Category Archives: Jonna Jinton
Att möblera i sitt inre
Jag har märkt ett mönster i mitt liv, som jag mer eller mindre varit ganska omedveten om. När jag känner att jag har mycket runt om mig, och tappat kontrollen eller fokus, och behöver strukturera upp saker, då kommer jag alltid på den briljanta idén att möblera om något av rummen hemma. Det har hänt flera gånger tidigare. Fast jag har nog inte tänkt på det då. Att möbleringen blir en slags symbolisk handling.
Istället för att strukturera upp mitt liv och det jag ska göra, så strukturerar jag upp ett rum. Gör om något hemma, som jag inte varit helt nöjd med. För då känns det som det kommer ordna upp sig.
Jag tycker det är intressant, för jag är ganska säker på att jag inte är ensam om att göra just detta. Det är inte något jag gör direkt ofta men jag kan definitivt känna ett samband. Att jag möblerar när jag har som mest omkring mig. Eller t.ex möblerar om i arbetsrummet/ateljén när jag känner att jag inte varit lika kreativ. Även om ett städat rum är viktigt så har det ändå inget med den egentliga kärnan att göra. Det blir bara att skjuta upp det på något annat.
Jag tycker det går att likna lite med det jag tror att vi människor gör idag när vi bara handlar mer och mer och tror att vi bara behöver inreda tillräckligt snyggt hemma eller vara tillräckligt snygga för att allt ska bli bra. Ett sätt att försöker ordna upp det tills vi blir nöjda med det yttre. Finslipa fasaden. När det egentligen bara handlar om vårt inre.
Bara några tankar 🙂
Nu när jag ändå gjort ordning sovrummet där uppe tänkte jag visa några bilder på det. Det blev väldigt mysigt där uppe! Har vaknat till gryningsljuset två morgnar nu och det är en härlig känsla.
Byta rum
I lördags var mina fina vänner Åsa och Arvid här. Jag berättade för dom om att jag tänkte ha sovrummet på övervåningen nu under våren och sommaren. Under vintern har jag det i nordlig riktning så jag får somna till norrskenet, men nu vill jag ha det på övervåningen så jag får vakna till gryningen och solens första strålar.
Jag tänkte fixa det någon gång framöver, men innerst inne förstod jag att det säkert inte blir av, eftersom jag vet att min säng är för stor för att gå igenom den snäva trappan upp till övervåningen. Men, det stoppade tydligen inte Åsa och Arvid! Då kom de på idén att dra in den genom fönstren istället. Jag trodde inte det skulle gå först, men det gjorde det. Jag blev så himla glad!
Såhär bär man upp en säng på övervåningen like a pro 😉
Innan jag somnar
Haha alltså ibland blir jag förvånad över hur tom i huvudet jag kan känna mig. Jag tror jag suttit i en kvart nu och försökt komma på något att skriva till min stjärnbild som jag nyss tog. Jag känner mig så himla konstig ikväll. Jag kommer mig inte för att göra något. Jag tvingade mig själv att gå ut med kameran nu. För i flera nätter i rad har stjärnhimlen varit sådär bedårande och storslagen.Varje kväll har jag tänkt att jag ska ut och fota den. Men det har inte blivit av. Så nu var jag bara tvungen. Jag vill ju visa er innan det kommer moln och täcker allt.
Vad tur, nu fick jag ihop lite text i alla fall. Ibland känns det som jag vill säga något men jag kommer inte på vad. Så känns det nu. Förhoppningsvis är jag inte lika tom i huvudet i morgonbitti!
Hoppas ni haft en toppenhelg. Sov gott ♥

Kvällens stjärnhimmel! Ett litet norrsken vid trädtopparna. Nästan varje kväll kan man se att det lyser lite om träden i nordlig riktning. Ögat ser inte att det är ett litet norrsken med grön nyans, men det gör kameran.
Ett litet hej
Hej på er!
Jag kände att jag bara måste skriva något och säga att jag lever. Den här veckan har det blivit riktigt glest mellan blogginläggen. Mycket annat har tagit tid och så har jag nog varit lite lat med kameran. Men nästa vecka blir det annat! Det kommer bli en rolig vecka för bloggen. Känns pirrig och häftigt. Ni kommer få veta varför sen! 🙂
Det är lördag, solen skiner och jag håller på att koka lite kaffe. Har mest suttit inne hittills idag och grejat med lite bilder annat datorjobb. Så nu tror jag att jag ska ge mig ut en sväng med Nanook. Få lite frisk luft och sol!
