Helgrenovering

Åhh TACK vad otroligt glad jag blir för era kommentarer på förra inlägget och för att ni röstat på mig! Ni anar inte hur glad jag blir ♥ Röstningen kommer vara öppen fram till 31 maj så det är ett tag kvar innan vi får se vad resultatet blir. Jag kommer säkert hinna tjata om det både en och två gånger till innan dess. Men är otroligt tacksam för er hjälp!

I början av helgen har jag jobbat som en tok med att storstäda verkstaden. Gick igenom allt. Varenda papper, varenda låda. Slängt flera sopsäckar med gammalt skit som inte behövs. Nu är det kliniskt ren. Längtar nu tills jag ska sätta mig och jobba där igen. Känns lite som att vända blad och börja på något nytt. Underbart!

Resten av helgen har jag grejat som en tok inne i min klädkammare. Det är ett litet rum som alltid har varit stökigt på grund av dåligt förvaringsutrymme. Kläder och annat har bara legat som en hög på golvet. Länge har jag drömt om att göra fint där inne. Och nu fick jag ett riktigt ryck och bara bestämde mig för att göra det. Det kändes som jag aldrig skulle få ordning på något om jag inte får ordning på klädkammaren.
Så jag bestämde mig för att jag skulle fixa världens finaste walk-in-closet. Med 0 kr i budget och väldigt ont om tid tycker jag hittills att det gått väldigt bra. Så det har jag jobbat med nu till sena nätterna.

Är fortfarande inte helt klar än men så fort jag är det ska jag visa er resultatet! Ska upp och jobba lite nu innan jag lägger mig. I morgon blir det till att packa och göra mig redo för ännu en liten resa mot nya äventyr. Men mer om det i morgon.

Hoppas ni haft en underbar helg ♥ Och tack igen för ert stöd med röstningen. Ni gör mig såååååååå glad.

050301

Den här bilden tog jag igår precis när jag börjat med klädkammaren. Nu är det ingen klädkammare längre. Nu är det en walk-in-closet a la Jonna. Åh, vad jag ser fram emot att visa er hur det blir! 😀

Nominerad till Simply Hike Blog Awards

Min blogg har blivit nominerad till bästa “Outdoor Photography” i Simply Hike Blog Awards. Det känns himla, himla kul att få bli uppmärksammad för mina naturfoton. Blev nästan lite rörd faktiskt. Det känns som det kom helt rätt i tid när jag behövde få en liten kick i baken och lite ny inspiration. Det här gjorde mig så glad.

Nu hoppas jag ju självklart också på att få vinna denna titel, och för det krävs det röster. Så därför vänder jag mig nu till er kära läsare, och hoppas att ni skulle vilja rösta på mig? 🙂 Det tar bara några sekunder. Ni går in på länken HÄR och går in på kategorin “Outdoor Photography” och där hittar ni mig. Finns fler andra jättebra bloggar som blivit nominerade, och många andra kategorier med inspirerande bloggar, så kika gärna in på dom också om ni har lust.

Är jätteglad för varje röst jag kan få! Jag hoppas, hoppas få vinna! Kram på er ♥

simplyhike

Paus

Jag kom på att jag inte önskade er en trevlig valborg igår. Så jag får göra det nu i efterhand. Det var faktiskt den första valborg på flera år som jag var ledig. Annars har jag alltid varit med på en konstutställning 1 maj med mina smycken och tavlor så Valborgsmässoafton för mig har bara inneburit väldigt mycket jobb in i sista sekund. Men i år hoppade jag över det. Det var skönt att bara få kunna fira in våren i lugn och ro, trots att regnet öste ner hela dagen och kvällen.

Men det var desto finare i kväll. Jag håller just nu på att storstäda i verkstaden/smedjan men när jag såg solnedgången utanför fönstret var jag bara tvungen att ta en paus och springa ner till sjön. Det var så otroligt fint. Jag älskar dessa underbara vårkvällar! Nu har jag laddat upp med lite ny energi för att fortsätta fredagkvällen med städning.

Önskar er en härlig helg! Kramar ♥
050103050105

En av mina favoritplatser. Tar bara en minut för mig att gå/springa ner hit.
050104050106

Sova skönt

I natt har jag sovit på den skönaste madrass jag någonsin sovit på. Kanske också därför jag försov mig 2 (!!!!) timmar i morse haha. Jag har precis skaffat en ny säng/madrass, vilket är ganska ironiskt då jag alldeles nyligen ju fick hjälp av mina vänner att flytta min säng upp på övervåningen genom fönstren. Då sa vi lite skämtsamt att jag aldrig får flytta på den igen.

Men det är det värt! För jag är en av de första i Sverige som får sova på en Dreamzebra madrass nu. Jag har aldrig direkt reflekterat över vilken madrass jag har. Först nu inser jag att det faktiskt är en enorm skillnad att sova på en vanlig basic madrass och en riktigt “fin” madrass. Nu har jag bara sovit på den här en enda natt så jag har egentligen inte så mycket att gå på men mitt första intryck är väldigt bra. Jag tycker den är riktigt skön och alldeles perfekt mjukt och formar sig lite efter kroppen. Jag är ganska säker på att jag kommer älska den här madrassen. Men jag får skriva mer om en vecka och berätta hur jag sovit!

