Vakendrömmar

Jag har ett väldigt bra varningstecken när jag blir för stressad. Ibland är det ju inte helt lätt att faktiskt förstå när det börjar bli för mycket. Man bara följer med liksom. Men som tur är så märker jag det i min sömn. När jag har för mycket bollar i luften och när jag blir stressad över något så blir jag helt knäpp i sömnen. Min sömn förstörs helt och hållet.

I natt t.ex så har jag ägnat säkert två timmar åt att “sitta i en intervju”. Jag vaknade och trodde att jag hade ett filmteam framför sängen. Jag fick panik över att jag hade så lite kläder på mig så jag gick upp till garderoben och satte på mig ett par byxor haha.
Sedan gick jag och la mig igen och hade vakendrömmar av och till där jag trodde att jag filmades och intervjuades.
De skulle filma mina ögon i närbild och jag försökte förklara att jag var så trött att jag inte orkade hålla mina ögon öppna så länge.

Jag har aldrig riktigt förstått vad det är för slags tillstånd jag hamnar i när jag blir sådär på nätterna. Jag är inte i sömnen eftersom jag minns allt och tänker klart. I natt så tittade jag mig ändå omkring och tänkte “Hmm…är dom verkligen här nu? Ser jag några människor? Eller sover jag?” Så jag tänker ju klart och försöker hålla mig klar i huvudet. Men ändå så är det som om jag befinner mig i en drömvärld som blir starkare än verkligheten.

061301
Det här var jättejobbigt för mig under perioder då jag hade ett “vanligt” jobb då jag kände mycket press och krav. När jag jobbade på personalrestaurangen på Liseberg så ägnade jag hela mina nätter åt att ta upp beställningar från kunder och förtvivlat leta efter tallrikarna och hamburgarna. Jag “såg” hur kön bara blev längre och längre och jag trodde jag brände maten.
När jag jobbade på ett äldreboende så vaknade jag på natten och började bädda sängar och byta lakan, ta ut soporna och städa och göra fint i rummet.  Och ibland så vaknade jag av att jag trodde att det låg en gammal, gammal döende människa i min säng. Och jag blev rädd men låg kvar och grät, och trodde att jag inte fick gå ur sängen. Helt sjukt.

De gånger jag varit anställd på något ställe där det varit enormt mycket stress så har jag inte kunnat sova på nätterna. Vilken ju tillslut gör att jag nästan brister inombords. Och så fick jag jobbiga känslor som att jag presterar dåligt på mitt jobb och klandrade mig själv för att jag var klen som inte klarade av stressen. Idag så är ju det viktigaste på CV:n typ “Stresstålig, älskar att ha många bollar i luften“. Men det är verkligen inte något som passar alla. Man behöver inte vara stresstålig. Men idag får det en nästan att tro att det är ett naturlig tillstånd…att stressa och klara av det bra. Nej fy, jag får panik när jag tänker tillbaks på det åren.

Men det finns ju något positivt med det också. Eftersom jag totalt kraschade i de tidigare jobb jag hade som anställd så gav det mig mer “jävlar anamma” att faktiskt jobba med det jag mår bra av. Göra det som jag känner passion för. Göra det jag älskar till mig jobb. För då tål jag stressen på ett helt annat sätt. När jag gör det jag älskar att göra kan jag ägna hela min vakna tid till det.
Men jag kommer ju ändå inte helt bort från vakendrömmarna. De kommer lite då och då. Ibland om jag lärt känna någon ny människa under en intensiv period eller när jag tänker mycket på något. Eller som nu, när det blivit väldigt mycket och jag känt mig stressad under en tid. Men nu är det ju hanterbart.

Jag tror aldrig riktigt jag pratat med någon som har precis samma typ av “vakendrömmar”. Finns det någon här som känner igen sig, eller har något liknande? Hade varit så himla intressant att få höra lite om era erfarenheter.

Nu ska jag åka och hämta upp dokumentärfilmaren Mitra i Övik! Vi hörs senare ♥

Gyllene ögonblick

Som om någon stängt av en motor upphörde plötsligt vindarna och blåsten som nästan oavbrutet susat omkring sedan början av maj. Det blev vindstilla i kväll. Jag tog på mig mina stövlar och gick utanför dörren och bara stod ute på gräsmattan en lång stund. Vad tyst det blev utan blåsten. Det var så längesedan sist, som jag hörde den. Tystnaden.

Och lukterna. Gräset. Den växande ängen och de skira björkarna. Allting blev plötsligt så levande. Och häggen. Den älskade häggen som precis blommat. Jag kände doften från den i hela trädgården. När vinden stillnat så hörs naturens sång mycket starkare. Vad jag saknat det.

