Regnkväll

Ibland behöver man kvällar som dessa, när det regnar och blåser ute och man bara kryper ihop under en filt en stund. Jag gjorde det ikväll. Fick nästan lite höstkänslor, även om jag absolut inte vill ha det än. Jag undrar vad det är som gör att man blir så trött när det regnar ute. Jag har alltid undrat över det. Till och med katten och hunden blir sömniga under regniga dagar. Tänk att vädret kan påverka så mycket?

Det var i alla fall skönt med en lugn kväll ♥ Det har jag regnet att tacka för.

080501080502

Myskväll med min lilla familj.
080503

En kväll i trädgården

Jag vet inte hur många gånger jag svurit över gräsmattan som bara växer och växer. Jag klipper och trimmar och efter bara en vecka är det dags igen. Men hur jobbigt jag ibland tycker att det är att hålla ordning ute på gården så är det alltid en oslagbar känsla att efter allt slit med gräsmattan gå ut i trädgården med en kopp te. Känna doften av nyklippt gräs och få ett rus av de där belöningskänslorna.

I kväll fick jag ett ryck att jag skulle göra riktigt fint ute i trädgården, så jag både klippte och trimmade runt huset och runt alla träd. Jag blev klar halv elva på kvällen, så det är tur att de få grannar jag har är så snälla som låter mig hålla på så sent på kvällarna. Det blev så himla fint, och i vanlig ordning gick jag ut och bara njöt efteråt över hur fint det blev. Med sommarens regn så varar inte glädjen över en nyklippt gräsmatta så länge. Men det spelar ingen roll, för den underbara stunden ute på kvällen med glädje och lättnad över att det är klart gör det värt allt slit.

080303

En nyklippt gräsmatta, en kopp te och en katt som stryker sig längs benen. En bra måndagkväll!
080304

Jag gjorde honungs-te och klippte av några myntablad och la i. Riktigt gott, och nyttigt!
080305

Det vackraste reportaget

I juni kom det ju ut ett elva sidor långt reportage om mig i tidningen VI, som fantastiskt duktiga Stefan Sjödin skrivit. Som jag skrev innan så är det en text utöver det vanliga. Han fångade något som jag inte ens trodde var möjligt. Jag kan inte förklara i ord riktigt, det bara berörde på djupet. Min första tanke efter jag läst det med skratt och tårar var “Men shit…han förstår ju verkligen“.
Sådant som vi inte ens pratade om under intervjun har han ändå förstått och fått fram på ett magiskt sätt. Det känns som att läsa poesi. Jag kommer alltid vara evigt tacksam för den här fina texten. Det känns som en enorm ära att ha fått ett så fint reportage skrivet om sig själv.

Stefan Sjödin la ut hela texten på sin blogg för ett tag sedan, så att även de som inte hade möjlighet att köpa tidningen kunde läsa det. Så otroligt snällt! Jag kom på att jag inte tipsat er om det än, så därför tänkte jag passa på att göra det nu!
HÄR på Stefans blogg kan ni alltså läsa hela reportaget. Så om ni har lite tid över och vill läsa om min story skriven från en annan människa med ett väldigt vackert, fångade perspektiv så rekommenderar jag det varmt ♥

080301

080302

Home sweet home

Åhh hej på er! Vad konstigt det känns när det varit tyst här på bloggen i flera dagar. Sällan jag haft så långt mellan blogginläggen. Men jag har haft några intensiva men otroligt roliga dagar nu när jag jobbat på Sigges camping under Urkultsfestivalen. Känns lite som att ha klivit in i en annan värld under helgen. Omgiven av så många fantastiska människor och vänner och häftigt musik och go stämning. Trots att det varit väldigt kallt och regnigt största delen av tiden har det ändå varit en väldigt fin helg.

Men nu känns det som jag knappt varit hemma under flera veckor. Och det är ju faktiskt nästan så också. Har aldrig varit hemma så lite som jag varit under juli månad. Och det har verkligen hänt så mycket hela tiden och jag har bara gått från en sak till en annan. Men det var väldigt skönt med semesterveckan i Italien. Det behövdes verkligen.

