Category Archives: Jonna Jinton
Godmorgon världen
Varje morgon ställer jag klockan på 04.00, om jag nu går och lägger mig, så att jag kan gå till fönstret och titta om det är vindstilla eller en vacker morgon. I morse var det mulet och blåsigt. Jag gick till sängen igen men låg och förde en debatt med mig själv i huvudet om jag skulle kliva upp och få saker gjorda som jag inte hann med igår, eller om jag skulle sova vidare. Jag är så glad att rätt hälft vann debatten och jag klev upp, kokade kaffe, diskade, städade i ateljén, packade och gjorde klart fotoprints som ska skickas iväg, dansade till bra musik och fick lite datorjobb gjort.
Nu är klockan 07.00 på morgonen och jag har fått undan allt det där som jag låg och grubblade på inför denna dagen. Älskar den känslan. Då blir det som att börja dagen med ett helt nytt blad. Jag önskar av hela mitt hjärta att jag var en äkta morgonmänniska som vaknade av mig själv vid 4-5 tiden varje morgon. Det måste vara helt underbart att börja dagen så tidigt och få så mycket gjort innan ens dagen börjat! Varje gång det händer mig så mår jag så bra. Samtidigt som jag ju älskar natten. Ja, det där är ett evigt dilemma för mig. Snart sover jag inte längre haha. Nattmänniska och morgonmänniska är ju båda lika fantastiska på olika sätt. Tänk om man kunde få en perfekt balans av det utan att få sömnbrist.
I alla fall, nu är det en ny dag och jag önskar er en fantastiskt onsdag med detta fina citat.
“Each morning
We are born again
What we do today
is what matters most.”
-Buddah

Följ din egen väg
Jag tyckte det var konstigt, att det ansågs lite konstigt, att flytta från stan till en stuga i de Västernorrländska skogarna. En tidig, tidig lördagmorgon i början av tjugoårsåldern. Jag borde en sådan natt raggla hem på gatorna genom Göteborg, efter en rolig fest fram till småtimmarna. Med mina kompisar och våra skratt som ekar mellan höghusen. Stanna till vid ett gatukök och äta innan jag tar sista spårvagnen hem till min alldeles egna, mysiga studentlägenhet i utkanten av stan. Ett fritt liv. Med mycket glädje, förväntningar inför framtiden och känslan av att leva här och nu.
Hur förklarar man då, att det inte är något fel med det. Men det är inte jag. Hur förklarar man för någon den känslan? När jag en tidig, tidig lördagmorgon i början av tjugoårsåldern, glider fram över de öde grusvägarna genom de täta skogarna, och möter soluppgången och de allra första solstrålarna. I min alldeles egna bil. Med kameraväskan och stativet i baksätet. Med Vaken som spelar på radion och min hund som sitter bredvid mig och sträcker ut huvudet genom den öppna bilrutan och får mig att skratta med sina glada blickar.
Jag stannar till vid en tjärn i skogen där dimman dansar. När jag öppnar bildörren möts jag av fågelkvitter och tystnad. Kanske den vackraste duett som finns att lyssna till. Och luften doftar av grönska, skog och tidig morgon. Min favoritdoft.
Hur förklarar jag, för någon som tycker jag är konstig, att för mig är stunder som dessa det bästa jag vet. Och det ger mig känslan av ett fritt liv, med mycket glädje, förväntningar inför framtiden och känslan av att leva här och nu.
Livet har så många nyanser. Ingen väg är rätt eller fel. De bara känns bra eller mindre bra. Så gå dit det känns bra ♥
Inför vernissagen
Idag håller jag som mest på i ateljén och ramar in och gör klart inför utställningen.
Precis när jag kände som mest stress så fick jag ett samtal från Katarina som jag ska ställa ut med samtidigt, och fick då reda på att utställningen
skjuts upp fram till måndag. Åhhh tuuur! Jag drog en lättnades suck efter samtalet.
Egentligen var jag ju inställd på att ha vernissage nu på onsdag men ingen av oss kände oss helt klara och dessutom hade vi ändå inte hunnit ut med några reklamblad om utställningen. Så det kändes helt rätt att skjuta upp den några dagar. Nu känner jag inte stress inför detta alls. Tvärtom kanske jag får tid till att göra det där lilla extra!
Så, det nya datumet för vernissagen i Sollefteå är måndagen den 13 juli, kl.18.00! Förstår att Sollefteå ligger låååångt bort från många av er, men om det finns några som bor i närheten och har möjlighet och lust att gå på vernissage så är ni varmt välkomna. Vi är fyra konstnärer som ställer ut några verk och vi kommer vara där och mingla hela kvällen.
Det känns väldigt skönt nu, att inte behöva stressa. Det har varit så himla mycket med allt möjligt sista månaden. Ja senaste tre månaderna egentligen. Så vad jag än gjort känns det som jag gjort det med en slags stress i kroppen. Ett ständigt bakgrundssorl. En evig lista av saker som måste göras och som jag aldrig hinner bocka för.
Men jag tror vi alla hamnar där ibland. När allting snurrar på för snabbt och man inte hinner med. Som tur är så är jag ändå bra på att koppla bort lite då och då. Jag ger mig ändå ut i skogen så ofta jag kan, och där laddas jag alltid med ny energi. Och sedan har jag faktiskt en underbar semestervecka framför mig, med en resa till ett vackert, varmt land i slutet av juli. Jag tror det är min livs första riktiga semesterresa. I vuxen ålder liksom. Det känns stort. Jag längtar. Och det ska bli såååå kul att få “ta er med” dit. Fota på en helt ny plats. Och samtidigt koppla av. Komma bort från vardagen och alla måsten. Där ska jag bara vara.
Men nu känner jag mig peppad och laddad inför denna vecka! Nu ska jag fortsätta jobba med inramning i ateljén.
Älskar att vara i ateljén. Det är mitt drömrum. En plats där jag får bré ut mig hur mycket jag vill. Så det här kommer bli en bra vecka. Det känner jag på mig ♥

