In action

Idag håller jag på med produktfotografering. Jag tar foton på mina smycken som jag ska lägga upp på webshopen. Jag vet inte varför men jag har aldrig riktigt tyckt om att ta snygga bilder på saker eller produkter osv. Det är helt och hållet inte min typ av fotografering. Men men, det måste göras! Och när jag väl kommit igång så brukar jag ändå tycka det är lite roligt. I alla fall när det går bra och jag slipper fightas med jobbiga skuggor eller fel vitbalans. Men man lär ju sig väldigt mycket om ljus och fotografering på ett annat sätt när man fotar så här. Det blir mer som studiofotografering. Då är det ett helt annat tänk och känsla än när jag är ute i skogen och fotar 😉

032505

Bakom kameran! Det är inte så ofta ni ser det.
032504

Jag har precis gjort om mitt gamla sovrum till arbetsrum. Jag är supernöjd! Men jag har mest hunnit ställt hit en bänk. Ska göra lite finare och trevligare sedan. Kanske sätta upp en hylla ovanför bänken så man får plats med lite grejer.
032506

In action!
032507032508

Så här kan resultatet bli.

Innan dagen börjar

Godmorgon solstrålar ♥
Idag blir det en vacker och solig dag. Jag har precis kokat mitt morgonkaffe och sedan är jag redo för vad dagen har att erbjuda. I kväll ska jag hålla ett föredrag på en företagarträff i Långviksmon. Det ska bli jättekul! Så jag ska ägna lite tid och förberedelser inför det idag. Sedan ska jag även fortsätta fota bilder och skriva texter till webshopen. Om jag har tur och inget går fel kommer jag nog lägga upp den i morgon. Det skulle kännas såååå skönt att äntligen ha den uppe.

Men innan jag tar itu med allt ska jag dricka upp mitt kaffe och gå ut med hunden så han är nöjd.

Hur ser er dag ut idag?

032503

Lite dragspel i köket

Nu är det drygt ett år sedan jag för första gången tog upp morfars dragspel och försökte mig på att spela några toner. Nu spelar jag dragspel nästan varje dag. Det står där i köket, alltid till hands när jag får lust att spela lite. Och jag älskar det! Ofta när jag har mycket att göra eller känner mig lite stressad så tar jag istället upp dragspelet och spelar en trudelutt. Och ibland på natten innan jag går och lägger mig sätter jag mig framför brasan och spelar, och det är så mysigt!

032413

Spelade in en kort liten film när jag försöker mig på att spela La valse d’Amélie! Håller på att lära mig hela låten. Men det går sakta, då jag inte kan några noter utan bara lär mig genom att prova och höra mig fram och memorera. Men det är SÅ kul! Blir alltid glad av att spela dragspel! 🙂

032415

Nanook är den bästa publik man kan ha. Ibland sätter han sig sådär i fåtöljen och tittar på mig hela tiden medan jag spelar. Vet inte om han gör det för att han tycker om musiken eller för att sympati-lyssna 😉

En ny värld har öppnat sig

Efter snart fem år i Grundtjärn utan vettig mobiltäckning har jag nu en ny mobil med nytt mobiloperatör och täckning överallt! Även i mitt sovrum. I mitt arbetsrum. Ja, till och med inne på toa! ÖVERALLT! Jag kan ringa och smsa människor. När jag vill! Jag behöver inte längre springa ut på ängen för att leta efter täckning. Jag behöver inte längre ha 15 missade samtal och 17 olyssnade röstmeddelanden. Äntligen kan jag ta del av nutides moderna teknik fullt ut. Det var banne mig på tiden!

Som jag skrev för ett tag sedan så fick vi en ny mast uppsatt i närheten i höstas. Det var Tele2 som gjorde det. Innan hade vi Telia och det var det enda som fungerade här. Men jag skulle nog inte vilja påstå att det verkligen fungerade. Det var under all kritik.Under alla år jag bott här har jag bloggat och jobbat med internet på 0,4 mbit/sekund och en mobiltäckning som jag var tvungen att leta efter utomhus. Ibland hade jag tur att kunna ringa från fönstret i köket, om jag tryckte upp näsan riktigt hårt om fönsterrutan.