Jag var så extremt trött idag att jag nästan undrade om jag hade fått något fel. Jag trodde aldrig jag skulle ta mig hem från Näsåker eftersom jag somnade i bilen hela tiden haha. Var tvungen att stanna på mötesplatser och sova. Ingenting fick mig att bli pigg! Men jag kom hem tillslut och då slocknade jag i sängen i tre timmar innan jag vaknade. Så jag har känt mig sådär konstigt snurrig i kväll. Jag bestämde mig för att gå och lägga mig tidigt men så kom den där vackra solnedgången igen som plötsligt fyllde mig av lite ny energi igen och fick mig att gå ut en stund med kameran. En underbar kväll i mitt vackra Grundtjärn.

Det är så knäppt, men nu längtar jag verkligen efter vardag. Jag längtar efter att få städa upp hemma, vika tvätt och komma i ordning. Jag längtar efter rutiner och att åka och handla och fylla mitt kylskåp med lite mat. Jag längtar efter morgonpromenader med Nanook och långa arbetsdagar med kreativa projekt. Jag längtar efter att klippa gräsmattan, pyssla i trädgården och att åka ut i skogen och plocka hjortron. Jag längtar efter kvällar framför datorn med bildredigering och bloggande. Jag längtar efter att gå igenom alla mail och komma i fas med arbetet. Jag längtar efter att äta frukost och dricka kokkaffe på morgonen ute vid trappan och skriva ner dagens måsten i min lilla kalender. Och att somna med Nanook och Nayeli tätt intill i min egen säng.
Om det är något jag lärt mig efter en månad med massa fantastiska och roliga händelser så är det att vardagen är underskattad. Det finns så mycket fint med de vardagliga händelserna också. De små ögonblicken varje dag som gör att livet känns fint.

Åh vad skönt att vara hemma ♥ Nu ska jag ta en låååååång dusch och sedan sova. Vi hörs i morgon underbara ni ♥
080202

Grundtjärn i kväll. Home sweet home.
080201080203

Nattjobb

Åh tack kära ni för alla fina kommentarer om bilderna från Elba. Det gör mig så glad att ni tyckte om bilderna! ♥
Och så otroligt roligt att det är så många som nu har Elba som drömresemål. Skulle ju vara fantastiskt roligt o få höra om era upplevelser från ön framöver : )

Det har nu gått två dygn sedan jag kom hem från Italien och jag känner nog inte riktigt att jag landat än. Är nästan lite snurrig i huvudet efter allt. Eller mest kanske för att jag kom in i vardagen här så hastigt. Det blev ett sådant kontrast att jag nästan fick en liten chock i går. Från en lugn vardag utan några som helst måsten till att sedan kastas in i ett högt tempo med hundra bollar i luften igen. Det blev ingen mjukstart direkt, men å andra sidan så var jag medveten om att veckan efter semestern skulle bli ganska intensiv.

Det är ju Urkultsfestivalen den här veckan och helgen, och jag jobbar precis som förra året på Sigges camping. Så jag jobbade första passet idag och kommer vara där nu fram till söndag. Det är så otroligt kul! Så underbara människor och mysig stämning. Hela urkult är ju helt magiskt, och jag stortrivs att jobba på Sigges camping, så jag har roliga dagar framför mig.
Men då jag inte har semester längre så åker jag hem på kvällarna efter campingen och jobbar med allt som jag behöver göra här hemma. Så det kommer bli en väldigt intensiv vecka. Sov bara tre timmar natten till idag och i skrivande stund är det mitt i natten igen och jag håller som mest på att jobba i ateljén med att slå in tavlor som ska levereras nu efter utställningen. Det är så himla mycket nu men samtidigt så är det ju bara roliga saker så då funkar det. Bara att vara inne i min kära ateljé ger mig energi. Och som tur är har jag ju vilat upp mig ordentligt nu under veckan i Italien så nu har jag lite reservkrafter att använda mig av : )

Men nu ska jag fortsätta så jag blir klar innan solen går upp! Ville mest bara skriva och tacka för era fina ord och berätta vad som är på gång just nu. Hoppas allt är bra med er ♥ Kramar

072901

I ateljén just nu. Insåg när jag tittade på bilden hur rörigt det är här inne nu haha. Men det blir lätt så när mycket ska göras. Ska ta en städdag snart och göra fint här inne igen!

Bildbomb från Elba

Nu var det ett dygn sedan jag kom hem från Italien och det känns fortfarande ganska konstigt när jag tänker på att jag alldeles nyss var på paradisön Elba och snorklade i vattnet. När jag tänker tillbaks på veckan som varit så känns det som jag upplever det på nytt. Alla minnen är fortfarande så klara att jag minns varenda detalj. Jag kan fortfarande känna alla dofterna, känna värmen och hettan i luften och höra ljudet av fläkten i taket som gick på högvarv hela nätterna. Syrsorna i natten och vågorna som slog mot stranden. Allt är så nära, och ändå så långt bort.