Inne i min kära ateljé!

Bästa rummet. Blir alldeles lycklig av att vara här inne.

Kaffe är viktigt! Älskar doften av nykokat kaffe. Och till det doften av några syrenkvistar som jag klippte från syrenträdet utanför mitt hus. Det här vackra brickbordet fick jag av mina släktingar när jag fyllde år. Blev så glad! Det passar så bra här hemma. Mysigt litet fikabord!


Min storebror Isac sa att det känns som att komma tillbaks till försommaren igen när man kommer hit. Och han har nog helt rätt. Här har precis syrenen blommat. Det gjorde den för en månad sedan i Stockholm. Det känns fint att fortfarande ha allt kvar. Just nu är ängen och alla blommor på sin absoluta topp. Älskar doften av syren ♥

Jag har ca 11 bilder som ska ramas in. Det är ganska tidskrävande. Och jag vill inte att något smuts eller damm ska hamna innanför ramen. Det ska vara perfekt! 🙂

Bara några ord i natten
Det är midnatt i skrivande stund. Månen lyser och natten är återigen så vacker att jag önskar jag kunde ge mig ut med kameran några timmar. Men jag är ganska trött efter en rolig helg. Som ni märkt har jag varit lite off här på bloggen, men jag har haft en helg med familjen och 60-års kalas för min kära pappa. Så det har varit väldigt roligt och fullt upp! Och idag kom min storebror, hans fru Hannah och mina två brorsbarn Noak och Klara, så hela kvällen har jag gosat med dom. Underbart!
Men i morgonbitti är det jobb i ateljén som gäller. Då ska jag göra allt klart med inramning och montering av tavlor. Därför får jag inte vara ute och uppe hela natten eftersom det gäller att jag kliver upp tidigt i morgon och sätter igång. Men det ska bli roligt.
Ville mest bara skriva några korta ord om helgen. Och önska er godnatt såklart! Hoppas ni haft en härlig helg. Vi hörs i morgonbitti! ♥ Nattkramar
Vara här och nu
Jag skulle städa i kväll men blev i stället sittandes ute på ängen ett bra tag. Det är inte lätt att få saker gjort när jag har den vackraste sommaräng precis utanför dörren. Men jag är så glad för värmen och solen som kommit nu. Idag var det varmare utomhus än inne. Det är helt underbart.
Jag försöker att komma på något sätt att sakta ner tiden. Ända sedan maj har jag upplevt en konstig känsla av att allt går tio gånger fortare än vad det brukar. Och jag känner att jag gör något hela tiden. Skyndar från projekt till projekt, men ändå inte kommer fram till känslan av att ligga i fas. Och tiden går så himla fort när man har mycket att göra. Jag försöker hela tiden nu att påminna mig om att stanna till och försöka “sakta ner tiden”, genom att inte ligga tio steg före i tankarna. För nu, just nu är sommaren här. Och jag vill känna att jag är här. Och inte rusande på väg till något mål i framtiden.
Så även om det känns som jag fortfarande har så mycket att göra och hinna ikapp med, så vill jag inte låta det förstöra denna vackra sommarkväll och resten av alla sommardagar. Jag ska ändå njuta av de där guldstunderna. Därför ägnade jag en timma ute på ängen nu med att blåsa på maskrosor och önska mig saker. Trots att jag hade annat “vettigare” att göra. Men sådana stunder gör mig glad och får mig att slappna av. Det saktar ner tiden, eftersom jag i dom stunderna verkligen är här och nu. Och det är det bästa jag vet.
Hur gör ni för att sommaren inte bara ska rusa förbi?
Utanför dörren blommar ängen och lyser som guld i kvällssolen. Då är det inte lätt att stanna inne och städa.




