Som två världar

Det är alltid en upplevelse att komma hem igen när jag varit borta ett tag. Jag märker mycket tydligare av kontrasterna, och mitt “liv på landet” framhävs mycket mer. När jag kommit bort från mina vardagliga rutiner här hemma ett tag och sedan kommer hem så märker jag av det mycket mer än när jag lever mitt i det.

Det var 5 grader inne i huset idag när jag kom hem. Så det är inte att komma hem och vila det första man gör. Istället är det av med “finkläderna” och byta om till oömma och varma kläder, ta med sig ikea-kassen och gå ut till vedboden och hämta ved. Just den första stunden känns alltid så speciell. Som att skifta liv litegrann. Men jag gillar det. Jag gillar blandningen. Sen gillar jag ju självklart inte att komma hem till ett kallt hus.

Men att få det bästa av två världar, det tycker jag om.

032207

In i vedboden och leta ved. Ja, jag säger inte hämta ved nu. För nu är det till att leta ved. Det har gått åt mycket i vinter så nu gäller det att vara sparsam så den sista veden räcker fram till maj/juni.

032208

Back to reality 😉
032206

Jag älskar känslan när jag precis gör upp eld och får känna de allra första strålarna av värme mot ansiktet när pappret börjar brinna. Och lukten. Och ljudet.

Tid för reflektion

Nu sitter jag i baren på båten som går från Vasa till Umeå. Det känns så lugnt och skönt. Älskar den där känslan som infinner sig efter en intensiv tid med mycket att göra. Här på båten kopplar jag bara av och kan tänka tillbaks på dagarna i Finland med glädje. Jag åker härifrån med fina minnen och en härlig känsla av att massa bra saker väntar framöver.

Hoppas ni haft en jättebra helg mina fina läsare ♥ Kramar
032202

Bästa dagen

Vilken otroligt rolig dag jag haft idag på Juthbacka där jag och Lars Losvik haft föreläsning. Jag känner mig fortfarande alldeles glad och varm i hjärtat efter alla möten med underbara människor som var där och lyssnade. Det var så härlig energi hela dagen! Känns lite som jag svävar på moln. Är så tacksam för dessa dagar. Det har varit väldigt lärorikt på många sätt.

Nu kommer lite bilder från dagen!
032101

I den här vackra herrgården på Juthbacka i Nykarleby har vi hållit till hela dagen. Fantastiskt vackert ställe!
032102

Glad och lite pirrig innan föreläsningen började klockan 10.00
032103

Lars Losvik började dagen med sin föreläsning om mental träning att nå sina mål och drömmar. Han är så otroligt inspirerande och rolig att lyssna på! Jag sitter helt trollbunden. Man får liksom en känsla av “YEAAH! I CAN DO IT!!” efteråt.
032104

Efter lunch var det min tur att berätta min story.
032106

Bästa publiken ♥
932196

Lokal TV kom dit och gjorde en intervju med mig. Även ÖT (Österbottens Tidning) var på plats! Så himla kul. Här är Jan och Mildrid ( vackert namn!!!)  från lokal TV:n.
032107

Efter föreläsningen fick jag så otroligt mycket fina ord från helt underbara människor som var där och lyssnade. Det var roligt att få prata och mingla runt lite efteråt och få ett ansikte på bloggläsare som vissa av dem följt bloggen redan från början. Bland annat dessa superhärliga och kreativa kvinnor som heter Aja, Mia och Anna! ♥
032113

Jag och Lars Losvik som förhoppningsvis kommer samarbeta mer framöver och hålla i fler föreläsningar! Är så tacksam att jag fått föreläsa med Lars som är en så proffsig och duktig föreläsare och coach och det känns som det blir en väldigt bra mix när vi lägger ihop det vi har att säga.
032108

Efter föreläsningen tog Lars med mig och Mikaela Smedinga (som jobbar på Juthbacka herrgård) till han och hans familjs stall där de hade flera hästar. åååh! ♥ Hans dotter Eirin Losvik är finsk juniormästare i fältridning. Coolt!
0312111

Jag älskar hästar. Så mäktiga och vackra djur. Har länge drömt om att få börja rida igen eller kanske i framtiden skaffa en egen häst i Grundtjärn 🙂
032109

