Filmkväll?

Hej på er finisar ♥
Det är söndag kväll och det känns verkligen att en timma försvunnit idag när det gick över till sommartid. Klockan är snart 8 på kvällen och det är fortfarande lite ljus kvar utomhus. Dagen idag gick jättefort. Har spenderat nästan hela helgen i verkstaden och jobbat med smycken. Det blev en himla rolig start med webshopen! Fick så mycket ny energi och pepp efter alla beställningar! Det mesta har sålt slut nu och det är mer än jag någonsin vågade hoppas på. Så nu känns det superkul att skapa mer och fylla på webshopen igen med både nya och gamla designer.

Och Bloggkommentatorerna skrev om min nya webshop och om smyckena! Blev SÅ glad. Wiiiii!

Men nu är helgens jobb över och allt under kontroll, så nu ska jag vara hemma resten av kvällen. Har knappt varit hemma i helgen då jag suttit och jobbat i verkstaden mesta tiden. Bara varit här och sovit på nätterna och försökt hålla värmen under täcket. Så här är riktigt utkylt nu!

Har nyss gjort upp en eld och tänt lite ljus. Ska bli skönt med lite värme. Och det ska bli skönt att bara ta det lugnt i kväll. Ladda batterierna lite innan en ny vecka sätter igång.
Skulle vilja se en bra film i kväll. Någon som har något tips? Jag har Netflix! 😀

Här sitter jag nu och väntar på att värmen ska sprida sig :)

Här sitter jag nu och väntar på att värmen ska sprida sig 🙂 (haha Nanooks blick alltså…det gick tydligen inte att få honom att sluta glo in i kameran när jag skulle ta en bild)

Min lördag

Denna lördag var som en perfekt blandning av vinter och vår. Snön låg vit på marken och på granarna, men solen lyste och vinden var mild. Jag åkte ut en sväng med kameran idag och letade efter så raka och långa träd som möjlig. Fick en fotoidé som jag ville prova, och då behövde jag en sådan där typiskt planterad skog där träden står glest. Blev ganska nöjd faktiskt. Ska visa er resultatet lite senare när jag arbetat med bilderna.

För varje dag som går närmar sig våren och det känns! Det är en stor skillnad att vara ute i skogen en decemberdag och eller en dag som nu i slutet på mars. I december är allt mjukt och fluffigt och tyst. Som att gå in i en ljudisolerad studio med massa kuddar. Och det riktigt känns att allt ligger i vila. Allting sover.

Men nu känns det till och med i luften hur allt liv vaknar till liv. Jag bara älskar den känslan. Det blir mer och mer för varje dag som går och det känns så himla underbart att vi är mitt i det just nu ♥
032802

I en av skogarna och letar efter fina platser.
032803

All snö som lagt sig på träden smälte av solen så det var nästan som om det regnade inne i skogen. Det såg så vackert ut i solljuset.
032806

Sedan fick jag sällskap av de här vackra varelserna.
032805

De var väldigt nyfikna och orädda så jag kunde komma nära inpå.
032807

032804
Filmade lite medan jag var ute så jag klippte ihop en kort liten videoblogg! 🙂

Vinnaren av “Lev nu” armbandet

Nu är en vinnare av “Lev nu” armbandet utsedd! Efter att först ha läst era nära 400 fina kommentarer beslutade jag mig för att blunda och skrolla upp och ner bland kommentarerna några gånger och sedan stanna till och låta slumpen avgöra en vinnare.

Det blev Ninni med kommentaren:
“Men ÅH! Det där armbandet skulle jag ha på mig jämt. Det är nämligen mitt motto.
Så kort, så enkelt, men samtidigt så svårt. Lev NU. ♥
Skulle bära det varje dag.
Så givetvis vill jag vara med i utlottningen. ♥
Kram ♥”

Grattis Ninni!! Jag skickar iväg ett mail till dig nu så jag kan få din adress och skicka armbandet till dig som landar i din brevlåda i början på nästa vecka 😀

Och stort tack till alla ni som var med och tävlade och skrev kommentarer! Jättekul att ni är så många som tycker om armbandet. Det värmer i hjärtat! Jag kommer fortsätta lotta ut smycken lite då och då, så håll utkik! ♥

032710

VeckoRevyn

Idag kom VeckoRevyn i brevlådan! Wiiii! Det är inte bara en himla bra och rolig tidning. I månadens utgåva är det ett reportage om mig med i tidningen. Det känns jättekul! Och är väldigt nöjd med hur reportaget blev. De har fått med lite av allt och det är väldigt bra skrivet. Och fotona är mina egna. Så nu finns den ute i butik om ni skulle vilja läsa det. Mysigt med lite helgläsning 🙂

Veckorevyn

Reportaget i VeckoRevyn!