Nattbastu
Klockan var runt halv elva på kvällen när jag tänkte att jag skulle gå och lägga mig, eftersom jag bara sov knappt tre timmar natten innan. Jag var så trött på vägen hem från Sundsvall att jag var tvungen att stanna på en mötesplats. Så fort jag stängde ögonen så somnade jag. Vaknade till i ett ryck när en mötande bil körde förbi.
Så jag var helt slut när jag kom hem idag, och tänkte att jag för en gångs skull skulle gå och lägga mig i tid. Men kvällen var ganska fin och plötsligt kände jag för att ta en bastu innan jag la mig. Ja, det finns faktiskt en bastu här nere vid badstranden. Har länge tänkt att jag borde utnyttja den mycket, mycket mer eftersom det bara tar fem minuter för mig att ta mig dit.
Så istället för att sova så blev det en midnatts-bastu. Men jag är så glad att jag inte gick och la mig, för jag fick en riktigt mysig avslutning på den här dagen. Jag är egentligen så trött just nu att jag knappt kan tänka, men jag kommer somna gott nu efter bad och bastu.
Så här kommer några bilder från inatt!

Det var lite blåsigt ikväll men luften var så varm och härlig så det gjorde ingenting. Solen hade precis gått ner när jag kom ner till vattnet, och himlen var sådär förtrollande vacker igen.

Det var dock ett otroligt tjockt lager med pollen i vattnet vid strandkanten. Har aldrig sett så mycket pollen i hela mitt liv.

Jag kom på att det säkert är supernyttigt att använda pollen som ansiktsmask. Plötsligt kändes det som jag var på spa.
Göra stan
Hej på er!
Idag har jag haft en jätterolig dag med en liten resa till Sundsvall för att gå på Ikea. Jag tog bilen tidigt i morse, med en kaffetermos och bra musik, och körde de ca 20 milen. Haha kan tänka mig att många tycker det är vääääldigt långt att köra för att “bara” gå på Ikea, men det blir så här uppe i norr. Då är avstånden väldigt långa. Men då blir det istället väldigt sällan. Jag minns inte senast jag var på Ikea. Jag har så många gånger velat åka dit men så känns det onödigt att åka så långt och slösa en hel dag och så mycket bensin för att bara köpa något litet.
Men nu behövde jag en hel drös med ramar inför konstutställningen i Sollefteå nu i juli, som för övrigt har vernissage kl 18.00 den 8 juli!! Men ska skriva lite mer om det senare. Så nu hade jag en bra anledning att åka sammanlagt 40 mil för att gå på Ikea!
Det var en så himla mysig dag. Blev klar på Ikea ganska snabbt så resten av dagen strosade jag runt i affärer och bara tog det lugnt och åt en god lunch. Passade på att köpa en klänning till vernissagen och ett par nya sommarskor. Wiiii!
Det är roligt med en sådan här dag någon gång emellanåt. Har blivit lite för sällan egentligen. Jag tycker det är så kul att komma ut ibland och “göra stan” som man säger här.
Så jag är SÅ nöjd med dagen. Ramarna är inhandlade och nu har jag några dagar med intensivt arbete framför mig för att bli klar inför utställningen. Men det ska bara bli jättekul.

Älskar att köra bil långt. Det är någon härlig känsla med det. Ta med sig lite kaffe i bilen. Stanna och ta en paus någonstans. Sjunga med i bra låtar på radion och sedan ha en rolig destination att se fram emot.
