Så vacker miljö inne i stallet!
032110

Sedan vart det världens godaste kaffe med bästa Mikaela och Lars. Och en go katt 🙂
032114

Och nu i skrivande stund är det sent på kvällen och jag sitter här med Mikaela och tar det lugnt! Vi försökte ta en fin bild först men sen kände jag för att visa lite dubbelhaka istället. Nog med fin-bilder för idag! 😉
Jag har bott hos Mikaela Smedinga de här dagarna i Finland. Hon jobbar på Juthbacka och har anordnat föreläsningen med mig och Lars. Jag är så glad att jag fått lära känna Mikaela och för att jag fick bo hos henne och hennes familj. Och samtidigt har jag funnit en ny vän ♥

Ett hej från Finland

Hej på er!
Befinner mig i Finland just nu och tänkte bara att jag snabbt skulle slänga upp ett litet blogginlägg för att hålla er uppdaterade om mina dagar här! 🙂

Idag har jag varit och föreläst på Campus Allegro i Jakobstad för studerande bildkonstnärer. Jag var supernervös men det var väldigt roligt och lärorikt! Det var sååå fint där inne. En sådan där miljö som jag trivs i. En gigantiskt fotostudio, ateljeér och coola rum. Jag kände att om jag någonsin skulle få för mig att plugga så skulle jag vilja göra det typ där 🙂

Resten av dagen tog Mikaela Smediga (som jag bor hos just nu) med mig ner till havet och skogen. Det känns kul att jag får lite extra tid att se mig om lite här i Finland denna gången. Det är väldigt vackert nere vid havet!
I morgon är det föreläsning med mig och Lars Losvik på Juthbacka och det ska bli superkul! Så i kväll ska jag sätta mig och göra klart lite förberedelser. Det blir en lite längre föreläsning i morgon så det ska bli spännande.

Nu vet ni lite vad jag har för mig här borta i Mumindalen! Hoppas allt är bra med er!
Hör av mig snart igen! Kram ♥

032001

En bild från föreläsningen på Campus Allegro idag.
032002

Coola studenter ♥
032007

Snygg skola! ♥
032003

Tycker det var lite roligt att jag höll min föreläsningen under solförmörkelsen. Det var fortfarande lite kvar när jag kom ut och det märktes på ljuset. Som jag önskar att jag hade haft min systemkamera just då.

Nere vid havet

Nere vid havet

032006

Det blåste kallt och friskt.
032005

På stranden fanns så underbart len sand. Fick inte nog av den.

Några ord i natten

Mitt i natten är det och jag har ägnat i princip hela dagen framför datorn. Skrivit, redigerat film, och förberett mig.
Jag var ute på en promenad nyss och då fick jag äntligen se lite norrsken! Det gick ju inte att missa att det skulle vara ett enormt norrsken igår som jag hörde syntes över hela Sverige. Men när jag var ute igår så var det väldigt disigt och mycket moln. Det syntes att det rörde sig över hela himlen men det gick knappt att fånga något på kameran just då.
Men nu i kväll fick jag se lite i alla fall. Jag har blivit så bortskämd med norrsken nu i vinter så jag känner inte att det gjorde så mycket att jag missade det igår. Och ska jag vara ärlig så var det nästan så att jag tyckte det var skönt att det var molnigt. Jag behövde sitta inne och jobba och jag vet att det hade varit omöjligt om det hade varit ett gigantiskt norrsken på himlen. Då hade jag inte klarat av att vara inomhus.

I morgon bär det av till Finland! Men färjan går inte förrän klockan 18 så det är skönt att jag inte behöver åka iväg i ottan. Åh vilka roliga dagar jag har framför mig. Ser verkligen fram emot det här!

Och tack för era fina kommentarer! Och roligt att ni gillade podden! Jag känner att jag varit dålig på att svara på era kommentarer på sista tiden men om jag får lite tid över i morgon ska jag göra det. Tycker om när ni skriver ♥

Nu blir det godnatt! Sov gott allihopa!