Den här semester var verkligen den bästa någonsin och jag hade aldrig vågat drömma om att den skulle bli så bra. Allt var perfekt. Platsen, hotellet, ön, naturen, värmen. Ja allt. Och inte minst att få dela den här resan min underbara vän Mathias. Jag tror det var det som gjorde att det blev det där lilla extra. Vi är så otroligt lika när det gäller så mycket så att resa ihop gick lätt som en plätt. Vi har aldrig behövt tjafsa eller ens diskutera kring vad vi vill göra. Vi har hela tiden haft samma känsla kring hur vi vill lägga upp dagarna. Vi blir hungriga på samma tider, trötta på samma tider. Vi har ibland gjort olika saker och sedan mötts upp lite senare, så vi fått det där utrymmet som vi båda behöver för att må bra. Så det har varit så lätt att göra det här tillsammans. Det känns så fint att jag inte varit ensam om alla de här upplevelserna, utan att jag faktiskt fått dela allt det här vackra med en annan människa.

Även om jag redan visat er massor med bilder under veckan i Elba så har jag fortfarande massa fler bilder som jag vill visa er. Så nu kommer det där bildbomb-inlägget som jag lovade er tidigare! Enjoy ♥
072824072803

Här är stranden nedanför hotellet där vi badade allra mest. En helt fantastisk liten strand med allt man kan önska. Vacker botten att snorkla och dyka i, och stenar istället för sand. Och grönt, klart vatten.
072809

Men vi åkte ut med bilen varje dag och upptäckte nya ställen också. Ibland åkte vi till stan och ibland åkte vi och letade upp nya små stränder längs kustkanten. Den här vackra platsen heter Crocetta och det var helt underbart här! Man kunde hitta sin alldeles egna lilla “stenstrand” utan folk.
072808
Vy över Crocetta.
072818

Det är något med Italienska hus som jag tycker har en märklig tendens till att se fula och fina ut på samma gång.
072819

I Marciana Marina och går längs de smala gatorna. Här var det väldigt vackert tycker jag!
072817

Som jag nämnde tidigare så åkte vi upp med en linbana till Elbas högsta punkt, Monte Capanne. Det var en slags linbana med små burar där det högst fick plats två personer. Resan upp till toppen gick på ca 20 minuter.
DCIM100GOPRO

Såhär kul tyckte jag resan med linbanan var. Jag var rädd redan innan jag satte mig i buren och hade strängt bestämt mig för att Mathias skulle få åka upp själv. Men då jag är så himla lättpåverkad så slutade med att jag ändå stod i den där buren på väg upp mot toppen. Det var stundtals ganska otäckt men samtidigt väldigt vackert! Är glad att jag gjorde det!
072816

072815

Uppe på toppen! Det var en obeskrivligt skön känsla att kliva ur buren och sedan uppleva den här vyn. Det var så stilla och tyst där uppe. Helt magiskt! Det här fotot tog Mathias på mig, och jag tycker det så tydlig visar känslan som var där uppe på toppen.
072814

Man kunde se nästan hela Elba härifrån. Mäktigt.
072813

Friiiiiiii!! Också fotat av Mathias.
072812

När vi sedan kom tillbaks till hotellet och gick ner till stranden så förstod vi äntligen vad den där högsta toppen längst bort på berget var för något; Monte Capanne där vi just varit. Kändes häftigt att få se det från två olika perspektiv.
072820

Porteferraio var staden som låg närmast Viticcio där vi bodde, så vi åkte ibland dit på kvällarna och åt på någon restaurang. En vacker hamnstad!
072801072811

Tror aldrig jag badat så mycket som jag gjort under denna veckan. Det var så varmt i vattnet att jag aldrig började frysa, för annars har jag väldigt lätt att bli kall. Men här kunde man bada i timmar utan att frysa. Till och med när solen gått ner.
072810072825

De fanns de mest fantastiska färger på stenarna i vattnet! Jag har aldrig varit med om maken!
DCIM100GOPRO

Jag kunde ibland ägna timmar åt att bara dyka efter vackra stenar och samla i påsar.
072807

