kamera, en Nikon D800 och mitt 60 mm´s objektiv.

Min kamera, en Nikon D800 och mitt 60 mm´s objektiv.


“Åh gud så fint! blir så nyfiken och fascinerad på ditt liv däruppe. Vill veta meeer känner jag! haha, får du aldrig lappsjukan? / ISA” 

– Haha vilken gullig fråga. Nej jag har nog aldrig någonsin upplevt lappsjukan. Och nu när jag bott här några år så tror jag nog inte jag skulle kunna känna det så. Jag är så van med lugnet, skogen och ensamheten. Det är den del av mitt liv och min vardag nu, så jag upplever inte att jag lever på ett annorlunda sätt än någon annan 😀 Även om jag visserligen gör det.
Tack för att du läser min blogg Isa ♥

“Helt underbart! Din blogg är en av mina stora inspirationskällor och jag älskar att sitta och rota igenom dina gamla inlägg för att få motivation till vardagen! <3 Förr brukade du blogga via en sorts sida/tidning eller liknande och få betalt via den, om jag förstod det rätt? Vad heter den sidan och bloggar du fortfarande via den?
/ Sara K.M”

Åh tack, vilka fina ord! Jätteglad att du finner inspiration och motivation från min blogg. Det värmer i hjärtat ♥ Ja förut så bloggade jag för lokaltidningen här, Allehanda.se. Men sedan januari ville jag prova mina egna vingar så just nu bloggar jag inte för någon tidning eller företag. 

Ett fint avslut

Efter kvällens körsång i Näsåker åkte jag hem och hämtade upp Nanook och åkte raka vägen upp på en höjd för att titta på solnedgången. Kvällarna är så vackra och ljusa nu med fantastiska solnedgångar, även om det har varit få solglimtar nu i maj. Det var så skönt att bara få titta på den vackra utsikten, andas den ljumma vårluften och se Nanook springa runt, bada i pölar och lysa av lycka. Jag fick ett fint avslut på en omtumlande dag med mycket tankar och känslor.
052811052812Vacker utsikt från en höjd bara en bit bort. Här skulle det vara fint att fota norrsken på vintern.
052813052816052815

Naturlig hårvård

Under hela våren har jag tappat björksav, som jag även skrev om här för ett tag sedan. Sedan dess har jag alltid haft någon tappning igång och alltid sett till att jag har minst en liter björksav i kylskåpet. När jag har varit törstig har jag druckit björksav istället för vatten eller mjölk, och jag har dessutom tvättat mitt hår med björksav. Och även använt det för att tvätta ansiktet. Jag har läst att det användes för flera hundra år sedan för hår och hud, och att det fortfarande idag används som vätska i skönhetsprodukter. Så det känns ju väldigt lyxigt att ha möjlighet att använda sig av helt ren björksav, utan några tillsatta kemikalier i krämer och annat.
0528002När jag tvättat mitt hår med björksav har jag använt ytterst lite schampo, eller inget alls, vilket i början gjorde att jag hade väldigt fett hår. Men det blev bättre efter ett tag. Jag upplever att mitt hår är mycket mjukare efter att ha tvättat det med björksav i några veckor. Och det är en underbar känsla av att få hälla en flaska med nytappad björksav över håret. Det känns väldigt uppfriskande.

052801Har hittat lite intressant text om björksaven “Förr tog man den som vårkur i form av dricka eller blandad i mat, man “drack märg i benen”. Saven sågs som trädens blod och till och med som deras själsform. Hårtvätt med björksav lär finnas omnämnd redan i isländska sagor. På 1800-talet blev björksav ett undermedel för hud och hår och populariteten höll i sig till 1900-talets mitt.” Finns mer intressant fakta om björksav här.
052806052804052805052803Nu är den sista tiden här för att tappa björksav. Här uppe i norr är det fram till slutet av maj, och det är tydligen som bäst innan löven blommat ut. Så det blir mina sista tappningar av björksav i dagarna här. Så jag ska verkligen passa på att njuta av den sista, goda björksaven.

En ny väg

Återigen vill jag tacka för alla era otroligt fina ord och för att ni ville vara med och tävla om armbandet “New Path”. Jag har läst alla era kommentarer och sedan blundat och skrollat fram och tillbaks och “lottat” ut en vinnare. Det blev Cornelia, stort grattis! Har skickat iväg ett vinnarmail till dig!

Och stort tack till er som var med! Är så glad för era kommentarer och för ert engangemang! Önskar som alltid att jag kunde ge ett armband till er allihopa ♥

052703Mellan skurarna gick jag ut för att fota armbandet på en kvist. Allting håller precis på att slå ut här nu och det är så skirt grönt överallt. Så otroligt vackert.
052704052705De första små blommorna har kommit.