Kvällens lilla norrsken

Kvällens lilla norrsken

 

Podcast hos Atilio

Idag är jag med i ett avsnitt från podcasten “Källan”, som drivs av Sandra Lundin, som även har bloggen Atilio. Hon kontaktade mig för ett tag sedan och undrade om jag ville vara med, och självklart ville jag det! Jag har inte läst hennes blogg tidigare men efter avsnittet så blev jag så inspirerad av henne. Dels kände jag att vi tänkte så lika om mycket och sedan utstrålade hon en riktigt äkta, härlig energi! Jag vet inte om man borde kunna känna det över ett Skype samtal men det bara klickade liksom!
031801

Jag tycker det är så härligt att hon startat sin egen podd och pratar med alla möjliga inspirerande människor. Dessutom fastnade jag verkligen för hennes blogg. Hon bjuder på sig själv och jag blev fast ganska direkt. Jag hittade hela listan med alla hon haft med i podden så igår lyssnade jag på ett jättebra avsnitt med Elin Kero som driver bloggen Nevnarien som jag följt under lång tid. En fantastisk fotograf som jag beundrar, så det var riktigt roligt och spännande att få lyssna på den podden. Det känns kul att jag har alla andra poddavsnitt kvar att lyssna på!

Men i alla fall, idag sänds avsnittet med mig så vill ni lyssna på det så kan ni gå in HÄR.
Ha en fantastisk dag ♥ Kram på er!

En liten stund som ger allt

Jag fick ett sådant lyckorus nu när jag var ner till isen vid solnedgången. Jag skulle egentligen ut och hämta lite ved i vedboden men såg att himlen skiftade i så vackra, mjuka färger. Nästan så jag kunde känna smaken av aprikos. Jag tog med mig Nanook och Nayeli och sprang ner till isen. Jag fick så starka vårkänslor, för så gör jag alltid på våren. Springer hit och det. Över sten och stock. Över äng och skog. För allt är så vackert och jag vill inte missa något. Vill vara på alla ställen samtidigt.

Plötsligt kände jag lite energi igen! I flera dagar har jag känt mig stängd och bortkopplad på något vis. Men den lilla stunden gav mig så jädra mycket! Nu känns allt mycket bättre än tidigare idag när jag var så orolig och nervös inför föreläsningarna.  Precis det som den här stunden gav mig, är det som jag vill få andra att känna. Det är för stunder som dessa som jag bor som jag gör. Små, magiska stunder som ger en känsla av frihet.
031704031706

Pratglada Nayeli följer med mig överallt vare sig jag vill eller inte. Hon är som en hund. Men jag gillar det.
031707

Haha. Kanske inte finaste vinkeln på Nanook. Men han är en sån livsnjutare.
031705031708

Nervositet

Jag tror nog aldrig jag i hela mitt liv tidigare känt mig så långvarigt nervös inför något som jag gör just nu. Ja, det handlar om att hålla föredrag igen. haha. Sist jag skrev om det var innan jag skulle till Finland i januari om ni minns. Nu ska jag till Finland igen om två dagar och hålla i två föreläsningar. En för studerande bildkonstnärer i Jakobstad och en i Nykarleby, som jag ska ha tillsammans med Lars Losvik, som jag träffade sist jag var i Finland. Han är en superduktig föreläsare och coach och det känns så kul att få göra detta tillsammans med honom. Han kommer prata om mental träning för sina drömmar och jag kommer berätta lite om hela min story från storstad till Grundtjärn, om bloggen, om foto osv.

Men helt seriöst, senaste dagarna har jag känt mig närmast apatisk. Jag är helt tomt i huvudet och stundtals tänker jag “Jag har inget att säga alls”. Jag har fått en sådan här rejäl dipp när det känns som jag inte har något av intresse att prata om haha. Jag sitter och funderar. Klämmer fram ett ord. Sen kommer inget mer.
Jag kallsvettas, har en klump i halsen och får hjärtklappning.

Jag är så knäpp! Det gick ju jättebra sist och jag vet ju att jag har massor att berätta om. Massor som jag vill prata om. Det är bara den här nervositeten innan som gör mig konstig.
Men jag vet att det går över snart. Senare kommer jag bara tycka det känns roligt. Jag ska se till att få klart allt i kväll så jag i lugn och ro i morgon kan varva ner och inse att det kommer gå bra. Och inse hur kul det kommer bli! Och hur stärkt jag kommer känna mig efteråt.

031701

Då och då tar jag en paus och lägger mig på golvet bredvid Nanook. Mys-pauser är viktiga!
031702

Yes, nu kör vi!