Jag gick in och hämtade kameran och när jag kom ut igen föll de första regndropparna från det mörka molnet som närmade sig. Men det gjorde ingenting. Jag hann få några minuter där ute innan regnet öste ner. Bara den där underbara stunden fri från stormarnas dån gjorde så mycket. En kort stund. Jag, häggen och kameran. Det var allt jag behövde i kväll ♥

061201061202061206061204061203061205

En salig blandning

Nu är det fredag och efter två intensiva och roliga dagar med inspelning är jag nu själv igen. Men i morgon kommer Mitra hit för att filma, så idag är egentligen min enda lediga dag den här veckan. Det är skönt att jag fått den här dagen så jag kommer ikapp med lite annat. Jag var så himla trött igår igen, men dagen igår avslutades på bästa tänkbara sätt. En konsert med kören som jag sjunger med i Näsåker. Det var jättekul! Lite nervöst såklart, men det var så go och härlig stämning. Jag kommer sakna kören nu, både att sjunga och träffa de andra härliga körmedlemmarna. Jag har alltid sett fram emot den på torsdagar, men som tur är börjar den igen till hösten!
060903
Det har varit en väldigt rolig tid senaste dagarna som ni säkert märkt. Det är som att allt händer samtidigt nu. Massor av positiva händelser. Jag hinner knappt med, men jag vill verkligen ta tillvara på varje stund och hänga med i det här flowet så gott det går.  Om allt går som det ska så väntar även fantastiska saker framöver. En rolig och händelserik sommar.

060904

Den här dagen fri från filmkameror ska jag försöka utnyttja så gott jag kan. Jag har gjort en liten lista med saker jag behöver hinna med. Bland annat ska jag SVARA PÅ MAIL! Jag är så hemskt ledsen för alla jättefina mail jag får som jag inte hunnit svara på, vissa har blivit kvar i flera veckor utan svar. Jag mår sjukt dåligt över det. Det bästa som finns är att få mail från läsare, och vissa mail går bara rakt in i hjärtat. Blir rörd och tårögd. Det känns så fint när folk tar sig tid att skriva och berätta och öppna upp sig för mig. Därför känns det så viktigt för mig att faktiskt svara och visa hur mycket det betyder för mig. Men sista tiden har varit extrem, och varje dag har jag tänkt “I morgon ska jag svara på mail”, men så har alltid något hänt som gjort att jag inte fått tid.

Så det ska jag prioritera idag. Och i kväll ska jag klippa gräsmattan, för den har växt ganska mycket igen. Men först, så ska jag göra i ordning lite beställningar på foto-prints som ska skickas iväg.
061201

Så nu ska jag dricka upp kaffet och sätta fart med dagen. Hoppas ni har en fantastisk fredag allihopa ♥ Kram på er!

Bilder från inspelningen

Det var en lång men rolig dag igår med inspelning. Tog några bilder så ni skulle få följa med lite och se vad vi gjort.
Nu kommer de strax hit igen för att filma en dag till. Det känns mycket bättre nu när jag sovit i natt, till skillnad från de tidigare två nätterna. Nu är pigg och redo för en ny dag!

Det var några som frågade när den här dokumentärserien kommer visas, och jag vet inte exakt. Men vad jag hört kan det bli någon gång till hösten. Jag lovar självklart att hojta till om det på bloggen så fort jag vet när det blir! : )

Hoppas ni får en underbar torsdag allihopa ♥

061103Här har vi Peter som är inslagsproducent och filmaren Kalle! Supertrevliga!
061101Här satt jag och intervjuades en lång stund igår. Min mage kurrade så högt att det förstörde ljudinspelningen några gånger hahaha. PINSAMT?! Så himla typiskt mig att min mage börjar kurra högt som en råmande ko i en sådan situation när man absolut inte vill det.
061102När intervjun var klar åkte vi istället ut i skogen. Härligt!
061104Det blev en fin kväll igår. Då var vi ute och filmade jättefina scener i kvällssolen. Ser verkligen fram emot att se dom sen!

Reportage i Tidningen Vi

I går släpptes Tidningen Vi med ett stort reportage om mig. Det känns väldigt ärofyllt att få ett reportage i den tidningen. Dessutom är reportaget på hela 11 (!!!) sidor! Men mest av allt…texten som skrivits är utan tvekan den vackraste text som någonsin skrivits i reportage som handlat om mig och mitt liv. Han heter Stefan Sjödin som skrivit den.
När han skickade utkastet till mig för att jag skulle få läsa så satt jag och grät och skrattade på samma gång. Han har verkligen fångat något unikt. Så nära. Så bra.
Jag har ingen aning om hur han burit sig åt för att kunna skriva en sådan bra text som verkligen fått med lite av allt, som är formulerat på ett sådant unikt sätt. Att läsa texten känns som att läsa en lång dikt. Det bara flyter. Och han har lyckats nå så djupt på något vis, och lyft fram sådant som jag själv glömt bort.

