Att tappa tråden

Så var det måndag igen efter en rolig helg med kalas, lite skidåkning och vänner. Nu sitter jag här, dricker kaffe och skriver upp en lista med allt som ska göras. Jag är så himla knäpp. När något händer i mitt liv, ofta något socialt, så tappar jag “tråden”. Om jag haft en rolig helg där mycket hänt och jag liksom haft en paus från “mitt inre liv” och allt jag gör när jag är själv, som att skriva, fota, måla, vara ute i skogen osv, så har jag svårt att komma tillbaks till det igen när vardagen börjar. Det är som att jag vaknar på måndag morgon och känner mig nollställd. “Vem är jag, vart bor jag, vad jobbar jag med?”.

Allt känns så långt borta och det tar ett tag för mig att komma in i “känslan” igen. Känslan för det jag gör. Det tar ett tag innan alla tankar, visioner och idéer kommer tillbaks. Jag har svårt att sätta ord på vad jag menar. Men det är som att jag måste vara själv för att vara kreativ. Och när jag under några dagar gjort något annat än att vara själv så kommer jag bort från det och sedan måste jag hitta det igen.
För att alla ska förstå känslan jag menar så skulle jag kunna beskriva det som om man satt och skrev en bok. Mitt i skrivandet så händer något och man måste lägga ner pennan och avbryta ett tag. Sedan när man kommer tillbaks så har känslan försvunnit och man minns inte riktigt vart man var.

Jag tycker faktiskt att det är lite jobbigt att jag är sådär. Om jag har mycket att göra, som den här månaden t.ex där jag kommer hålla fyra föreläsningar, så är det som att jag måste koppla bort mig från aktiviteter för att kunna koncentrera mig. Annars tappar jag fokus och känsla. Haha. Jag inser vad tråkig jag låter när jag försöker förklara. Men det är bara sådan jag är. Jag har alltid haft enormt behov av att vara själv, och eftersom jag jobbar med något där jag måste vara kreativ så behöver jag det ännu mer. Det är min teori.

Jaja, nu ska jag dricka upp kaffet och sätta igång med dagen! Ha en fin måndag! Kram ♥

030901

Mellan vinter och vår

Börjar helgen med att gå ner till sjön och se på solnedgången och alla vackra färger på himlen. Så lugnt och stilla. Sådana här små stunder som betyder så mycket. Som gör att allt kämpande är värt det. En stund som denna, känns det som man får tillbaks allt. Gånger tusen.
030605Luften var så mild och frisk. En blandning av vinter och vår.
030606

Himlen i brand
030609

Behind the scenes 😉
030604

I sällskap av kameran och solnedgången ♥ (Ja, jag har hål i vanten 🙂 )

Glädje

Vilken fantastisk känsla det är när solen lyser in genom fönstren. Hela köket lyser upp och allt ser så ljust och fräsch ut.  Kan inte annat än att bli glad! ♥
030601

En vacker detalj

För ett tag sedan såg jag en bild någonstans på en dator med ett jättevackert “skal”. Då tänkte jag att jag också skulle vilja ha något liknande till min dator. Så jag började söka runt lite, och hittade CaseApp här i Sverige. Nu bara ett tag senare så sitter jag här med ett jättefint “skin” till min dator, med min egen bild som tryck. Och det blev såååå fint!  Datorn för mig är ju lite som mitt kontor. Den har en viktig del i mitt liv, eftersom den fungerar som verktyg för att både jobba, skapa, skriv osv. Så det känns så kul att få göra en egen liten touch på den. Jag blev väldigt nöjd!

Jag har gjort ett litet samarbete med Caseapp, så om ni också skulle vilja ha en skin/skydd till er dator eller mobil med er egen bild så får ni 20% rabatt om ni skriver in koden JONNAJ20 när ni gör beställningen. Det gäller fram till 20 mars. Bra va? 🙂

030508

Visst blev det fint? Jag vet inte hur länge jag satt och grubbla över vilken av alla mina tusen bilder jag skulle välja. Men tillslut blev det denna bilden. Bilden för mig symboliserar en gryning. Början på en ny dag, med nya möjligheter. Så varje morgon när jag kliver upp och ska öppna datorn för att jobba så kan jag få lite energi och inspiration av att se bilden. Är väldigt nöjd över mitt val 🙂
030506

Om ni vill ha inspiration kan ni kika in på deras instagram @caseapp. För att förtydliga är det här alltså ett samarbete mellan mig och CaseApp, så take it or leave it ♥

Tillbaks till verkligheten

I morse 05.30 var jag ute i den gråa morgondimman med Nanook. Han behövde gå ut. Sedan gick jag in och lade mig en stund till. Jag drömde att jag var ute på stan i Sollefteå med Nanook och Nayeli. Det var fest och alla var fulla och odrägliga och ville klappa och hålla dom och jag försökte skydda dom allt vad jag kunde. Nayeli råkade fastna i en askkopp som hängde på en vägg. Den var gjord av glas och full med fimpar, och jag fick inte ut henne. Hon satt där inne och skrek. Samtidigt rymde Nanook iväg bland folk och trafik. Panik!

I nästa dröm träffade jag gruppen Alcazar. De behövde en ny dansare och undrade om jag ville ta på mig jobbet! Wow, jag tackade ja! 🙂 Men sedan var jag tillbaks i Göteborg igen. Min första dag, på mitt gamla jobb. Personalrestaurangen på Liseberg. Jag skulle börja jobba där igen. Bland disk, stress och stekos. Lysrör som gjorde ont i mina ögon och en känsla av att kvävas. Här vill jag inte vara.

Jag vaknade, och mina ögon öppnades och jag kisade mot fönstret. Solen lyste där ute, på kritvita björkar med frost. Jag har bara drömt. Vilken lättnad. Jag är Grundtjärn. Mitt hem. Med allt det vackra omkring mig. Med Nanook och Nayeli sovandes bredvid mig i sängen. Och jag får vakna till den vackraste av morgnar. Tack, tack tack 

030502030504030501

Vinnaren av armbandet

Nu är en vinnare av armbandet utsedd! Först och främst vill jag tacka alla som var med och skrev så fina motiveringar. Ni är alla värda att vinna, och jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunnat ge ett armband åt er alla ♥ Det kändes alldeles omöjligt att bara välja en. Jag har både skrattat och fällt en tår av att läsa era motiveringar. Till slut bestämde jag mig för att välja ut ca 25 stycken som berörde mig lite extra, för att sedan skriva ut dem på små papplappar och lotta ut en vinnare.

Grattis Linda, du har vunnit armbandet med din fina motivering:

Hej Jonna!  Jag har följt din blogg ända från början och har följt din resa från storstad till landet. Jag är så imponerad och inspirerad av din resa och jag önskar att jag någongång finner samma ro som du verkar ha. Naturen är en vacker plats som vi alla borde värna om mer. Jag har länge tittat på alla bilder av dina smycken och så vackra dom är! Jag skulle bli superglad över att vinna detta armband så att jag kan ge det i present till den som betyder oerhört mycket för mig, nämligen min mamma som ställer upp för mig i vått och torrt. Den bästa personen i hela världen! Jag håller tummarna att du väljer mig så att jag kan överraska min älskade mamma med en vacker present! Kram!

Tack för att du var med och tävlade Linda. Jag har skickat iväg ett mail till dig. Armbandet skickas med posten till dig i morgon!  Och tack alla ni andra! Jag kommer lotta ut fler smycken framöver så håll ögonen öppna! ♥
030310

030309