Hoppas ni har en härlig lördag! Kram på er ♥
I smedjan
Idag ägnar jag lite tid i verkstaden igen. Håller på med ett gäng armband nu, varav ett som jag kommer lotta ut på bloggen senare när dom är klara. Sedan ska jag passa på att fota lite medan dagsljuset är framme. Det är så skönt nu när dagarna är mycket längre! Jag tycker alltid det är svårt att hinna med att fota under den mörka tiden på året. Men nu är det inte mörkt förrän på kvällen och det gör så mycket! Då är det lättare att dela upp dagen som jag vill.
Och juste, sen är det kör i Näsåker i kväll! Wiiiiii! Det ska bli roligt. Förra veckan var det lov så då var det ingen kör. Som tur var sjöng jag i duschen igårkväll, så högt att Nanook kom in och undra vad som hände. Så rösten har inte rostat igen än i alla fall 😀
Ha en bra dag! Kram ♥
En intensiv månad
Än så länge tycker jag att mars varit väldigt bra, trots att det är en intensiv månad då mycket händer. Den 19 åker jag till Finland igen för att hålla två föreläsningar. Det ska bli så roligt! Och innan dess har jag en hel del projekt som jag vill hinna klart med, samtidigt som jag tänkt att jag ska redigera en ny film, hinna klart med webshopen och självklart hinna förbereda presentationerna inför föreläsningarna.
En dag som denna när solen lyser och jag känner doften av vår i luften får jag så mycket energi! När jag var ute med Nanook idag så vek jag av från vägen och gick in i skogen en stund. Det var så vackert och jag tänkte att jag är så lycklig som bara kan “försvinna” iväg från jobb och vardag en stund, och sätta mig mot ett träd i solen och bara andas. Det gör så mycket. Jag tror att jag måste ha den friheten och närheten till naturen för att må bra och klara av vardagen. Antagligen därför jag inte trivdes mitt i stan, då en sådan frihetskänsla är svår att få på samma sätt omringad av stadsbruset.
Den lilla stunden idag lever jag fortfarande på. Känner mig så himla pigg och glad. Nu i kväll ska jag sätta mig i verkstaden och jobba med smyckena. Det ska bli så otroligt roligt. Har längtat efter det och har några designer i huvudet som jag vill skapa.
Ha en riktigt trevlig kväll! Kram på er ♥
Ja, lycklig är jag som får ladda energi på en plats som denna.

En rädsla om att gå miste om det finaste
Det slår aldrig fel. Den här tiden på året drömmer jag alltid mardrömmar. Alltid samma typ av mardrömmar. Dom handlar inte om spöken, död eller att jag blir jagad. Inte om läskiga monster eller farliga situationer.
Mina mardrömmar handlar om att jag gått miste om hela våren och tiden när alla växter och blommor slår ut. Det låter mesigt men den sorgen som jag känner i dessa drömmar är hjärtskärande. Jag gråter i drömmarna.
Jag tittar ut genom mitt fönster och ser att alla blommor på ängen redan slagit ut. Häggen har redan blommat och bladen flyger i vinden. På ängarna står lupiner och vaggar i kvällsbrisen och släpper sina frön.
Jag missade allt. Jag var inte där när naturen föddes på nytt och tog sitt första andetag. Jag var inte där och tog emot den i min famn.
Tiden kring maj och juni är för mig en näst intill helig tid. Magisk på alla dess vis. En tid då jag vill fånga varje sekund. Jag tror att dessa drömmar kommer den här tiden på året eftersom det närmar sig. Det blir någon slags omedveten rädsla av att jag ska missa den. I natt drömde jag att jag gick ut i min trädgård och såg meterhöga solrosor som var utslagna och alldeles torra. Jag hade inte ens vattnat dem. De dog och jag grät.
Sådan tur att det bara är drömmar. För vi har ju hela våren framför oss fortfarande. Vi ska inte missa något av den, eller hur? 🙂