Jag har nyss varit ute och hämtat in några lass med ved så jag har under helgen. Brukar alltid vilja bunkra upp med sådant inför helgen så jag slipper tänkte på det allt för mycket. Jag har halkat minst 5 gånger medan jag hämtat ved den senaste timmen. Jag har aldrig varit med om så isigt underlag som det är här nu. Dessutom har det kommit en decimeter snö idag så det är omöjligt att se vart alla isfläckar är. Jag höll nästan på att gå ner i split sist jag halkade nu.

Fyllde korgen med näver också så det ska bli lätt att göra upp eld på morgonen.

Fyllde korgen med näver också så det ska bli lätt att göra upp eld på morgonen.

Jättekul att så många kommenterat och är med och tävlar om armbandet “Lev nu”! Precis som sist jag lottade ut ett smycke så är det i princip hopplöst att välja ut en vinnare, och jag önskar att jag kunde ge ett till er allihopa.
Jag kommer att göra som förra gången och lotta. Tävlingen pågår ikväll fram till klockan nio. Så jag kommer meddela vinnaren här på bloggen runt 21.30! Så kika in då om ni är med och tävlar om armbandet!

Ha en underbar fredagkväll! Kram på er ♥

All good things are wild and free

Naturen är min allra största inspirationskälla. Det är från naturen jag hämtar all min energi och alla mina idéer. Utan den vore jag bara halv. Det är för naturen som jag stannat alla år här i Grundtjärn, trots allt slit och allt kämpade med kyla, ved och bekvämligheter. Även i den mörkaste, kallaste decembernatt har jag alltid känt tacksamhet av att vara där jag är.

När jag minst anar det, så bjuder naturen på ett sådant där ögonblick som bara fyller hela min kropp med glädje. Den känslan är obeskrivlig. Att få bo så nära inpå naturen, skogen och årstidernas skiftningar gör att jag ibland får ta del av de där alldeles extra vackra ögonblicken.

Små ögonblick då dimmorna dansar över ängen en ljus natt i juni, eller när jag hittar en plats i skogen som nästan lyser upp av allt det vackra. Ögonblick då jag känner att jag får komma ännu närmare inpå. När jag får se eller känna något som jag bara måste få uttrycka och sända vidare till andra. Det är där jag får inspiration. Och det är de stunderna som ger mig en känsla av att jag är där jag ska vara.  Att allt är bra.

032301032308032701032310032307032312

Lev nu

För ett tag sedan gjorde jag ett armband till mig själv där jag stämplade in orden “Lev nu” på en silverplatta. Jag brukar säga det till mig själv ibland när jag känner att jag tappar fotfästet och lever för mycket i det förflutna eller i framtiden. Ofta säger jag det högt, rakt ut till mig själv. Jag gillar effekten det har på mig. Jag liksom stannar upp och tänker “Ja, det är just nu jag lever. Inte då. Inte sen“. Ibland behöver jag bli påmind om det.

Nu har jag gjort fem till sådana armband. Ett av dom ska jag lotta ut här på bloggen som någon av er kommer vinna! Och de fyra andra har jag lagt ut i webshopen som precis öppnat ögonen för första gången. Precis i skrivande stund faktiskt. Äntligen! Det finns fortfarande en hel del kvar att jobba på men nu är grunden klar, några smycken ligger ute och en hel del fotoprints. Dock endast i små storlekar än så länge ( ca A4 storlek). Så fort jag fixat kuvert och inslag för större bilder kommer jag att lägga upp dem i större storlekar också. Kommer också inom kort att lägga upp tavlor, målningar och digital konst som jag skapat.

