Det är mycket nu

Hej på er!
Om jag kände mig slut igår så är det inget emot vad jag känner mig idag. Hujedamej vilken vecka detta varit. Det har verkligen varit slitsamt. Idag har jag och min mamma flyttstädat i den gamla skolan där jag bodde mitt första år här i Grundtjärn innan jag flyttade till denna stugan som jag bor i nu. Jag han aldrig riktigt städa ur skolan ordentligt när jag hastigt flyttade i september, så det fick bli av nu istället. Hela 10 timmar har spenderats städandes i skolan idag. Men nu är det rent och fräscht och allt är på sin plats. Det känns helt underbart.

I morgon blir det en tung dag också, fast på ett helt annat sätt. Det är urnsättning för min älskade och saknade mormor i morgon på kyrkogården i Sollefteå. Det känns både bra och jobbigt. Lite som en andra begravning. Har gått runt och smågråtit hela dagen för all sorg har kommit upp igen. Fast på ett sätt kanske det är bra, att få låta sorgen komma fram. Ibland vaknar jag fortfarande på nätterna och är alldeles chockad att mormor är död. Det känns overkligt att hon inte är här längre.
Drömmer om henne ofta, och i alla drömmar är hon så glad och pigg. Och varje gång jag frågar henne i drömmen vart hon är någonstans nu, så skrattar hon.

I förrgår natt var jag med om något jättefint. Jag sov och drömde om henne. Hon stod i en dörröppning och tittade ner och log. Sedan vaknade jag av att jag kände hur någon strök mig på pannan. Det kändes så kärleksfullt. Låter säkert väldigt märkligt och ni behöver inte tro på det. Men för mig är det alldeles verkligt, och jag vet att det var mormor 🙂

Nu ska jag gå och lägga mig. Är så trött så jag snart somnar här vid köksbordet.
Sov gott allihopa! Vi hörs mer i morgon.

Kramar <3

Den gamla skolan som jag bodde i mitt första år i Grundtjärn. Bilden är tagen för nästan ett år sedan.Ett helt underbart vackert hus med själ. Väldigt kallt att bo i under vintern dock 😉 Trivs bättre i stugan jag bor i nu, även om det var en riktig upplevelse att få bo i den gamla skolan.

Jag, mormor och morfar i deras kök för ca 5 månader sedan. Åh, jag saknar mormor så enormt mycket. Det var så mysigt att bara sitta och prata med henne sådär. Hon var så klok och ungdomlig.

En vårdag för fyra år sedan

Precis nu fast för fyra år sedan. Det var bara någon månad innan jag skulle ta studenten. Solen sken och det var en alldeles fantastisk vårdag. Jag skolkade från historia-lektionen och gick till affären och köpte en påse med bullar. Sedan begav jag mig iväg till klipporna vid havet, med utsikt över Tjörnbron. En dag jag alltid kommer minnas 🙂

Många år på fötterna

Idag när jag var uppe på vinden i den gamla skolan för att leta efter min spegel så hittade jag de här supergamla skorna! Självklart var jag tvungen att slänga av mig stövlarna för att prova dem, och med en tjockstrumpa passade de perfekt. Sen dess har jag gått runt med dem här hemma bara för att det känns så häftigt att veta att någon gått med dem för länge, länge sedan. Om man vänder på dem så kan man se hur sulan är ihopspikad med skon. De är ganska hårda och känns lite lustiga att gå i. Men jag älskar att titta ner på skorna och verkligen se att de kommer från en annan tid. Kan inte låta bli att undra vem som vandrat på jorden med de här skorna innan mig 🙂

När jag var tolv år

Efter att jag hade lagt upp några texter från min dagbok som jag skrev när jag var 12 år “En tolvårings dagbok” så fick jag frågan om jag inte kunde ladda upp några bilder på mig från den tiden. Här om kvällen var jag uppe på vinden och rotade i lite kartonger för att leta efter en bok, och då kom jag över några bilder från just när jag var 12 år, och tänkte direkt att jag skulle ta med mig dom ner och fota och sedan visa er 🙂

So here we go! Här har vi den tolvåriga Jonna, som kan styra vindarna, drömmer om en guldfiskkennel och har tre osynliga polare!

På ängen i Grundtjärn

Nyvaken i sommarstugan

Jag försökte nog se rolig ut här, eller nåt 🙂

Och här är jag hemma i Stenungsund, sittandes på min grymt snygga, hemgjorda häst "Sherdil". Stallet ser ni till vänster. Ja inte saknade jag fantasi i alla fall. (Jag lekte med käpphästar tills jag var 15 år. Det känns som det är lugnt avslöja det nu haha! Fast jag hade en mycket finare häst sedan! 😉 )

Gott nytt år!

Gott nytt år på er allesammans!
Tänk, nu är det den sista dagen på 2011. Det känns alltid så märkligt när man tänker så. Och spännande. Trots att varje dag man vaknar upp är helt ny, så blir det ändå extra nytt med ett nytt år. Som om man vänder blad och börjar kladda på ett nytt papper. Jag undrar vad 2012 blir för år. Vad har ni för drömmar och förhoppningar om 2012?
Har ni några nyårslöften? Jag har inte kommit på något nyårslöfte ännu. Och jag brukar aldrig hinna komma på något heller förrän det nya året börjat. Får se om jag hinner klura ut något 🙂

Jag ska bege mig iväg till Näsåker nu, där jag ska fira nyår tillsammans med morfar i deras nya lägenhet. Mina bröder, Hannah och mamma kommer vara där också, så det ska bli mysigt.

Önskar er en helt underbar nyårsafton! Gott nytt år!!!!!! 🙂
Massor av varma kramar till er läsare där ute!

Idag gick jag ut på en promenad i Grundtjärn. Det måste varit den vackraste dagen på vintern hittills. Det var iskallt, men varmt ljus. Solen sken och månen syntes klart på himlen. Och dessutom är det nyårsafton. Det gjorde det hela ännu mer magiskt.

Allt är vitt och vackert

Det kändes konstigt att gå ut med bara en sko. Men det konstiga var att det var skönare att gå utan sko. Man riktigt kände den mjuka snön under fötterna. Fast den blev kall lite fortare än foten med sko på;)

Vintermåne