Dagens outfit

En fantastisk dag med sol och vårkänslor! Energin har äntligen kommit tillbaks. Nu är jag frisk igen!
Och nu har tävligen om armbandet avslutats och jag håller på att läsa igenom alla era fantastiska motiveringar. Oj oj vad ni har gjort det svårt för mig. Det blir näst intill omöjligt att välja ut en vinnare. Ni har skrivit så fint allihopa. Tack för ert engagemang ♥ Meddelar vinnaren av armbandet här på bloggen senare idag.

Dagen hittils har jag ägnat till att både måla och fota. Känns skönt att äntligen komma igång igen efter några lata sjukdagar. Men nu spritter det i kroppen på mig! Så nu ska jag ta igen allt som jag missat från förra veckan.
Hoppas ni har en härlig tisdag. Kram på er! ♥

Dagens outfit! En bra outfit för att skapa mästerverk ;)

Dagens outfit! En bra outfit för att skapa mästerverk 😉

Sanningen om lögnen

Jag kommer visa er en film här som väcker många känslor i mig. När jag såg den första gången så blev jag alldeles tårögd. Den sätter ord på mycket av det jag själv tänker och känner kring vår värld och livet som vi lever idag. Livet som vi tvingas att leva i. Ett ekorrhjul där vi är slavar under pengar och makt. Ett fint slaveri, som gör att vi till och med kan tycka det är ganska bra. Vi blir fria i en bur. Och vi luras att tro att man som människa bara är värd något om man rättar in sig i ledet. I systemet. Allt utanför är fel och mindre värt.

Det finns SÅ mycket att skriva om det här. Men jag känner att jag vill låta filmen tala för sig själv. För det gör den så bra.
Om ni har några minuter över, så titta gärna på den här filmen. Den visar världen idag från ett perspektiv värt att se. Säkert väcker den känslor hos många andra också eftersom vi alla på något sätt lever mitt i det här.

Ett bortglömt behov

Alltid när jag är ute i skogen, så får jag en känsla av att naturen har en mycket starkare verkan på oss människor än vad vi kanske anar. När jag stiger in i en stor skog känns det som jag kan andas på ett annat sätt. Som om jag får mer utrymme. Tankarna tystnar. Kroppen slappnar av. Jag kan nästan känna hur ögonen mår bra av att se på de vackra, perfekta färgkombinationerna som skapas i naturen. Solen som skiner på en vit björkstam och granarnas varma gröna färg som omringas av snön som lagt sig som som ett täcke över grenarna.
Ibland går jag fram till en gran, tar tag i en gren som om jag höll trädets hand i min, och luktar på granbarren. Det doftar så gott.

Jag brukar tänka på vilken vacker förändring som skulle kunna ske i samhället om vi lät alla barnen få vara ute i naturen, som en del av skolgången. Få vara ute i skogen. Känna. Dofta. Varva ner. Låta fantasin och leken komma fram bortom dagisgrindar och skolbänkar. Det skulle vara en lektion lika viktig som matematik och språk. Idag är de få förunnat att leva nära naturen. Idag är det inte en naturlig del av vårt liv längre, utan snarare något vi kanske upplever på ett lov eller en semester. Och jag tycker det märks i vårt samhälle.
Att vi saknar naturen.

Jag önskar att alla människor hade möjlighet att få känna skogens lugn. Om så bara någon gång ibland. Få möjlighet att dofta på en gran, och få uppleva känslan av att allt vibrerar av liv. Varje trädstam, varje löv. Jag tror det skulle få oss att må bra. Jag tror det skulle göra underverk. Vi behöver naturen, också. 

030204

Vinn ett unikt armband!

Eftersom det idag är första dagen på den första vårmånaden vill jag fira det med en give-away här på bloggen! Jag har i flera år velat lotta ut ett egentillverkat smycke eller en tavla. Men det har aldrig blivit av, av en enda anledning. Att jag tycker det verkar så svårt att bara välja ut en vinnare, när jag vill att alla ska få. Haha.

Men nu tänkte jag för första gången göra en give-away med ett smycke designat och tillverkat av mig och min mor Anita! Och det känns jättekul! Smycket som någon bloggläsare snart kommer äga är ett av mina absoluta favoriter i kollektionen. Ett äkta silverarmband med en unik “sten” av smält silver. Armbandet är i storleken S och passar bäst på en armled med omkrets ca 15-16 cm. Vikt : 25 g sterling silver.

Om du vill vara med och tävla om detta armband så lämna en kommentar med en liten motivering till varför du vill vinna detta! Kanske vill du vinna det till dig själv, eller till en vän, eller till din syster eller flickvän? Fritt fram att vara med! Tävlingen pågår fram till tisdag 3/3 klockan 12.00! Glöm inte att skriva in din mailadress (endast synlig för mig) så jag kan kontakta dig om du vunnit. Kommer även meddela den vinnande motiveringen på bloggen!
Varmt lycka till! ♥

030102

Längtan

Första vårmånaden är här! Den kom med solsken, snöflingor och stormvindar. Tänk vad underbart. Vi kommer få uppleva en ny vår. Det känns som jag kommer njuta mer än någonsin av våren i år. Nu har vi bara två månader kvar innan vintern verkligen säger farväl. Jag längtar.