Haha Mathias den stackarn fick bli försöksperson i min alldeles egna “Sten-chackra-healing”. Det tog mig mycket tid att samla ihop stenarna i alla olika färger, så jag ville ju göra något vackert av det sedan och då tyckte jag att ett konstverk på Mathias skulle bli alldeles utmärkt. Haha han är så snäll, det är nog inte många som skulle gå med på att ligga helt stilla så länge med stenar på sig mitt ibland alla strandfolk. Men visst blev det fint? 😉
072823

Och det här är ett annat stenkonstverk som jag gjorde, som jag döpte till “Fifty shades of grey”. Japp, räkna stenarna 😀
072821DCIM100GOPRO

Älskar att dyka!! Vilken frihet det är.
DCIM100GOPRO

Ingenstans utan våra cyklop 😀
072822
En vacker kväll vid ett berg längs Sansone beach. Solnedgångarna på Elba var utan tvekan de vackraste jag någonsin sett.
072834

Vi spenderade mycket tid med att fota på kvällarna. Mathias tar otroligt fina bilder, och han har laddat upp några på sin instagram @semborg, så gå gärna in och kika där om ni vill se bilder från hans perspektiv 🙂
072805

Elba by night 🙂
072806

Den här känslan, att ligga i det klargröna vattnet längs stranden och gunga med i vågornas rytm, och känna solen mot ansiktet. Obeskrivligt. Fotat av Mathias.
072804071908

Underbara, älskade Elba. Minnen för livet har jag fått under dessa dagar. Lycka ♥

Tillbaks i norden

Efter en resa på över 30 timmar kom jag ikväll hem till mitt kära Grundtjärn igen. Trots att jag bara varit borta i drygt en vecka känns det som jag varit borta jättelänge, och allt kändes så nytt. Som om jag såg allt med nya ögon igen. Alla färger syntes starkare och lukten av skog och äng doftade mer än någonsin. Tystnaden när jag öppnade bildörren och klev ut på gården nästan dånade i öronen. Allt som hördes var koklockorna som ekade från kvigorna längre bort på ängen.

Jag känner mig så harmonisk och fylld med energi efter semestern i Italien. Jag kan inte nog beskriva hur tacksam jag är för de fina dagarna jag fått, och för alla fina minnen jag nu bär med mig. Jag kan inte minnas senast jag kände mig så utvilad och återhämtad. Som om jag verkligen laddat upp batterierna. Jag känner ingen jobbig känsla alls att semestern är slut. Ingen ångest över att vara tillbaks till vardagen igen. Tvärtom så känner jag mig så nöjd som det bara går efter den här veckan, och så inspirerad att komma hem igen och ta nya tag. Efter en otroligt seg och långvarig resa hem så kände jag mig ändå så pigg när jag kom hem att jag knappt visste vad jag skulle göra av all energi.

Min mamma hämtade upp mig vid busstationen och sedan åkte vi direkt till galleriet där jag haft utställning i två veckor. Den avslutades idag så vi som ställt ut skulle hämta hem våra tavlor, så det passade bra för mig att göra det direkt då jag ändå var i Sollefteå. Och jag blev så positivt överraskad över att jag sålt flera tavlor under tiden jag varit borta. Vilken otroligt skön känsla att komma hem till det! När jag sedan kört hem de 6 milen till Grundtjärn och skulle börja packa in alla mina väskor och tavlor så blev jag så tagen av den vackra, stilla kvällen att jag var tvungen att lämna packningen till senare. Istället sprang jag iväg med min kamera och fotade lite.

I skrivande stund sitter jag här hemma vid köksbordet igen, med min älskade lilla familj tätt intill. Hunden Nanook på mattan bredvid och katten Nayeli sovandes i mitt knä. Hela mitt hjärta känns fyllt av glädje efter alla fantastiska dagar. Jag har som sagt massor av bilder från resan kvar som jag inte visat er än. I morgon ska jag gå igenom bilderna från resan så ni får se lite mer av vad vi gjort under veckan.

Nu ska jag gå och lägga mig, i min egen säng. Det ska bli skönt. Sov gott kära ni så hörs vi i morgon ♥

Jag kom hem till en så vacker kväll, så istället för att börja packa upp så gick jag ut och hälsade på kvigorna nere vid sjön.

072704

Vackra Grundtjärn. Känns fint att vara hemma igen. Jag älskar känslan av att komma hem efter att ha varit borta ett tag. Allt känns så nytt och annorlunda. Som om jag ser allt med nya ögon igen och uppskattar allt ännu mer än innan.
072703072702072701