Har gjort en liten film när jag öppnade paketet med madrassen och några klipp från min första natt på den 😀

Om det är någon som funderar på en ny madrass så har jag har ett samarbete ihop med Dreamzebra och har en kampanjkod värde 460 kr om ni använder koden “JONNADREAM” vid köp av en madrass. Den gäller fram till 12 maj 2015. Den finns i flera olika storlekar. Jag har en 160 madrass nu vilket är större än jag någonsin haft. Nu kan jag verkligen bre ut mig 🙂 Ska fixa en sängram till den senare så den inte ligger på golvet, även om det faktiskt funkar det också.

Det här är ett samarbete mellan mig och Dreamzebra.com

Björksav

Senaste två dygnen har jag varit näst intill besatt av en sak. Något som fått mig att springa från träd till träd. Något som fått mig att nästan bli hypnotiserad av att titta på droppar som faller ner i en plastbunke. Något som fått mig att stanna ute till midnatt och fortfarande inte vilja gå in trots att det är så mörkt ute att jag inte längre ser vad jag gör.

Björksav. 

Jag tappar björksav. Har aldrig provat det innan men i förrgår kväll så kom jag på att det är rätt tid att göra det nu. Jag hämtade ett rep, en sax, en såg, lite folie och några plastbunkar. Sedan spenderade jag hela kvällen med att leta bra björkträd och sätta upp flaskor över natten. Jag blev helt lyrisk när jag såg att det började droppa direkt när jag sågat av en liten gren. Jag drack björksav direkt ifrån grenen innan jag satte upp flaskan. Det var så gott.

042912

Man kan tappa björksav på olika sätt. Det mest effektiva sättet är att borra ett hål i björken och sätta in en liten slang. Men det kan göra att trädet riskerar att dö om man inte täpper igen hålet på rätt sätt, så jag sågar av en gren en bit från marken istället. Det funkar alldeles utmärkt. Det enda svåra är att få saven att droppa och inte rinna längs stammen. Då kom jag på att man kunde sätta en liten foliebit och vika den på ett sätt så saven rinner längs den och sedan droppar ner. Det är lite klurigt. Ibland har jag spenderat en halvtimma vid varje träd för att få saven att droppa rätt.
042907

Här ser ni hur jag har satt foliebiten. Jag har bara format den efter grenen så saven följer den istället för stammen. Jag har ingen aning om det finns lättare sätt att göra det på. Kanske någon har några tips? Det här är helt ihopsnickrat av mig 🙂
042901

Sedan blev jag förtrollad av att följa dropparna. Jag skulle med lätthet kunna spendera en hel dag med att se hur en flaska fylls, droppe efter droppe. Det såg så vackert ut. Som små kristaller. Det blev nästan som någon slags meditation att sitta där med ansiktet några centimeter från dropparna och bara betrakta. Beundra.
Jag tänkte tankar som om björksaven skulle kunna vara trädets blod. Dropparna kom som i en puls. Men det kändes bättre att tänka att saven är björkens glädjetårar.
042904

En liten droppe björksav på väg ner. Vem kan inte bli trollbunden av detta?

042905042909

Gårdagens skörd. Och mer är på gång.
042910

Det känns helt fantastiskt att få dricka något som kommer helt och hållet från björkträdet. Och det är så gott! Smakar som sött vatten med en svag smak av björk. Och det sägs vara väldigt nyttigt också.
042906

För övrigt så älskar jag björkträd. De är så otroligt vackra. Både i färg och form. Dessutom är det björken som håller mig varm om vintrarna. Så jag har någon slags speciell kärlek till just björkar.
042911

Härligt att avsluta dagen med ett glas björksav 🙂

Jag filmade lite igår, så att ni skulle få lite av känslan som jag själv kände när jag tappade björksaven. Titta gärna i HD med bra ljud.

Vårmorgon

Åhhhhhh…första tecknet på att det är vår : Morgonkaffe ute på trappan.
Alltså…den här morgonen var precis vad jag behövde nu. Jag gick ut med Nanook innan frukost och allt var helt tyst. Inte en endaste liten vindpust. Så stilla och lugnt som det bara är tidigt på morgonen innan allt vaknar.

Nu har jag suttit ute på trappen och druckit morgonkaffe i solen till ljudet av fågelkvitter. Det kändes sådär underbart så jag nästan bara ville gråta. Det gör nästan ont i mig, om ni förstår? Den här känslan har inte känts på många, många månader och nu plötsligt får jag uppleva det igen och det känns som jag upplever vårmorgonen för första gången i mitt liv.

Åh. Är jag lite känslig just nu? Haha. Det måste vara vårkänslorna som gör mig såhär. Allt känns extra mycket på något vis.

I alla fall, ha en underbar tisdag allihopa ♥

042803 042806

En konstig vecka

Sista veckan har varit väldigt konstig. Både praktiskt och känslomässigt. Det känns inte riktigt som jag varit helt närvarande i något. Mest uppe i det blå. Fastnat i negativa tankemönster och känt mig bara allmänt nere. All tid har gått till sådant jag inte vill göra och så har jag känt enormt press på att tiden går och jag inte ens hinner med att blogga eller elda i huset så jag får värme. Men nu är veckan gjord och det är dags att resa på sig igen. Denna helgen är min lillebror och hans tjej här och lättar upp stämningen lite så det känns skönt att bara ha lite kul och umgås med dom. Jag tror jag behövde det nu efter en väldigt intensiv och krävande månad.

Nu tar vi nya tag efter helgen! ♥ Hoppas ni mår bra allihopa. Kram på er! ♥

042502

Get up, stand up! 🙂