Jag är enormt tacksam för denna texten som han skrivit. Det känns väldigt fint och stort.
Om ni är intresserade av att läsa det här 11 sidor långa reportaget så rekommenderar jag verkligen att köpa tidningen. Den finns överallt där tidningar kan köpas. Just det här numret handlar enbart om naturen, så det finns fler helt underbara reportage som har anknytning till naturen.

Det här blir en tidning att spara ♥

061010061011Är jätteglad att de använt mina egna bilder till texten. Älskar layouten de gjort.
061012061013061014Känns fint att bli jämförd med Thoreau också! 😀
061015Vissa meningar han skriver gör nästan ont i mig för det är så bra. Så vackert. Som poesi nästan.

Påsar, kaffe och SVT

Wow, tack för era jättefina kommentarer. Jag blir rörd ♥ Ska svara er så fort jag hinner!
Jag sitter här nu framför datorn med världens största påsar under ögonen och kaffekoppen inom räckhåll. Haha jag är så himla trött. Men om en kvart kommer två personer från SVT hit för att filma mig i två dagar inför en liten mini-dokumentärserie.
Alltså, vilken fruktansvärd timing att vara såhär trött när man ska ha en kamera i facet i två dagar?!

Men det har sin förklaring. Igår natt la jag mig vid halv två på natten och gick upp två timmar senare för att fota. Och inatt så höll jag på att städa här som en galning. Jag skrev ju tidigare i veckan att jag höll på att göra ordning mitt arbetsrum här på nedervåningen. Det har sett ut som ett kaos här hemma i några dagar och jag har grejat så mycket jag hunnit men ändå lämnat kvar det mesta till sista sekund. Innan jag blev klar inatt så var klockan fyra på morgonen, och i morse ställde jag klockan på 06.00 så jag skulle hinna gå ut med Nanook, elda, plocka undan det sista och blogga innan SVT kommer.

Det är himla tur att det finns kaffe! 😀 Det är väldigt bra bränsle att gå på när energiförrådet tagit slut. Men jag är mentalt förberedd för en väldigt intensiv vecka, så det är bara att köra på!
SVT är här och filmar onsdag och torsdag. På lördag-måndag kommer dokumentärfilmaren Mitra Sohrabian hit som har varit här två gånger tidigare och håller på att filma en längre dokumentär om mig. Och på söndag kommer härliga Linda Hörnfeldt hit, som driver bloggen lalinda.se för att spela in en podden “Bloggbusiness” med mig för Betterbloggers som hon är grundare för. Det är Svergies största och första yrkesnätverk för bloggare. Det ska bli så jädra kul, hon verkar helt underbar och dessutom älskar jag att lyssna på de tidigare poddarna med fantastiska bloggerskor som t.ex Underbaraclara, Sandra Beijer, Sara Rönne och massor av andra! Otroligt inspirerande.

Så jajamen, det blir en intressant, intensiv men väldigt rolig vecka! Nu ska jag dricka upp kaffet och göra mig redo!
Ha en underbar onsdag allihopa, så hörs vi senare ♥

I skrivande stund.

I skrivande stund.

Skål på er!

Skål på er!

Jag vann!

060916
Åhhh, jag kan inte i ord beskriva hur otroligt lycklig, glad och rörd jag är nu! Jag blev ju nominerad till Simply Hike Blogger Awards i kategorin “Outdoor photography”, och tack vare er mina underbara läsare så har jag nu vunnit och fått ta hem den fina titeln!!!

WINNER--Jonna-Jinton

När jag fick reda på det kom det några glädjetårar. Det kändes så himla underbart. Efter allt hårt jobb så kommer en sådan otroligt fin utmärkelse. Det känns som jag skulle kunna springa ett varv runt jorden av glädje för detta. Men mest av allt så är det här tack vare ER! Tack, tack, TACK från djupet av mitt hjärta för att ni röstade på mig. Det här betyder så otroligt mycket för mig! Vilken enorm dos av pepp och inspiration jag känner nu!
jonnajintonGo with the flow ♥

Vaknar med skogen

Ingenstans upplever jag sådan magi som en tidig, tidig morgon i skogen när de första ljusstrålarna tränger igenom de tunga granarna. Där inne skapas en egen liten värld. Väl isolerad från allt annat med den mjuka mossan och blåbärsriset som täcker marken. Dit morgonbrisen inte når och där fåglarnas kvitter ekar till det dova ljudet av rötterna som bryts under mossan när jag smyger fram genom skogen. De hundraåriga granarna är lika förundrade över min närvaro som jag av deras.

Det spelar ingen roll hur trött jag än är när jag ställer klockan på 03.30 och hasar mig ut genom dörren med kameraväskan kring axeln. För jag vet att när jag väl kommit ut i skogen så finns det inget annanstans jag hellre vill vara. Att börja min morgon här kommer göra resten av dagen lika underbar.

060908060907060902060911060905060901060910060906