Att vara så beroende av internet och mobiltäckning samtidigt som det fungerat så fruktansvärt dåligt har gjort många saker svårt för mig. Bara att kunna ringa och ta emot samtal har varit ett stort projekt. Men nu i oktober bytte jag mitt internet till Tele2 och har nu 20 mbit/sekund!! OCH nu för några dagar sedan så fick jag äntligen bytt till Comviq som har täckning både hos Telia och Tele2, vilket gör att jag nu i princip kommer att kunna ringa från djupaste skogen. YES!!

Jag är så glad! Jag har inte fattat det än. Igår behövde jag ringa ett samtal till banken och direkt kände jag “åh…nu måste jag ta med mig papper ut på ängen och ringa där”. Men sen kom jag på att jag faktiskt har täckning! Så jag kunde ringa från mitt arbetsrum! Shit, jag kände mig så himla proffsig där jag satt framför datorn och ringde ett samtal. En ny värld har öppnat sig för mig!

Och det känns så skönt. Så tryggt. Bara vetskapen om att jag faktiskt kan ringa vart jag vill när jag vill betyder mycket för mig. Innan Tele2 satte upp sin mast här kändes det alltid jobbigt att veta att jag inte kunde nå omvärlden om jag verkligen behövde det. Många brukade säga då: “MEN ÅHHH, DU KAN VISST RINGA NÖDSAMTAL, DÅ KOPPLAR DEN BARA PÅ ETT NÄT SOM HAR TÄCKNING!!” . Men nej, det fanns inget annat än Telia, så oavsett om jag höll på att dö så skulle jag inte ens kunna ringa en ambulans.
Nu känner jag ett enormt lugn av att veta att det alltid kommer fungera. Jag behöver inte tänka på vart jag lägger telefonen på natten eller känna en oro att det skulle ta alldeles för lång tid att leta täckning om en nödsituation skulle uppstå. Att kunna nå omvärlden via mobil är en trygghet idag som vi kanske tar för givet. Men nu när jag levt utan det så länge så uppskattar jag det och kan verkligen redan känna hur mycket lättare och effektivare mitt liv blivit.

Jag har en plupp täckning i mitt sovrum. Wiiiiii!

Jag har en plupp täckning i mitt sovrum. Wiiiiii!

Det komiska mitt i allt är att sedan jag fick bra täckning för några dagar sedan, så har inte en enda människa ringt mig förutom min mamma, och min granne Rozi som ringde idag när Nanook hade rymt och berättade att han var hos dom och kissade på komposten. Men ingen annan.
Innan har jag haft missade samtal och röstmeddelanden nästan varje dag. Men bara för att det äntligen funkar nu så har väl redan hela världen gett upp i att kontakta mig haha.

Dagens inspiratör

Ibland kan jag få en idé eller finna inspiration i de mest udda sakerna. Som att se en kommande målning i färgskiftningarna inuti ett vedträd. Eller se ett mönster av bubblorna i isen på sjön som en galax i rymden och använda det som ett lager i ett foto. Små saker där jag ser stora mästervärk.

Men det här lövet gav mig så jäkla mycket inspiration idag. Ni vet efter en lång vinter, med stormar, snö och iskalla nätter. Naturen sover tungt. Alla löven har fallit från björkarna för längesedan. Men plötsligt ser jag ett litet löv, helt ensam kvar på en stor björk. Hur är det möjligt att ett enda löv blev kvar, av alla tusen löv som fanns på trädet?
Den har kämpat sig igenom alla vinterns dagar och nätter. Allt för att få vara kvar och njuta av utsikten, vinden och stjärnorna istället för att hamna på marken och begravas under snön.