Idag har jag tvingat mig själv att hålla mig vaken och alert, trots att jag fortfarande känner mig sjuk och tung. Jag har druckit tre koppar kaffe. Tvättat och burit in ved. Och suttit i solljuset vid fönstret trots att det kändes som om ljuset skulle fräta sönder mig. Snart är jag frisk och kry igen och jag längtar lika mycket efter det som våren.

Ha en underbar första mars! Gör den till något ni minns. Det ska jag göra ♥

030101

Vampyrdag

Klockan är halv ett på natten och jag har precis kokat lite te och ska lägga mig och läsa en bok. Ett bra och skönt avslut på ännu en dag i dimman. Idag var det nästan värst. Dagsljuset fick mig att få ont i huvudet. Har aldrig sett mina pupiller så små förut. Ljuset gjorde ont i mina ögon. Sådär som om man tänder lyset när man varit i mörker länge. Jag låg under täcket i flera timmar idag och gömde mig för solljuset. Jag kände mig som en vampyr 🙂
Jag undrar om det är något slags långvarigt, lindrigt migränanfall jag fått? Någon som känner igen det? Tre dygn har det varat nu. På kvällarna har det känts lite bättre, precis som det gör nu. Så jag hoppas så himla mycket att jag får vakna upp i morgon och känna mig pigg! Det känns som jag kommer göra det.

Godnatt på er kära ni ♥ Sov gott och dröm sött!

022901

Svart eller vit

Vad fort den här veckan gick! Fortare än vad det brukar tycker jag. Ändå har halva min vecka försvunnit i arbetstid då jag mått jättekonstigt. Har känt mig svag och haft ont i huvudet idag igen. Känns lite bättre nu såhär på kvällskvisten. Kanske för att jag vet att jag har en chokladkaka som jag snart ska öppna! 😀 Jag hoppas verkligen att jag vaknar upp pigg i morgon 🙂  Tack för era söta kommentarer ♥

En rolig grej idag tycker jag är den här artikeln i aftonbladet om en klänning som folk ser i olika färger! Ni har säkert hört talats om det redan. Men jag tycker det är så himla fascinerande! Så intressant hur hjärnan kan uppfatta så olika. Då inser man ju att det säkert finns annat vi inte ser på samma sätt heller.022704
Det är alltså en bild på en klänning som egentligen är blå och svart. När jag såg bilden först så såg jag den som vit och guld, och kunde för allt i världen inte förstå hur någon kunde se den som blå och svart! Senare under dagen så lyckades jag ändra hjärnan till att se den som blå och svart. Och varje gång jag tittar på den nu så skiftar det. Ibland vit och guld, ibland blå och svart. Och varje gång jag ser den i en viss färg så förstår jag inte hur jag kunnat se den som den andra färgen innan haha. Så himla sjukt!!
Vilken färg ser ni den i ? Och kan ni också “skifta” uppfattning och se den på båda sätten?

Jag lästen förklaring nyss till varför vi ser den på så olika sätt.
Dagsljus påverkar hur vi uppfattar färger, men vår hjärna har under årtusendena lärt sig att kompensera så att vi ser föremål i “rätt” färg även trots att ljuset ibland lurar oss.
Men i det här fallet har färgerna hamnat precis i ett mellanläge. Neuroforskaren Jay Neitz vid University of Washington säger till Wired att det här är ett fall där de individuella skillnaderna i hur färgerna uppfattas är extrema.
– Ett av de största jag sett, säger han (som ser vitt och guld på bilden).
Forskarkollegan Bevil Conway vid Wellesley College förklarar:
– Det som händer är att din hjärna försöker sålla bort den förvrängning av färgerna som dagsljuset skapar. Antingen försöker hjärnan kompensera bort det blåa, och då ser du vitt och guld, eller så kompenseras guldfärgen bort och då ser du blått och svart.

KUL! Jag älskar sådant här! 😀

Orkeslös

Alltså fyy vad jag mår konstigt idag. Eller det gjorde jag redan igår kväll. Det känns som jag bara har 10 % av min energi. Känner mig totalt orkeslös. Ont i hövve. Blek och skör. uuuhhh. Jag har sovit en stund på dagen idag för jag orkade verkligen inget annat. Det är så konstigt. Jag är ju inte sjuk liksom. Inte feber och ingen täppt näsa. Märkligt.

Så, nu vet ni varför jag bloggar lite segt. Jag trodde inte jag skulle orka göra något idag, men så har jag ju kör i kväll i Näsåker. Och det är tack vare den som jag faktiskt tvingat mig komma igång lite nu på eftermiddagen. Ska åka alldeles strax. Ville bara säga hej till er! Hoppas ni mår bra! KRAM ♥

Känner mig som en zombie idag. Tänkte att en rosa tröja skulle få mig att känna mig piggare haha.

Känner mig som en zombie idag. Tänkte att en rosa tröja skulle få mig att känna mig piggare haha.