Och smycken kommer vi att tillverka och fylla på allt eftersom. Som jag skrivit tidigare så jobbar vi inte med ett färdigt sortiment. Utan vi skapar fritt, och lägger ut det vi har. Ibland blir det bara ett enda smycke av en specifik design, ibland fler. Men det känns mer roligt, skapande och unikt på det viset!

Nu första veckan kan man få 10% rabatt på alla smycken om man skriver in koden : JJ150402
Koden gäller från och med idag till den 2 april! Hurra 🙂

För att vara med och tävla om “Lev nu” armbandet så skriv bara en kommentar här nere om att ni vill vara med! Och glöm inte skriva din mailadress så jag kan kontakta dig om du vunnit. Jag kommer att lotta en vinnare i morgon (fredag 27 mars) klockan 21.00! Lycka till! ♥
levnulevnu2

Guld på burk

Igår efter föredraget fick jag en burk med lokalproducerad, flytande honung. Åh jag blev så glad. Jag älskar honung! Och den såg nästan ut som en burk med flytande guld. Har faktiskt aldrig haft sådan flytande honung hemma förut. Vet inte riktigt vad skillnaden är och hur dom görs olika? När jag smakade på honungen i morse var det absolut den godaste honung jag någonsin smakat på. Så lagom söt och mjuk.

Jag tror honung är nyttigare än vad vid tror. Det forskas kring honungens medicinska egenskaper och det sägs att honung kan fungera som ett komplement till antibiotika. Att den kan förebygga infektioner och ta bort bakterier från bland annat blodförgiftning.  Jag tycker det är så intressant. Jag tror mycket på att vi kan hitta det mesta vi behöver i naturen, i stället för allt som idag framställs på kemisk väg.

Jag brukar äta en tesked honung nästan varje dag, och alltid se till att ha ekologisk och kravmärkt honung.
Men nu blir det nog mer än en tesked per dag när jag har den här guld-honungen från en lokal biodlare! Såååå god!

032601032613

Vardagsspänning

Klockan är snart midnatt och jag har precis kommit in och satt mig till rätta framför dator med en kopp te efter en händelserik dag. Det är -10 grader ute nu så jag har precis hämtat in ett lass med ved så jag kan göra upp en eld i morgonbitti.

Jag har varit på ett ställe som heter Långviksmon i kväll och hållit ett litet föredrag på en företagarträff. Det var roligt och kul och träffa lite lokala företagare. Har aldrig varit där förut så det blev en ny väg att köra idag. Dock blev hemvägen inte som jag tänkt mig! Jag skulle fara dit i god tid idag men precis innan jag skulle fara så blev min blogg nedstängd av mitt webbhotell. Något hade blivit fel och plötsligt så var jag tvungen att gå in och mecka med datastrul. Jag chattade med online-support och förklarade att jag hade bråttom och kunde inte greja med allt själv då jag inte riktigt förstod vad jag skulle göra. De svarade så kyligt och kort och jag fick panik. Jag kunde bara inte åka iväg och ha bloggen nere hela kvällen! Då skulle jag må jättedåligt. Jag bad dem av hela mitt hjärta att hjälpa mig. Efter mycket om och men var den uppe igen och problemet fixat!

Då var jag sent ute och jag ville absolut inte komma för sent till företagarträffen. Bilen behövde tankas men jag hade inte tid att stanna och tanka i Bredbyn. Då hade jag bara ca 12 mil kvar i tanken men jag räknade ut att det bara skulle bli 10 mil fram och tillbaks därifrån så jag borde ha två mil kvar i tanken när jag passerar macken nästa gång.

Ush, den resan hem var jobbig! Det var så lite bensin kvar att den inte ens kunde räkna hur mycket det var. Har aldrig varit SÅ nära soppatorsk. Den hade passerat det där minimum strecket för längesedan och jag körde sakta, sakta i hopp om att jag skulle ta mig till en mack. Och jag lyckades! Vilken känsla. När jag väl kom hem hade jag suttit på spänn så länge att jag fått riktigt ont i huvudet nu. Haha. Rätt åt mig.

Men det är bra. Jag gillar att vara med om dagar som inte bara passerar utan något att minnas.
Nu ska jag sova. I morgon blir en bra dag. Godnatt på er ♥

032510

Stjärnhimlen är vacker i natt! Känns fint att gå och lägga sig “under stjärnorna” 🙂
032512

Och månen är vacker den med!