Så grymt! Det här lövet säger ju allt. Inget är omöjligt. Allt handlar om vilken inställning man har. Himla coolt löv alltså.
032315

Loppisfynd

0323010

När jag var i Finland nu så tog Mikaela med mig in på en stor loppis. Jag tycker det är jätteroligt att kika runt på loppisar men jag gör det väldigt sällan. Kanske bara någon gång om året när det bara råkar hända. Inne på loppisen i Jakobstad hittade jag den här jättefina tröjan för en hundralapp! Jag blev helt förälskad direkt. Den är stickad för hand, det känner man på mjukheten sa Mikaela som är en riktig stick-fantast. Har länge velat haft en sådan här tröja som har dessa mönster. Jag vet inte vad det kallas, men jag anar att det är en typisk norsk tröja av något slag? Jag har så dålig koll. Men har ju kikat på sådana här tröjor på affärer där de kostar minst tusen kronor. Så ÅH jag vart superduperglad!
032311

Tjocka, varma tröjor är det bästa jag vet numera, eftersom jag går i sådana plagg hemma större delen av vinterhalvåret. De flesta av mina tjocktröjor nu är så använda och utnötta att jag inte direkt känner mig fin i dom längre. De är mer bara praktiska att ha. Därför är de så roligt att ha vackra tjocktröjor också, som är varma och goa, och som jag kan ha till vardags och ändå känna mig fint klädd i. Detta blir absolut en sådan tröja.
032313

Jag köpte även en handgjord, broderad duk på loppisen för bara några kronor den också. Såååå vacker! Jag älskar sådana här lite gammeldags dukar med spets och vackra broderier. Det passar bra i mitt kök och dessutom känns det så fint att ha en duk som någon människa suttit och jobbat med länge. Jag kan inte låta bli att undra vem som gjort denna. Antagligen en finsk äldre kvinna, med ett långt liv och en spännande historia bakom sig. Jag önskar jag fick säga till henne att duken hon gjort är bland de vackraste jag sett och att den kommer sprida mycket glädje i mitt kök 🙂
032314Jag tycker det är jättesvårt att hitta “vanliga” dukar nu för tiden. Det finns mest bara löpare, sådana där avlånga dukar. Jag tycker om dukar som de var förr i tiden. Som en stor fyrkant som man kan lägga över bordet såhär som på bilden. Men i vanliga affärer hittar jag nästan aldrig vackra dukar. Tur att det finns loppisar!

031315

I köket just nu.

Tillbakablick

Den senaste veckan har jag gått tillbaks i tiden väldigt mycket i tankarna, inför föreläsningarna. För att ta fram sådant som hände då, för flera år sedan, precis i början på mitt nya liv i Grundtjärn. Mycket känslor och minnen har kommit tillbaks från den tiden som jag nästan hade glömt bort. Trots att åren har gått så fort så känns det som evigheter sedan jag sov där på golvet framför kaminen min allra första vinter.

032209

Den här bilden är tagen då, när jag var 21 år och upplevde min allra första vinter i Grundtjärn. Den kallaste vintern jag någonsin varit med om, med -38 grader i nästan två veckor. När jag tittar på bilden nu så undrar jag vad jag tänkte då. Då visste jag ingenting om vad skulle ske. Jag hade inga planer. Ingen aning om vad som väntade. Ingen aning om att jag skulle sitta här fyra år senare och titta på bilden och skriva dessa ord i min blogg, fortfarande boendes i Grundtjärn. Jag visste inte någonting och förväntade mig ingenting. Det enda jag visste var att jag ville vara där. Just där.

032211032210

Nanook var en liten valp och tänk om vi visste då vilka underbara år vi skulle få framför oss. Och som vi fortfarande har framför oss. Åh...livet är bra märkligt.

Nanook var en liten valp och tänk om vi visste då vilka underbara år vi skulle få framför oss. Och som vi fortfarande har framför oss. Åh…livet är bra märkligt.

 

På föreläsningen i lördagsvar där några som lyssnade och själva hade egen blogg. Har hittat några jättefina blogginlägg om föreläsningen som ni gärna får kika in på om ni vill läsa om den från någon annans perspektiv, vilket ju nästan är ännu mer intressant. Länkar till några av blogginläggen som jag hittat här :

Fina Christina, Lundagård, Villniles, Husmor Anna, yoga♥löpning, Aliciallyn, Galleri GRO